Ενα εκ των κορυφαίων στελεχών της Ανανεωτικής Αριστεράς και πρώην βουλευτή της ΔΗΜΑΡ και του Συνασπισμού, την κυρία Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη, προκρίνει για την Εγνατία Οδό το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος». Η πρώην βουλευτής, η οποία αποχώρησε από τη ΔΗΜΑΡ στις αρχές Ιανουαρίου, είναι διδάκτωρ πολιτικός μηχανικός του ΑΠΘ, με μεταπτυχιακές σπουδές στα μεγάλα έργα υποδομής. Εργάστηκε επί 20 χρόνια στο πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και συνέχισε ως μελετήτρια και τεχνική σύμβουλος Εργων Υποδομής.
Αν δεν υπάρξουν ανατροπές της τελευταίας στιγμής, η κυρία Ξυροτύρη θα διαδεχθεί τον διορισμένο από την κυβέρνηση του κ. Αντώνη Σαμαρά πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Εγνατίας, καθηγητή κ. Γιώργο Σκόρδα, ο οποίος βρέθηκε προ μηνών στο τιμόνι της εταιρείας μετά την παραίτηση του καθηγητή του ΑΠΘ κ. Πάρη Σαββαΐδη.
Αποστολή-πρόκληση

Η πρώην βουλευτής θα αναλάβει την Εγνατία Οδό σε μια κρίσιμη συγκυρία καθώς, όπως αποκάλυψε την Τετάρτη από τη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης, το υπουργείο θα εξετάσει όλα τα περιθώρια και τις δυνατότητες που έχει για μια άλλη λύση ή μια λύση που θα είναι συμβατή με τις προτεραιότητες της κυβέρνησης του κ. Αλέξη Τσίπρα, προκειμένου να αποφευχθεί η παραχώρηση του οδικού άξονα από το ΤΑΙΠΕΔ.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για την κυρία Ξυροτύρη θα είναι μια υπόθεση που αποκαλύφθηκε πέρυσι από «Το Βήμα». Η Εγνατία έχει εκδώσει αρνητικούς λογαριασμούς σε τέσσερις εργολαβίες του οδικού άξονα, συνολικού ύψους 104 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών 94 εκατ. ευρώ είναι οι αρνητικοί λογαριασμοί του αναδόχου ΑττιΚατ (για τρεις εργολαβίες), ενώ περίπου 10 εκατ. ευρώ αφορούν την Παντεχνική. Σύμφωνα με τον νόμο, οι ανάδοχοι θα πρέπει να καταβάλουν στην Εγνατία Oδό 104 εκατ. ευρώ, πράγμα μάλλον αδύνατον, δεδομένων και των οικονομικών προβλημάτων της ΑττιΚατ. Σημειωτέον ότι πρόκειται για συγχρηματοδοτούμενα έργα από την ΕΕ (Παναγιά – Γρεβενά, Δερβένι – Σέρρες – Προμαχώνας και Αρδάνιο – Ορμένιο).
Το θέμα τέθηκε από επίσημα χείλη την Τετάρτη στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, όταν η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κυρία Χριστίνα Ουζουνίδου ρώτησε τον κ. Σταθάκη τι μέλλει γενέσθαι. «Το θέμα της ΑττιΚατ το παρακολουθούμε πάρα πολύ στενά, νομίζω ότι πρέπει να πρυτανεύσει το συμφέρον από την πλευρά της εταιρείας και του δημόσιου συμφέροντος» απάντησε.
Οπως ειπώθηκε στη Βουλή, η εταιρεία έχει εγκρίνει πρωτόκολλο προσωρινής παραλαβής, με το οποίο αρνείται να παραλάβει αυτές τις εργασίες. Ετσι, εκ του νόμου, η Εγνατία θα πρέπει να στραφεί κατά του εργολάβου διεκδικώντας αυτά τα χρήματα. Ηδη έχει προσλάβει μεγάλο νομικό γραφείο, που συμβουλεύει την εταιρεία τι πρέπει να κάνει.


Δάνειο και διόδια

Το δεύτερο «αγκάθι» που έχει να διαχειριστεί είναι η διένεξη της Εγνατίας με την Τράπεζα Πειραιώς για το 16ετές ομολογιακό δάνειο 250 εκατ. ευρώ που είχε λάβει το 2006. Σύμφωνα με την Εγνατία, το υπολειπόμενο ποσό είναι 150 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση καταγγέλθηκε από την τράπεζα, όταν το δικαίωμα εκμετάλλευσης του οδικού άξονα μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ, με την υπόθεση να εκδικάζεται τον Μάιο.
Το χάσμα μεταξύ των δύο πλευρών είναι σημαντικό, καθώς η Εγνατία υπολογίζει επιτόκιο 0,8%, ενώ η τράπεζα 3,3%. Σημειωτέον ότι η τελευταία εισπράττει τα διόδια της Εγνατίας, καθώς είχαν μπει ενέχυρο την περίοδο της σύναψης του δανείου. Αν αυτό συνεχιστεί, θα έχει εξοφληθεί το 2021.
Μια τρίτη εκκρεμότητα που θα κληθεί να χειριστεί η κυρία Ξηροτύρη είναι το ζήτημα του διαγωνισμού της εταιρείας για τα ηλεκτρονικά διόδια, ο οποίος βρίσκεται στην «κατάψυξη» από τον Φεβρουάριο του 2012. Πρόκειται για τον διαγωνισμό «Προµήθεια, Εγκατάσταση, Προσωρινή Λειτουργία και Συντήρηση Συστήµατος Ηλεκτρονικών ∆ιοδίων (ΣΗ∆) απρόσκοπτης διέλευσης από πολλαπλές λωρίδες κυκλοφορίας (Multi-lane Free Flow) στην Εγνατία Οδό στους Κάθετους Αξονες και σε άλλες οδούς αρµοδιότητας της Εγνατίας Οδού», ο οποίος προβλέπει την εγκατάσταση ενός ολοκληρωµένου συστήµατος ηλεκτρονικών διοδίων απρόσκοπτης διέλευσης.
Ο διαγωνισμός, που γίνεται με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, βρίσκεται στη β’ φάση και, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των συμπράξεων ΟΤΕ-ΙΒΜ, Autostrada-JP & Αβαξ, ΤΕΡΝΑ-Sise-Efcon, Ακτωρ-ΙΒΙ και ΑΕΓΕΚ-ΕΝΕΤ.
Μια άλλη διαφαινόμενη εμπλοκή αναμένεται στη χωροθέτηση και δημιουργία των σταθμών διοδίων της Εγνατίας, οι οποίοι βάσει των αποφάσεων του πρώην υπουργού κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη θα είναι 13+5 ως το 2017, όταν και θα γίνουν πλήρως ηλεκτρονικά. Σύμφωνα όμως με τον κ. Σταθάκη, «είναι θέμα προς συζήτηση πόσα θα είναι αυτά, αν θα είναι σε διάφορα σημεία», αλλά το βέβαιον είναι ότι θα δημιουργηθούν, προκειμένου να ανακτάται το κόστος συντήρησης και λειτουργίας του δρόμου.

HeliosPlus