Αν έκρινε κανείς από τις διαφημιστικές καμπάνιες των κομμάτων, θα μπορούσε να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι έλληνες πολιτικοί αντιμετωπίζουν τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου με μια «παιχνιδιάρικη» διάθεση, που θα μπορούσε και να ήταν διασκεδαστική αν δεν ερχόταν σε τόσο μεγάλη αντίθεση με την κρισιμότητα των καιρών. Στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, στο Διαδίκτυο και στα έντυπα μέσα ενημέρωσης ο επικοινωνιακός πόλεμος των κομματικών επιτελείων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Την ίδια στιγμή οι ψηφοφόροι παρακολουθούν με αμηχανία, ενώ η αγωνία τους για την επόμενη ημέρα κορυφώνεται.
Αν και οι επερχόμενες εκλογές χαρακτηρίζονται από μια συνειδητή στροφή των διαφημιστικών επιτελείων των κομμάτων προς το Διαδίκτυο, αιχμή του δόρατος στη διαφημιστική εκστρατεία αποτελούν τα τηλεοπτικά σποτ. Είναι σε αυτόν ακριβώς τον τομέα που τα κομματικά επιτελεία δίνουν τη μεγαλύτερη σημασία και επενδύουν τα περισσότερα κονδύλια. Δυστυχώς είναι στον ίδιο τομέα που εντοπίζονται οι μεγαλύτερες αστοχίες.
Για παράδειγμα, τα τηλεοπτικά σποτ της Νέας Δημοκρατίας έχουν γίνει τον τελευταίο καιρό αντικείμενο έντονης κριτικής και σκωπτικών σχολίων στα κοινωνικά δίκτυα.
Το διαφημιστικό με τον Πρωθυπουργό και τα πιτσιρίκια είναι τόσο εκτός κλίματος, που μόνο μέσα από ένα κομματικό επιτελείο θα μπορούσε να βγει. Οσο για τον κ. Αντ. Σαμαρά στο τραπέζι της χτυπημένης από την κρίση ελληνικής οικογένειας, ο Πρωθυπουργός φαίνεται τόσο άσχετος με το περιβάλλον, που καταλαβαίνει κανείς τι σημαίνει αποξένωση των πολιτικών από την κοινωνία.
Αντίθετα με άλλα κόμματα που δίνουν κάποιες βασικές οδηγίες σε μια διαφημιστική εταιρεία και στη συνέχεια επιλέγουν την πρόταση που προτιμούν, η διαφημιστική καμπάνια της ΝΔ είναι απολύτως ελεγχόμενη από την ομάδα που έχει αναλάβει τον τομέα της επικοινωνίας.
Οπως εξηγεί ο γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ κ. Α. Παπαμιμίκος, την απόλυτη ευθύνη για όλη τη διαφήμιση του κόμματος έχει αναλάβει μια in house ομάδα και όλη η στρατηγική σχεδιάζεται από αυτήν. Ο κ. Παπαμιμίκος σημειώνει ότι η καμπάνια της ΝΔ εστιάζεται «στο πρόσωπο του Πρωθυπουργού, τον οποίο εμπιστεύονται περισσότερο οι πολίτες από τον κ. Τσίπρα. Στα άλλα σημεία που θέλαμε να εστιάσουμε είναι ότι ο κ. Σαμαράς αντιλαμβάνεται τις δυσκολίες που υπάρχουν και εξηγεί τα βήματα που θα μας βγάλουν από την κρίση».
Ο κ. Παπαμιμίκος λέει ότι σκοπός της εκστρατείας ήταν να αποφύγει τη δημιουργία κλίματος φόβου, ωστόσο τα σποτ με επαγγελματίες που μονολογώντας εκφράζουν τους μεγαλύτερους φόβους τους μάλλον ενισχύουν, παρά απαλύνουν τις προεκλογικές φοβίες.
Στη ΝΔ είναι ιδιαιτέρως ευχαριστημένοι «τόσο με τη θετική ανταπόκριση που έχουν τα τηλεοπτικά σποτ όσο και με τα θετικά μηνύματα που παίρνουν από το Διαδίκτυο» σημειώνει ο κ. Παπαμιμίκος. «Ως αυτή τη στιγμή που μιλάμε η σελίδα μας στο Facebook έχει 15.000 likes περισσότερα από τον ΣΥΡΙΖΑ» αναφέρει χαρακτηριστικά και τονίζει ότι «δίνουμε μεγάλο βάρος στο Internet. Εχουμε μια ομάδα εθελοντών που μας βοηθούν στο να προάγουμε τα μηνύματά μας στα κοινωνικά δίκτυα».
