Τη δέσμευση 67 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του πρώτου τμήματος του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, «Τμήμα 1 Δουναίικα – Πύργος», ενέκρινε ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, σύμφωνα με έγγραφο που αναρτήθηκε στη «Δι@ύγεια».
Πρόκειται για ένα πολύκροτο έργο, το οποίο αποκόπηκε από τη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού για να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο και στη συνέχεια επελέγη από την κυβέρνηση του κ. Αλέξη Τσίπρα να δημοπρατηθεί τμηματικά σε οκτώ εργολαβίες, προκειμένου να συμμετάσχουν και εργολάβοι Στ’ τάξης. Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει έγγραφο του υπουργείου Υποδομών, και το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας, προϋπολογισμού 165 εκατ. ευρώ, θα «σπάσει» σε τρεις εργολαβίες.
Στο μεταξύ όμως άρχισαν τα πρώτα φαινόμενα επιβάρυνσης των εθνικών πόρων λόγω της λήξης της επιλεξιμότητας «έργων-γεφυρών», τα οποία είχαν ξεκινήσει από το Γ’ ΚΠΣ και πέρασαν στο ΕΣΠΑ, το οποίο εκπνέει τις επόμενες ημέρες, αλλά δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.
Ειδικότερα, το υπουργείο Οικονομίας έχει εγκρίνει συνολικά 475 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του συνόλου του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος υπό την προϋπόθεση ότι το αποτέλεσμα των δημοπρασιών δεν θα κοινοποιηθεί στους αναδόχους προτού λάβει οριστική έγκριση ο φάκελος μεγάλου έργου από την ΕΕ.
Στον διαγωνισμό μπορούν να κατέλθουν εργοληπτικές εταιρίες Ζ’ και Στ’ τάξεως ή κοινοπραξίες αυτών. Στην τεχνική περιγραφή της πρώτης εργολαβίας περιλαμβάνεται:
– Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου στο τμήμα από ΧΘ 66+360 μέχρι ΧΘ 74+500, μήκους 8,14 χλμ με νέα χάραξη
– Ο ανισόπεδος κόμβος Πύργου
– Νέοι και αναβαθμιζόμενοι παράπλευροι και κάθετοι δρόμοι
– Λοιπά συνοδά έργα
– Εργασίες πρασίνου
– Προσωρινές παραλλαγές.
Σύμφωνα με το έγγραφο του κ. Σπίρτζη, ο αυτοκινητόδρομος θα προχωρήσει με τουλάχιστον οκτώ επιμέρους ξεχωριστές εργολαβίες. Ο προϋπολογισμός του πρώτου τμήματος είναι 67,2 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Επίσης, στα τεύχη δημοπράτησης θα υπάρχει δικαίωμα προαίρεσης προϋπολογισμού έως 3,4 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση εργασιών ανακατασκευής του οδοστρώματος της υφιστάμενης νέας εθνικής οδού Πάτρα – Πύργος, από τον ανισόπεδο κόμβο Πύργου μέχρι τον κόμβο προς Αρχαία Ολυμπία.
Ο διαγωνισμός θα γίνει από την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών (ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ). Η συγκεκριμένη μονάδα του υπουργείου, σύμφωνα με άλλη απόφαση του κ. Σπίρτζη, είναι προϊστάμενη αρχή για 13 μεγάλα έργα του ΕΣΠΑ 2007-2014, συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, σε σχέση με το ΕΣΠΑ 2007-2013 είναι αρμόδια για τις δύο εργολαβίες του Μαλιακού (251 εκατ. ευρώ), τις τέσσερις εργολαβίες στην Αμβρακία Οδό (290 εκατ. ευρώ), τις εργασίες αποκατάστασης των προβληματικών τμημάτων Παραδείσια – Τσακώνα (110 εκατ. ευρώ), την κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου για τη σύνδεση των Παραγλαύκιων αρτηριών με το νέο λιμάνι Πατρών (48 εκατ. ευρώ), τα έργα στα λιμάνια Πάτρας και Ηγουμενίτσας (150 εκατ .ευρώ), τις δύο εργολαβίες στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» (280 εκατ. ευρώ) και τα έργα στο αεροδρόμιο των Χανίων (110 εκατ. ευρώ).
Παράλληλα, στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, η συγκεκριμένη υπηρεσία θα είναι υπεύθυνη για το «έργο-γέφυρα» της Αμβρακίας Οδού, τα μεταφερόμενα έργα στη νέα περίοδο για το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και την κατασκευή του οδικού άξονα Καλλονή – Σιγρί στη Λέσβο (39 εκατ. ευρώ), τα νέα έργα στον άξονα Πάτρα – Πύργος («προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με οκτώ εργολαβίες με προϋπολογισμό εκάστης μεγαλύτερο των 30 εκατ. €» αναφέρει το έγγραφο) και το έργο Παράκαμψη Χαλκίδας προϋπολογισμού 165 εκατ. ευρώ, το οποίο θα «σπάσει» σε τρεις εργολαβίες, όπως αναφέρεται.
Στο μεταξύ, άρχισαν τα προβλήματα με τα έργα που είχαν ξεκινήσει στο Γ’ ΚΠΣ και έγιναν «γέφυρες» με το ΕΣΠΑ 2007-2013, αλλά δεν ολοκληρώθηκαν, καθώς σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς η χρηματοδότησή τους δεν μπορεί να επεκταθεί στη νέα προγραμματική περίοδδο.
Έτσι, σύμφωνα με απάντηση του υπουργείου Οικονομίας σε γραπτή ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ κ. Λευτέρη Αυγενάκη για το τμήμα Αγία Βαρβάρα – Άγιοι Δέκα του κάθετου άξονα Ηράκλειο – Μεσσαρά σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, «δεν επιτρέπει η συνέχιση της συγχρηματοδότησης στης Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020 ενός Μεγάλου Έργου που έχει ήδη συγχρηματοδοτηθεί από πόρους της Προγραμματικής Περιόδου 2000-2006 και της Προγραμματικής Περιόδου 2007-2013 ως έργο-γέφυρα».
«Ως εκ τούτου, το εν λόγω έργο δεν μπορεί να συγχρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά τη λήξη της επιλεξιμότητας, δηλαδή μετά την 31η/12/2015» αναφέρεται στο έγγραφο.
Σύμφωνα με την τελευταία εξυγίανση του επιχειρησιακού προγράμματος Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας «και με δεδομένο ότι πρόκειται για δυναμική διαδικασία, η αναμενόμενη επιβάρυνση του εθνικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων μετά την 31η/12/2015 εκτιμάται σήμερα στα 30 εκατ. ευρώ» καταλήγει.



