Λίγο προτού επιστρέψει, για τέσσερις παραστάσεις, στον ρόλο της Κορνηλίας Ροΐδη, η Ράνια Οικονομίδου μιλάει για την παράσταση και τη συνεργασία της με τον Δημήτρη Μαυρίκιο, το θέατρο και τους μαθητές της στη Δραματική Σχολή του Εθνικού, ενώ μοιράζεται την αγωνία της για τη ζωή (μας) που μοιάζει να έχει πάρει λάθος δρόμο.
Πόσο έχει αλλάξει από πέρυσι η παράσταση της «Πάπισσας Ιωάννας»;
«Εννοείται ότι δουλεύτηκε ξανά, ενώ έχει προστεθεί στο τέλος ένα κομμάτι που αφορά την Ιωάννα, όταν φθάνει στη Ρώμη για να στεφθεί Πάπας, τον τελευταίο της έρωτα, την εγκυμοσύνη, τον λιθοβολισμό. Για να κλείσει τελικά η παράσταση έτσι όπως ξεκίνησε, σαν κύκλος».
Από την εμπειρία σας πόσο δύσκολη είναι η μεταφορά της λογοτεχνίας στη σκηνή;
«Θυμάμαι όταν είχα δει στο Φεστιβάλ τη 12ωρη παράσταση πάνω στους “Δαιμονισμένους” του Ντοστογέφσκι. Αισθάνθηκα ότι έβλεπα ένα κλασικό εικονογραφημένο. Ηταν ένα πελώριο έργο και αυτό που παρακολουθούσα ήταν κάποιες σκηνές. Νομίζω ότι είναι ένα δύσκολο πράγμα η μεταφορά ενός μυθιστορήματος γιατί κυρίως στερείται της λογοτεχνίας. Παίρνεις την ιστορία και χάνεις όλες τις περιγραφές, όλη την ποίηση, όλη τη μαγεία που μπορεί να σου δημιουργήσει το κείμενο. Παραμένεις στη δράση και χάνεται όλη η μαγεία του λογοτεχνήματος».
Ποια είναι η Κορνηλία Ροΐδη;
«Κατ’ αρχάς ήταν ένα υπαρκτό πρόσωπο. Η ζωή της δεν είναι μυθοπλασία. Είναι ένας βίος φορτωμένος με πάρα πολλά γεγονότα. Νιώθεις ότι ήταν μια γυναίκα με φοβερή προσωπικότητα που αποκλείεται να μην είχε επηρεάσει το παιδί της».
Με την «Πάπισσα» συμμετέχετε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Πόσο αισιόδοξη είστε για τον θεσμό αυτόν;
«Θεωρώ ότι αυτός ο θεσμός ήταν όντως κάτι αναγκαίο και έφερε μια καινούργια πνοή στα δικά μας πράγματα. Είδαμε εξαιρετικές παραγωγές, συγκέντρωσε κόσμο. Αλλά η στενότητα του χρήματος και ίσως ένας πόλεμος που του γίνεται από μια Πολιτεία που δεν αγκαλιάζει τον πολιτισμό να μην του επιτρέπουν να είναι έτσι όπως θα έπρεπε. Γιατί μπορεί να εκθειάζεται το Φεστιβάλ από τα μίντια αλλά η Πολιτεία δεν ασχολείται διόλου με τον πολιτισμό».
Περιμένατε μια διαφορετική προσέγγιση του Πολιτισμού από μια κυβέρνηση της Αριστεράς;
«Προσωπικά δεν πιστεύω ούτε στα κόμματα ούτε σε αυτού του είδους την πολιτική. Δεν είναι ζήτημα Δεξιάς ή Αριστεράς. Παραμένει ένα τεράστιο πρόβλημα. Νομίζω ότι όλος ο πολιτισμός είναι σε λάθος δρόμο, όπως και ο τρόπος που βαδίζει ο άνθρωπος πάνω στη Γη είναι λάθος. Το βλέπουμε παντού, στις πολιτικές και στις οικονομικές κρίσεις, στους πολέμους. Ολα έχουν μια βαθιά αιτία. Πώς αντιμετωπίζει ο άνθρωπος τη ζωή του στον πλανήτη; Δεν υπάρχει σεβασμός. Ο κόσμος θέλγεται να παριστάνει τους κλέφτες και τους αστυνόμους. Είμαι απογοητευμένη από αυτό που σημαίνει άνθρωπος».
Πιστεύετε ότι υπάρχει λύση;
«Με αφορμή “Tο αλάτι της γης” που είδα αναρωτιέμαι αν ο άνθρωπος μπορεί να διαλέξει έναν δρόμο όπως αυτόν που διάλεξαν στο ντοκιμαντέρ. Δυστυχώς δεν βλέπω σωτηρία. Αυτός ο πλανήτης συνεχώς καταστρέφεται. Σαν να κατοικείται από εξωγήινα όντα. Γιατί αλλιώς δεν μπορεί να του συμπεριφέρονται έτσι. Λύσεις υπάρχουν αλλά δεν χρησιμοποιούνται. Δεν ξέρω αν μπορεί να υπάρξει κάτι καινούργιο πριν ή μετά την ολική καταστροφή».
