Σημαντικές εξελίξεις αναμένονται στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών τους επόμενους μήνες καθώς εξετάζεται η επέκταση των υποδομών του αεροδρομίου, ενώ προωθείται η επέκταση της παραχώρησής του ως το 2046 και η πώληση ποσοστού 30% σε ιδιώτη επενδυτή από το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής», αν η επιβατική κίνηση της χειμερινής περιόδου δεν πληγεί και συνεχιστεί με τους υφιστάμενους ρυθμούς, το «Ελ. Βενιζέλος» θα πιάσει χαρτί και μολύβι για να μελετήσει τη δημιουργία και δεύτερου αεροσταθμού, σύμφωνα με τη σύμβαση ανάπτυξης του Διεθνούς Αερολιμένα. Παράλληλα το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί την έναρξη διαπραγματεύσεων με τους μετόχους του αεροδρομίου για την επέκταση της σύμβασης ως το 2046, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για την πώληση ποσοστού 30% από το συνολικό 55% που διαθέτει το Δημόσιο στο «Ελ. Βενιζέλος».
Ειδικότερα, αν η χώρα δεν βρεθεί ενώπιον πολιτικών και κοινωνικών προβλημάτων, το αεροδρόμιο εκτιμά ότι θα κλείσει το 2015 με κίνηση 17,5 εκατ. επιβατών. Οπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Υποδομών, εφόσον το 2016 συνεχιστεί με αυξητική πορεία, το αεροδρόμιο θα φτάσει το λεγόμενο «trigger point», το οποίο ενεργοποιεί τις επεκτάσεις των υποδομών.
Το μέγιστο όριο


Το συγκεκριμένο σημείο-κλειδί είναι 18,9 εκατ. επιβάτες. Σύμφωνα με τις ίδιες παραδοχές, το 2017 η επιβατική κίνηση θα πλησιάζει τα 21 εκατ., που είναι και το μέγιστο όριο ταξιδιωτών που μπορεί να εξυπηρετήσει ο υφιστάμενος αεροσταθμός.
Οπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών, τότε το «Ελ. Βενιζέλος» καλείται να προχωρήσει στη δημιουργία ενός νέου τερματικού αεροσταθμού (mirror terminal), δηλαδή μιας επένδυσης που, σύμφωνα με πηγές του κατασκευαστικού κλάδου, μπορεί να φτάσει και τα 300 εκατ. ευρώ. Ηδη το αεροδρόμιο ενεργοποίησε το 2015 τον δορυφορικό αεροσταθμό που εξυπηρέτησε την υπερβάλλουσα επιβατική κίνηση πέντε αεροπορικών εταιρειών. Κοινή παραδοχή στελεχών τόσο της αγοράς όσο και του υπουργείου Υποδομών είναι ότι αυτή η επέκταση μπορεί να γίνει πιο εύκολα αν οι μέτοχοι του αεροδρομίου συμφωνήσουν στην παράταση της παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» ως το 2046, καθώς η απόσβεση των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν για τις νέες υποδομές θα μοιραστεί αναλογικά σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Καναδοί της PSP που ελέγχουν ποσοστό 40% και έχουν το μάνατζμεντ τάσσονται υπέρ της επέκτασης.Στο μεταξύ, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Οικονομικών, το ΤΑΙΠΕΔ ξεκινά άμεσα ενέργειες για την παράταση της σύμβασης. Η διαπραγμάτευση, όπως αναφέρουν, δεν περιλαμβάνει τη μείωση των τελών, θέμα που θα συζητηθεί στο διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Αερολιμένα άπαξ και υπάρξει συμφωνία.
Αντίθετα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, είναι ευκαιρία να κλείσουν εκκρεμότητες όπως η μείωση των επιτρεπόμενων μέγιστων τελών και η κατάργηση των όρων που προβλέπουν ομοφωνία των μετόχων για την έγκριση μεταβίβασης μετοχών της εταιρείας. Σύμφωνα με το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ, διερευνάται η μέθοδος ιδιωτικοποίησης του 30% του αεροδρομίου είτε μέσω της πώλησης μετοχών είτε μέσω της εισόδου της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.
Τρεις δυνατότητες


Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, οι δυνατότητες είναι τρεις: είτε το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε επέκταση της σύμβασης και μετά στην πώληση μετοχών είτε να πουλήσει μετοχές και μετά να κάνει την επέκταση είτε να επιλέξει μια μεικτή μέθοδο που προβλέπει την πώληση ποσοστού μέσω διαγωνισμού με αυτόματη παράταση της παραχώρησης (μετά τη λήξη της το 2026) για 20 χρόνια που σημαίνει ότι θα έχουν βγει από το παιχνίδι οι υφιστάμενοι ιδιώτες μέτοχοι. Αυτή η τρίτη επιλογή θα σήμαινε ότι ο ανάδοχος θα αγόραζε π.χ. το 30% της σημερινής μετοχικής σύνθεσης η οποία εκπνέει με την εκκαθάριση της εταιρείας το 2026 (το Δημόσιο θα εισπράξει μερίσματα 10 ετών συν το premium) και θα προεξοφλούσε στο κράτος την αξία του υπόλοιπου 75% (αν το Δημόσιο διατηρήσει 25%) για τη συμμετοχή στη νέα φάση παραχώρησης της περιόδου 2026-2046.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