ΣΥΡΙΖΑ: Επικεντρώνουμε στην ελπίδα

Και στον ΣΥΡΙΖΑ, όπως τονίζει ο κ. Τάσος Κορωνάκης, υπεύθυνος επικοινωνίας και διαφήμισης του κόμματος, δίνουν «μεγάλη σημασία στο Διαδίκτυο, καθώς πιστεύουμε ότι ως μέσο προσφέρεται πιο πολύ για τη διάδοση των ιδεών του ΣΥΡΙΖΑ. Επιμένουμε στη στρατηγική μας όπως αυτή έχει εκφραστεί και μέσα από το πρόγραμμα του κόμματος και από την ομιλία του κ. Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη. Θέλαμε να μεταδώσουμε το μήνυμα ότι υπάρχει ελπίδα, ότι η δεινή κατάσταση που αντιμετωπίζει η χώρα δεν είναι μονόδρομος, ότι υπάρχει διέξοδος από την κρίση που πλήττει την ελληνική κοινωνία, ότι υπάρχει διαφορετική προοπτική». Ο κ. Κορωνάκης λέει ότι υπάρχει πολύ θετική ανταπόκριση από τους πολίτες. «Μας έρχονται συνεχώς θετικά μηνύματα. Υπάρχει ένα ολοένα αυξανόμενο κύμα υποστήριξης στις θέσεις και στην καμπάνια του ΣΥΡΙΖΑ και είμαστε αισιόδοξοι για το τελικό αποτέλεσμα» τονίζει.
ΑΝΕΛ: Θέλαμε να δημιουργήσουμε θόρυβο

Ευχαριστημένοι με τον αντίκτυπο του τηλεοπτικού τους σποτ, στο οποίο ο πρόεδρος του κόμματος κ. Π. Καμμένος δείχνει σε ένα παιδάκι πώς να παίζει καλύτερα ένα παιχνίδι που ελάχιστα παιδάκια παίζουν στην εποχή μας, δηλώνουν και οι εκπρόσωποι των ΑΝΕΛ. «Δεδομένου ότι είχαμε μικρό διαφημιστικό μπάτζετ και μικρής διάρκειας προεκλογική περίοδο θέλαμε το τηλεοπτικό μας σποτ να προκαλέσει κατ’ αρχήν “θόρυβο”, στόχο που θεωρώ ότι επιτύχαμε απολύτως με το μήνυμα “Αλέξη, ξύπνα”» λέει η κυρία Κατερίνα Τσατσαρώνη, υπεύθυνη επικοινωνίας του κόμματος. «Το μήνυμά μας είναι ξεκάθαρο, χωρίς να είμαστε προσβλητικοί: είμαστε εδώ, πατριώτες, δημοκράτες και θα προστατέψουμε τα εθνικά θέματα και τα ζητήματα του λαού. Αυτά είναι τα μηνύματα που θέλαμε να περάσουμε» επισημαίνει η κυρία Τσατσαρώνη και προσθέτει ότι και οι ΑΝΕΛ δίνουν μεγάλη σημασία στο Διαδίκτυο και με τη βοήθεια εξειδικευμένων εταιρειών προσπαθούν να καταγράψουν όσα περισσότερα views γίνεται. Οπως εξηγεί, η διαφήμιση στο Διαδίκτυο είναι ιδιαίτερα φθηνή και παίζεται κυρίως στα «γήπεδο» του Facebook και του Google Ads. «Η αμέσως επόμενη εμφάνισή μας θα είναι στο Διαδίκτυο με… μαντινάδες» λέει η αναφερόμενη στα σποτάκια που έχουν κάνει την εμφάνισή τους από την περασμένη Τετάρτη και αποτελούν απάντηση στη διάθεση του ΣΥΡΙΖΑ για πεντοζάλη.