Διδάσκετε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, τη σχολή από την οποία και εσείς αποφοιτήσατε. Τι λέτε στους μαθητές σας;
«Τους λέω ότι εσείς είστε το μέλλον. Τους λέω να προσπαθήσουν, να μην αφεθούν να τους πάρει πίσω η μπάλα. “Εχετε τη δύναμη αλλά δεν το έχετε συνειδητοποιήσει” τους λέω. Γιατί πιστεύω ότι την έχουν αυτή τη δύναμη. Αλλά είναι τέτοια η αγωνία, τέτοιο το περιβάλλον που δεν τους βοηθάει. Είναι ο αγώνας για την επιβίωση που δεν σε αφήνει να βρεις το σθένος να πιστέψεις ότι θα αλλάξεις τον κόσμο. Υπάρχει μια κούραση που δεν σου επιτρέπει να έχεις δυνάμεις. Σε κάνει πιο απαθή. Σήμερα τα παιδιά καλλιεργούν τα ταλέντα τους, έχουν πιο πολύπλευρη παιδεία, έχουν δυνατότητες, η θεατρική παιδεία έχει εμπλουτιστεί περισσότερο. Υπάρχει όμως η αγωνία της δουλειάς».
Από πού αντλείτε την ελπίδα;
«Νιώθω ότι υπάρχει ελπίδα στο προσωπικό, όχι στο συλλογικό».
Πώς κρίνετε τη θεατρική ποσότητα που μας χαρακτηρίζει τα τελευταία χρόνια;
«Νομίζω ότι από τη μια είναι καλό που οι νέοι με τις ομάδες τους εκφράζονται, από την άλλη όμως είναι τέτοια η ποικιλία και τόσο πολλά τα πράγματα που χάνονται. Δεν υπάρχει ούτε ο χρόνος να τα παρακολουθήσει κανείς μέσα στο χάος των πληροφοριών. Δεν μπορεί να σταθεί και να αναπτυχθεί κάτι. Είναι μια χαοτική κοινωνία αυτή που ζούμε και μιλάω για την Αθήνα, για τις μεγαλουπόλεις. Ισως μια ελπίδα να υπάρχει στην επαρχία, με τους νέους που δημιουργούν επαγγελματικές μονάδες –ίσως υπάρχει υγεία σε αυτές τις προσπάθειες».
Τι θα λέγατε ότι χαρακτηρίζει την εποχή μας;
«Αυτό που βλέπεις στην Αθήνα είναι ανθρώπους να τρέχουν από το ένα στο άλλο για να προλάβουν να κάνουν κάτι καλά. Ακούω συνέχεια γύρω μου τη φράση “δεν προλαβαίνω”».
«Με τον Δημήτρη Μαυρίκιο ξεκλειδώνομαι»
Δεκαοκτώ χρόνια μετά η Ράνια Οικονομίδου συναντά και πάλι τον σκηνοθέτη του «Γυάλινου κόσμου». Τότε ήταν η μάνα, η Αμάντα. Τώρα είναι η μητέρα του Ροΐδη.
Δεκαοκτώ χρόνια μετά η Ράνια Οικονομίδου συναντά και πάλι τον σκηνοθέτη του «Γυάλινου κόσμου». Τότε ήταν η μάνα, η Αμάντα. Τώρα είναι η μητέρα του Ροΐδη.
«Είναι ένας σκηνοθέτης σπάνιος. Εχει έναν βαθύ πολιτισμό, μια βαθιά κουλτούρα (και) λόγω της μείξης –Αίγυπτος, Ιταλία, Ελλάδα –και φυσικά λόγω της παιδείας του. Είναι ένας άνθρωπος που έχει έναν μπαρόκ ψυχισμό, είναι πολυσύνθετος. Ασχολείται με τα αντικείμενά του σε βάθος, όπως ένας επιστήμονας. Διαθέτει σπάνια προσόντα. Τον εκτιμώ και τον αγαπώ βαθύτατα. Με καθετί που καταπιάνεται το έχει μελετήσει σε φοβερό βαθμό, στην κάθε λεπτομέρεια. Και έτσι το αποτέλεσμα είναι το προϊόν μιας βαθιάς μελέτης.
Δεν πρέπει να είναι τυχαίο το γεγονός ότι η συνεργασία μας και το ’97 και τώρα έχει ένα αποτέλεσμα. Μαζί του ξεκλειδώνομαι. Εχει έναν τρόπο να σε κάνει να νιώθεις απόλυτη ελευθερία ενώ παράλληλα υπάρχει η δική του καθοδήγηση. Εμένα με θέλγει και με βοηθάει πάρα πολύ. Δεν είναι ποτέ περιοριστικός ενώ σε περιορίζει».πότε & πού:Πειραιώς 260, Αίθουσα H, 1-2/6 (21.00) & 3-4/6 (22.30)
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ«Πάπισσα Ιωάννα – Αναζητώντας την ηρωίδα του Ροΐδη μέσα από τη μητέρα του Κορνηλία»
Συγγραφή – επιλογή κειμένου – σκηνοθεσία: Δημήτρης Μαυρίκιος.
Σκηνικά: Δημήτρης Πολυχρονιάδης.
Κοστούμια: Εύα Νάθενα.
Μουσική σύνθεση – επιμέλεια: Στάθης Σκουρόπουλος.
Κινησιολογία – χορογραφίες: Αποστολία Παπαδαμάκη.
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος.
Παίζουν: Ράνια Οικονομίδου, Γιούλικα Σκαφιδά, Αλέξανδρος Βάρθης, Μανώλης Δούνιας, Δημήτρης Ντάσκας κ.ά.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



