Το σπέρμα των καπνιστών φέρει περισσότερο κατεστραμμένο DNA, λιγότερα μιτοχόνδρια και περισσότερες πρωτεΐνες που υποδεικνύουν αυξημένη δραστηριότητα του ανοσοποιητικού συστήματος, σύμφωνα με μικρή βραζιλιάνικη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο «BJU International».

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι οι καπνιστές τείνουν να έχουν μη φυσιολογικό σπέρμα, σε ότι αφορά τον αριθμό των σπερματοζωαρίων, την κινητικότητα, το σχήμα και την δομή του ακροσώματος, δηλαδή του τμήματος εκείνου που βοηθά το σπέρμα να κολυμπήσει και να εισχωρήσει μέσα στο ωάριο.

«Γνωρίζαμε ότι στο κάπνισμα οδηγεί σε μειωμένη αξιοπιστία του DNA του σπέρματος και του ακροσώματος, καθώς και σε μειωμένη μιτοχονδριακή δραστηριότητα. Συνεπώς, το σπέρμα αυτών των ανδρών ειναι λιγότερο ικανό να επιτύχει γονιμοποίηση του ωαρίου και λόγω του αυξημένου ρυθμού θρυμματισμού του DNA είναι πιθανότερο να οδηγήσει σε πρώιμη απώλεια του εμβρύου και ακόμα και σε συνέπειες στην υγεία των απογόνων» εξηγεί ο δρ Ρικάρντο Πιμέντα Μπέρτολλα, από το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο.

Οι βλάβες και οι κίνδυνοι για την υγεία των απογόνων

Οι βλάβες στο DNA του σπέρματος έχουν σχετιστεί με κίνδυνο παιδιατρικού καρκίνου στους απογόνους. Όλα αυτά είναι ήδη γνωστά από προηγούμενες έρευνες, ωστόσο η νέα μελέτη τα επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά και παράλληλα αποδεικνύει πως προκύπτουν όλες αυτές οι αλλαγές.

«Το κάπνισμα μπορεί να αλλάξει την πρωτεϊνική λειτουργία στο σπέρμα, με αύξηση της δράσης ορισμένων και μείωση της δράσης κάποιων άλλων, ένδειξη φλεγμονής στους όρχεις και σε άλλους αδένες. Συνεπώς, η περίσσεια φλεγμονή στο σπέρμα είναι ένας από τους μηχανισμούς δια του οποίου το κάπνισμα το τροποποιεί» εξηγεί ο ερευνητής.

Οι επιστήμονες έλεγξαν την λειτουργική ποιότητα του σπέρματος 20 μη καπνιστών ανδρών με φυσιολογική ποιότητα σπέρματος και 20 ανδρών που δήλωσαν ότι κάπνιζαν τουλάχιστον 10 τσιγάρα την ημέρα. Συγκεκριμένα, εστίασαν στον όγκο του σπέρματος, το pH, τη συγκέντρωση, την κινητικότητα και το σχήμα. Επίσης, αναζήτησαν τυχόν βλάβες στο DNA και στην δραστηριότητα των μιτοχονδρίων.

Περισσότερα μιτοχόνδρια, τα λεγόμενα και εργοστάσια παραγωγής ενέργειας των κυττάρων, ήταν ανενεργά ή μερικώς ενεργά στο σπέρμα των καπνιστών, ενώ επίσης και τα ακροσώματα ήταν σε ελάχιστες περιπτώσεις άθικτα.

«Μια άλλη σημαντική παρατήρηση που αφορά στη γονιμοποίηση είναι ότι πρόκειται για ένα καλά ενορχηστρωμένο γεγονός, υπό την έννοια ότι το σπέρμα σε συγκεκριμένες φάσεις αλλάζει για να μπορεί να γονιμοποιήσει το ωάριο. Αν αλλάξει ο συγχρονισμός των αλλαγών τότε το σπέρμα χάνει την ικανότητά του για γονιμοποίηση» εξηγεί ο δρ Μπέρτολλα.

Και υπογραμμίζει ότι, βάσει των αποτελεσμάτων αυτών το καλύτερο θα ήταν οι άνδρες που θέλουν να αποκτήσουν απογόνους να σταματήσουν το κάπνισμα, καθώς η διαδικασία παραγωγής ώριμου σπέρματος απαιτεί περίπου τρεις μήνες.