Η φανέλα στο ποδόσφαιρο έχει καταστεί μια κινούμενη επιφάνεια προβολής που μετατρέπει κάθε αγώνα σε χρυσή ευκαιρία εμπορικής αξιοποίησης. Οι χορηγίες στις εμφανίσεις αποτελούν βασικό έσοδο και συχνά καθορίζουν το μέγεθος επενδύσεων και φιλοδοξιών ενός συλλόγου.

Στην Ιταλία όμως, η πρωτεύουσα γράφει μια παράδοξη ιστορία. Ρόμα και Λάτσιο βρίσκονται στη μοναδική θέση να αγωνίζονται χωρίς κεντρικό χορηγό στο στήθος. Οι δύο ιστορικοί σύλλογοι της Ρώμης αφήνουν εκατομμύρια στο τραπέζι την ώρα που οι ανταγωνιστές τους γεμίζουν το ταμείο.

Για τους ρομαντικούς το ντέρμπι του Σεπτεμβρίου ανάμεσα στις δύο ομάδες ήταν ένα μικρό ταξίδι στο παρελθόν. Για τους διοικούντες ήταν μια οδυνηρή υπενθύμιση του πόσο πίσω μένουν.

Θέμα επιβίωσης για τη Λάτσιο

Η περίπτωση της Λάτσιο δεν αφορά απλώς χαμένο έσοδο. Αποτελεί πρόβλημα επιβίωσης. Ο σύλλογος του Κλαούντιο Λοτίτο βρέθηκε το καλοκαίρι με μπλοκαρισμένη τη δυνατότητα μεταγραφών. Η ιταλική ομοσπονδία έκρινε ότι η ομάδα παραβίαζε τρεις κρίσιμους οικονομικούς δείκτες: την αναλογία ρευστότητας, το επίπεδο χρέους και το κόστος μισθοδοσίας σε βάθος χρόνου.

Για να ξεκλειδώσει την αγορά, η Λάτσιο έπρεπε να εμφανίσει άμεσα νέα έσοδα. Ένας ισχυρός χορηγός θα ήταν η λύση. Δεν βρέθηκε.

Ο Μαουρίτσιο Σάρι έφτασε κοντά στην παραίτηση όταν πληροφορήθηκε την πραγματική οικονομική κατάσταση. Η Λάτσιο ξεκίνησε τη χρονιά χωρίς μεταγραφή. Για τους οπαδούς, θυμός. Για τη διοίκηση, άμυνα με τις αξίες.

Ο Λοτίτο είχε δηλώσει από το 2013 ότι δεν σκοπεύει να θυσιάσει την «ηθική» των συνεργασιών για λίγα ευρώ παραπάνω. Η αγορά όμως δεν λειτουργεί με ιδεολογικά κριτήρια. Η Λάτσιο δεν είναι μόνο χωρίς χορηγό. Είναι χωρίς ελπίδα ανάπτυξης αν συνεχίσει έτσι.

Το κόλπο της Ρόμα που δεν έπιασε

Η Ρόμα έχει βιώσει ξανά την εμπειρία μιας «άδειας» φανέλας. Το 2023 επέλεξε να γράψει SPQR (συντομογραφία του «Senatus Populusque Romanus», που μεταφράζεται ως «Η Σύγκλητος και ο Λαός της Ρώμης»), ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σύμβολα της ρωμαϊκής ιστορίας, αντί για χορηγό.

Ήταν μια εμπορική ιδιοφυΐα. Οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν. Το ταμείο όμως δεν ενισχύθηκε από διαφημιστή. Η Λάτσιο εξερράγη βλέποντας τον αιώνιο αντίπαλο να μονοπωλεί ένα σύμβολο που θεωρείται κοινή κληρονομιά.

Η Ρόμα ψάχνει πλέον μια νέα συμφωνία που θα αντικατοπτρίζει τη δυναμική της. Σε ένα περιβάλλον όπου οι άμεσοι αντίπαλοι επενδύουν για να διεκδικήσουν τρόπαια, η καθυστέρηση κοστίζει. Η Serie A παρουσιάζει ιδιαιτερότητες που ίσως τελικά να ενισχύουν την ανισότητα.

Πολλές ομάδες (μεταξύ αυτών και οι Γιουβέντους, Φιορεντίνα, Μπολόνια) έχουν ως βασικό χορηγό εταιρείες των ίδιων των ιδιοκτητών τους. Η πρακτική αυτή δημιουργεί μια περίεργη ισορροπία. Οι σύλλογοι δεν εξαρτώνται από την αγορά. Ο ανταγωνισμός για χορηγίες μειώνεται.

Οι οικονομικά αυτόνομες ομάδες μπορούν να διατηρούν σταθερές ροές εσόδων ακόμα και όταν οι εμπορικές επιδόσεις τους δεν δικαιολογούν τα επίπεδα συμφωνιών. Για τη Ρόμα και τη Λάτσιο, που βασίζονται σε εξωτερικούς συνεργάτες, η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη.

Η μεγάλη διαφορά

Όλα αυτά συγκλίνουν σε ένα βασικό συμπέρασμα. Η πρωτεύουσα της Ιταλίας δεν μπορεί να μείνει άλλη μια σεζόν χωρίς χορηγούς φανέλας. Η απουσία αυτών των εσόδων δεν είναι απλώς αριθμοί σε έναν ισολογισμό. Είναι η διαφορά ανάμεσα σε μια ομάδα που ενισχύεται και μια ομάδα που συρρικνώνεται. Είναι ζήτημα ανταγωνιστικότητας, φιλοδοξίας και οικονομικής υγείας.

Η Ρώμη εξακολουθεί να είναι μια πόλη που μαγνητίζει θεατές και brands.

Η Serie A χρειάζεται τις ομάδες της δυνατές. Η Ρόμα και η Λάτσιο χρειάζονται τολμηρές, σύγχρονες εμπορικές στρατηγικές για να σταθούν στο ύψος της ιστορίας τους. Γιατί όσο πιο άδειες είναι οι φανέλες τους, τόσο πιο πολύ αδειάζει το μέλλον τους.