Η Sony έχει χάσει τον πόλεμο των έξυπνων κινητών τηλεφώνων και το έχει αποδεχθεί αυτό. Παρά ταύτα, με κάθε iPhone 6 ή Samsung Galaxy S6 που πωλείται ανά τον κόσμο, η ιαπωνική εταιρεία καταγράφει επίσης μία πώληση! Διότι πρόκειται για τον μεγαλύτερο προμηθευτή αισθητήρων εικόνας για ψηφιακές κάμερες. Για να ανταποκριθεί, μάλιστα, στη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση, η Sony σχεδιάζει να επενδύσει 375 εκατ. δολάρια στις βιομηχανικές μονάδες στις οποίες κατασκευάζει τους αισθητήρες αυτούς. Σημειωτέον ότι πρόκειται για επενδύσεις επιπλέον των σχεδόν 900 εκατ. δολ. που έχει ήδη προαναγγείλει από τις αρχές του έτους η εταιρεία.
«Μια καινοτομία είναι πάντα καινοτομία. Ενα πρωτοποριακό και καινοτόμο ηλεκτρονικό εξάρτημα είναι κάτι που με συγκινεί και με μαγεύει ιδιαιτέρως! Είτε το εξάρτημα αυτό προορίζεται για μια δική μας συσκευή είτε για τη συσκευή μιας άλλης εταιρείας» δηλώνει στη «Wall Street Journal» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Sony Καζούο Χιράι. Δεν πρόκειται για την ίδια Sony που πριν από πέντε δεκαετίες έκανε γνωστά και προσιτά σε όλον τον κόσμο τα φορητά ραδιόφωνα (τρανζιστοράκια τα έλεγαν τότε…). Ούτε γι’ αυτήν που πριν από τρεις δεκαετίες εφοδίασε όλους τους νέους της εποχής με τα αξέχαστα walkman. Ούτε για την εταιρεία που λίγα χρόνια αργότερα άλλαξε την παγκόσμια βιομηχανία αναπαραγωγής ήχου κατασκευάζοντας την πρώτη συσκευή οπτικού ή σύμπυκνου δίσκου –το καθολικώς χρησιμοποιούμενο σήμερα CD player.
«Ωθούμενη από τον ηλικίας 54 ετών Καζούο Χιράι και από τον στενό συνεργάτη του, τον οικονομικό διευθυντή Κενιχίρο Γιοσίντα, η Sony έπαψε να προσπαθεί να αναβιώσει το ένδοξο παρελθόν της ως δημιουργού ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης που φιλοδοξούν να αλλάξουν τη ζωή των ανθρώπων και επιχειρεί να αποκομίσει κέρδη συμμετέχοντας στις καινοτομίες άλλων επιχειρήσεων, όπως είναι το iPhone 6» γράφουν από το Τόκιο οι ανταποκριτές της «WSJ» Τακάσι Μοτσιζούκι και Ερικ Πφάνερ. Διότι το κάθε iPhone 6 περιέχει δύο αισθητήρες εικόνας μαζί με τα σχετικά εξαρτήματά τους, που έχει κατασκευάσει η Sony. Οι αναλυτές, άλλωστε, υπολογίζουν ότι το 20% της τιμής κόστους κάθε iPhone τελευταίας γενιάς δεν το εισπράττει η Apple αλλά η Sony!
Καταναλωτική ανάγκη
Ηταν άραγε τυχαίο ή καλά προμελετημένο; Η απογείωση των πωλήσεων των αισθητήρων εικόνας της Sony οφείλεται στην «τρέλα» των selfies που έχει καταλάβει τους πάντες, από γυμνασιόπαιδες που αυτοφωτογραφίζονται με μια νέα φίλη που έκαναν στην τριήμερη εκδρομή έως αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων που επίσης χαμογελούν ευτυχείς επειδή έχουν δίπλα τους μια καλοστεκούμενη συνάδελφό τους (δεν τους συμβαίνει συχνά), ασχέτως αν η αφορμή για τη συνάντησή τους είναι ο… θάνατος ενός άλλου ηγέτη –μιλάμε για το γνωστό περιστατικό με τον αμερικανό πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα, τον βρετανό πρωθυπουργό Ντέιβιντ Κάμερον και τη δανέζα πρωθυπουργό Χέλε Tόρνινγκ Σμιτ στην κηδεία του Νέλσον Μαντέλα τον Δεκέμβριο του 2013 στο Γιοχάνεσμπουργκ.
