Ο Αδάμ των τετράποδων ζώων

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Σουηδοί επιστήμονες ανακάλυψαν το κρανίο ενός όντος που θεωρείται το πρώτο ζώο που διέθετε τέσσερα άκρα. Η ανακάλυψη αναμένεται να βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση της εξέλιξης των ψαριών σε «προηγμένα» ζώα τα οποία βγήκαν στη στεριά και άρχισαν να περπατούν. Το απολίθωμα του πλάσματος αυτού- Ventastega curonica το όνομά του- έχει ηλικία 365 εκατ. ετών και ανακαλύφθηκε στη Λετονία. Αν και οι επιστήμονες θεωρούν ότι τα τετράποδα ζώα δεν κατάγονται άμεσα από το Ventastega, ελπίζουν ότι θα ανακαλύψουν νέα στοιχεία για τη μετάβαση από τα ψάρια στα ζώα που βγήκαν στη στεριά και ειδικότερα στην εξέλιξη των τετράποδων ζώων.

Παλαιότερες ανασκαφές είχαν εντοπίσει ένα ακόμη παλαιότερο είδος από Ventastega το οποίο όμως ήταν περισσότερο ψάρι παρά ζώο. Το πρώτο τετράποδο είχε όψη κροκοδείλου, μήκος περίπου ένα μέτρο και έτρωγε ψάρια. Εκτιμάται ότι είχε κοντόχοντρα άκρα και ζούσε σε ρηχά και υφάλμυρα νερά. «Αν το έβλεπε κάποιος από απόσταση θα νόμιζε ότι πρόκειται για έναν μικρό αλιγάτορα. Εκτιμώ ότι το ζώο αυτό μπορούσε να κινείται άνετα με τα πόδια του και να κυκλοφορεί στις ακτές. Μπορεί μάλιστα να είχε μάθει να εκμεταλλεύεται την παλίρροια και να τρώει ψάρια» δηλώνει στο Αssociated Ρress ο Περ Αχλμπεργκ, καθηγητής της Εξελικτικής Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλας. Αν και δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί κάποια από τα άκρα του ζώου, η μελέτη του σκελετού και ειδικά της λεκάνης του οδηγούν τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι διέθετε τέσσερα άκρα. Το ερώτημα που τους απασχολεί και θέλουν να απαντήσουν στη συνέχεια είναι η αιτία που «υποχρέωσε» τα ψάρια να αρχίσουν να αναπτύσσουν άκρα.