Ποτάμι: Τρίποντα και αστοχίες

Αν η ΝΔ παραμένει σταθερή στα γήπεδα ποδοσφαίρου, το Ποτάμι κάνει αναφορές σε ένα άλλο παιχνίδι, το μπάσκετ. Σε ένα τηλεοπτικό σποτ επικής διάρκειας, το οποίο έχει επιμεληθεί ο σκηνοθέτης κ. Γιάννης Κασπίρης, κυριαρχούν οι άστοχοι παραλληλισμοί ανάμεσα στο δημοφιλές σπορ και σε μια σειρά θεμάτων όπως η δημόσια διοίκηση, η πολυπλοκότητα των νόμων κ.λπ. Στο Διαδίκτυο η καμπάνια του κόμματος περιορίζεται σε μπάνερ, όπου διάφοροι άνθρωποι δηλώνουν ότι αυτοί «είναι το Ποτάμι».
Οπως επισημαίνει η κυρία Λίλιαν Παπαδάκη, υπεύθυνη του γραφείου Τύπου του κόμματος, «το μεγαλύτερο μέρος της καμπάνιας μας επικεντρώνεται στο Διαδίκτυο, δεδομένου ότι εκεί η διαφήμιση είναι πολύ πιο φθηνή και δεδομένου ότι το Ποτάμι είναι ένα νεαρό κόμμα, δεν διαθέτει μεγάλο διαφημιστικό μπάτζετ».
Βασικό μήνυμα του κόμματος, εξηγεί η κυρία Παπαδάκη, είναι ότι το Ποτάμι είμαστε «όλοι εμείς, ότι γεννήθηκε από όλους μας» και συμπληρώνει ότι σήμερα κυκλοφορεί σε όλα τα μεγάλα sites η νέα ιντερνετική καμπάνια του κόμματος, καθώς και νέο τηλεοπτικό σποτ. Επίσης κυκλοφορούν νέα φυλλάδια και αφίσες με την επιμέλεια του κ. Φώτη Πεχλιβανίδη.
Από τα άλλα κόμματα ως την περασμένη Πέμπτη το ΠαΣοΚ είχε κυκλοφορήσει μόνο ένα τηλεοπτικό σποτ χωρίς ζωντανή εικόνα, αλλά μόνο με εναλλασσόμενα μηνύματα, ενώ το ΚΚΕ έδωσε στην κυκλοφορία ένα διαφημιστικό σποτάκι με πιο λαϊκό χαρακτήρα, που αντιγράφει τις πιο μέτριες στιγμές της «Ελληνοφρένειας».
Μπόνους στα κόμματα: 6 εκατ. ευρώ σε τηλεοπτικό χρόνο
Με απόφαση την οποία υπογράφουν ο υπουργός Εσωτερικών κ. Μιχαήλ Θεοχαρίδης και η κυρία Σοφία Βούλτεψη η ΝΕΡΙΤ και τα ιδιωτικά κανάλια –ελεύθερης λήψης και συνδρομητικά –υποχρεούνται να παραχωρήσουν στα πολιτικά κόμματα τηλεοπτικό χρόνο αξίας 6.250.000 ευρώ (6 εκατ. οι ελεύθερης λήψης και 250.000 τα συνδρομητικά κανάλια) προκειμένου να μεταδώσουν τα προεκλογικά τους μηνύματα.
Το παράδοξο είναι ότι ενώ η χρηματοδότηση σε ρευστό προς τη Χρυσή Αυγή προσωρινά παρακρατείται έως ότου λυθούν τα νομικά ζητήματα που απασχολούν τα προφυλακισμένα στελέχη της, ο δωρεάν τηλεοπτικός χρόνος παραχωρείται κανονικά. Για το θέμα αυτό η κυρία Βούλτεψη λέει ότι δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά. «Τα χέρια μου ήταν δεμένα. Δεν υπάρχει από τη Βουλή απαγόρευση προβολής του κόμματος» τονίζει.
Ο δωρεάν τηλεοπτικός χρόνος για κόμματα μοιράζεται –ανάλογα με το ποσοστό που πήραν σε προηγούμενες εκλογές –ως εξής:
Νέα Δημοκρατία: 1.440.527 ευρώ
ΣΥΡΙΖΑ: 1.435.631 ευρώ
ΠαΣοΚ: 565.828 ευρώ
Χρυσή Αυγή: 425.007 ευρώ
ΑΝΕΛ: 313.586 ευρώ
ΚΚΕ: 276.459 ευρώ
ΔΗΜΑΡ: 199.586 ευρώ
Το Ποτάμι: 143.512 ευρώ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