Τα iPhone παλαιότερης γενιάς (έως και τα 5) διέθεταν μόνο έναν σένσορα της Sony. Ηταν η απαίτηση των καταναλωτών για καλύτερης ποιότητας φωτογραφίσεις και κινηματογραφήσεις ή η τεχνολογική πρόοδος που δημιούργησε μια ακόμη καταναλωτική ανάγκη; Το αποτέλεσμα είναι ότι από την 6η γενιά τα iPhone διπλασίασαν την εξάρτησή τους από τη Sony. Και βοήθησαν τα μάλα τη Sony να διπλασιάσει την τιμή της μετοχής της.
Επτασφράγιστο μυστικό
Οι κονσόλες και τα βιντεοπαιχνίδια παραμένουν το «βαρύ χαρτί» σε ό,τι αφορά τις δραστηριότητες της Sony. Θα έλεγε, όμως, κανείς ότι οι αισθητήρες εικόνας έχουν εξελιχθεί σε… χρυσοτόκο όρνιθα για την εταιρεία. Ηδη συνεισφέρουν (μαζί με τα παιχνίδια) κατά το ήμισυ στα λειτουργικά κέρδη της εταιρείας. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι έχουν όμως και μεγάλο μέλλον μπροστά τους σε ό,τι αφορά τις εφαρμογές –άρα και την κερδοφορία για την κατασκευάστρια εταιρεία. Οι σένσορες αυτοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και στην τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης, που βρίσκεται ακόμη στα αρχικά (αν όχι στα πειραματικά) στάδια. Οσο για το μυστικό της Sony, χάρη στο οποίο οι αισθητήρες της μπορούν να εξασφαλίσουν εικόνες τόσο υψηλής ευκρίνειας, παραμένει ασφαλώς επτασφράγιστο.
ΣΕΝΣΟΡΕΣ
Η μεγάλη υπόσχεση για επιστροφή στην κερδοφορία
Τα αποτελέσματα της ιαπωνικής εταιρείας για το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου 2015 –τα ανακοίνωσε μόλις την περασμένη Πέμπτη –έδειξαν ότι τα λειτουργικά κέρδη της επιχείρησης εκτινάχθηκαν στα 68 δισ. γεν (572 εκατ. δολάρια), ενώ η ίδια η Sony είχε αρχικώς προϋπολογίσει λειτουργικά κέρδη 20 δισ. γεν!
Βεβαίως η Sony εξακολουθεί να πληρώνει το κόστος της αποχώρησής της από τον κλάδο των έξυπνων συσκευών κινητών. Γι’ αυτό και κατέγραψε την έκτη ζημιογόνο χρονιά για την τελευταία επταετία. Η εταιρεία επίσης έχει προαναγγείλει ότι εφέτος δεν θα διανείμει μέρισμα για πρώτη φορά από το 1958 που εισήχθη στο Χρηματιστήριο, παρά την εκπληκτική πορεία της μετοχής της, που συνεχίζεται παρά την υποβάθμισή της, πέρυσι, από τη Standard & Poor’s στην τελευταία βαθμίδα προτού χαρακτηριστεί «σκουπίδι».
Βαριά σκιά
«Τα κόστη απεμπλοκής της Sony από τον κλάδο των ηλεκτρονικών συσκευών εξακολουθούν να ρίχνουν τη βαριά σκιά τους στην εταιρεία. Αλλά τα λειτουργικά κέρδη που εμφανίζει δείχνουν ότι η ιστορική ιαπωνική επιχείρηση οδεύει προς τη σωστή κατεύθυνση» γράφουν οι «WSJ».
Η Sony είχε στόχο να πιάσουν τα λειτουργικά κέρδη της τα 500 δισ. γεν το 2017. Τον στόχο αυτόν τον πέτυχε δύο χρόνια νωρίτερα και αυτό το χρωστά σε μεγάλο βαθμό στον κλάδο των αισθητήρων εικόνας της εταιρείας. Πρόκειται, άλλωστε, για το δυναμικότερα αναπτυσσόμενο κομμάτι ολόκληρου του ομίλου. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Techno Systems Research, το μερίδιο που κατέχει στην αγορά αισθητήρων εικόνας η Sony αυξήθηκε πέρυσι στο 40% από 35% που ήταν το 2013. Οι μεγαλύτερες ανταγωνίστριές της ιαπωνικής εταιρείας, η αμερικανική OmniVision και η κορεατική Samsung, κατέχουν μερίδιο 16% και 15% αντίστοιχα. Εξάλλου, ο τζίρος από τις πωλήσεις αισθητήρων έχει αυξηθεί πάνω από 80% από το 2009 και έφθασε πέρυσι στα 8,65 δισ. δολάρια. Παρά ταύτα, το αίσθημα αυτοσυγκράτησης και η εν γένει ιδιοσυγκρασία των Ιαπώνων δεν επιτρέπουν ακόμη στον διευθύνοντα σύμβουλο Καζούο Χιράι να κάνει λόγο για «αναστροφή πορείας» της επιχείρησης.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



