Είτε από συμπάθεια για μια ιστορική χώρα που βρέθηκε στα όρια της άτακτης χρεοκοπίας είτε γιατί μετά την κατάρρευση της οικονομίας ορισμένοι «βλέπουν» επενδυτικές ευκαιρίες, το σήμα «made in Greece» δείχνει να επανέρχεται στη μόδα.
«Η Ελλάδα πουλάει» υποστηρίζεται πλέον ευρέως. Εχει γίνει, π.χ., brand name («σήμα κατατεθέν») στο εξωτερικό στον τομέα του τουρισμού, τα ελληνικά ομόλογα και οι ελληνικές μετοχές βρέθηκαν στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος σημειώνοντας κορυφαίες αποδόσεις τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, ενώ οι επενδυτές τοποθέτησαν από τις αρχές του 2013 ως το πρώτο πεντάμηνο του 2014 συνολικά 22 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 10,7% του ΑΕΠ της χώρας.
Ειδικότερα οι τοποθετήσεις σε εισηγμένες επιχειρήσεις έφθασαν σε 5 δισ. ευρώ (2,4% του ΑΕΠ), οι άμεσες ξένες επενδύσεις κυμάνθηκαν σε 3,3 δισ. ευρώ (1,6% του ΑΕΠ), 8,9 δισ. ευρώ (4,3% του ΑΕΠ) τοποθετήθηκαν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ενώ 4,8 δισ. ευρώ (2,3% του ΑΕΠ) αφορούσαν αγορές κρατικών και εταιρικών ομολόγων.

Κορυφαίες επενδυτικές τράπεζες έχουν μάλιστα αναπτύξει ένα παγκόσμιο δίκτυο επενδυτών οι οποίοι ενδιαφέρονται να «αγοράσουν Ελλάδα». Αλλά ενώ οι… μεγάλες δουλειές (εκδόσεις εταιρικών και κρατικών ομολόγων) απορροφούνται σχετικά εύκολα, οι ξένοι που θέλουν να μπουν με κεφάλαια μίνιμουμ 200 εκατ. δολαρίων δεν μπορούν να στηρίξουν επενδυτικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες (όσες έχουν απομείνει) αποτελούν τον ελληνικό παραγωγικό ιστό της χώρας. Αυτό μπορεί να γίνει πλέον μέσω των επενδυτικών σχημάτων διαπραγματευόμενων σε χρηματιστήρια (listed investment funds) που θα μπορούσαν να διαμορφώσουν ένα περιβάλλον μεταφοράς επενδυτικών πόρων στον παραγωγικό ιστό της Ελλάδας.
Η JP Morgan φέρεται ότι έχει προχωρήσει στη σχεδίαση ενός τέτοιου fund το οποίο θα μπορούσε να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών και να αποτελέσει προπομπό και για άλλα αντίστοιχα funds που σχεδιάζουν και άλλες επενδυτικές τράπεζες όπως η Morgan Stanley, η Goldman Sachs κ.ά.
Στο χέρι αυτών των κορυφαίων επενδυτικών τραπεζών είναι να αποδείξουν ότι δεν ενδιαφέρονται μόνο να πάρουν τις μεγάλες και με καλές προμήθειες δουλειές αλλά να επενδύσουν με εύλογα κέρδη και στο πραγματικό «Grecovery» της ελληνικής οικονομίας, το οποίο προϋποθέτει την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα και ειδικότερα των ανταγωνιστικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) και τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων (start ups).
Οι τομείς του real estate και των υποδομών, οι εταιρείες με εξαγωγικό προσανατολισμό, κυρίως τρόφιμα – ποτά, με τη λογική της μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, οι εταιρείες που ασχολούνται με την ανάπτυξη καινοτομιών, νεοφυείς επιχειρήσεις – start ups νέων τεχνολογιών, η ενέργεια, η διαχείριση αποβλήτων, τα logistics, ο τουρισμός κτλ. παρουσιάζουν αυξημένο ενδιαφέρον για τους ξένους επενδυτές.
ΜΠΙΖΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ραντεβού με τον πρωθυπουργό έχει το αφεντικό της JP Morgan
Ενώ η Ελλάδα φέρεται ότι ετοιμάζεται να ξαναβγεί στις αγορές μέσα στο καλοκαίρι με την έκδοση ενδεχομένως 7ετούς διάρκειας ομολόγου και στόχο την άντληση ως 3 δισ. ευρώ κεφαλαιοποιώντας έτσι το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών, στις 4 και 5 Ιουλίου έρχεται στην Αθήνα ο Jamie Dimon, διευθύνων σύμβουλος της JP Morgan, η οποία έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην πρώτη έκδοση 5ετούς ομολόγου της χώρας μας νωρίτερα εφέτος. Ο ελληνικής καταγωγής κορυφαίος αυτός τραπεζίτης θα συναντηθεί με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά αλλά και με έλληνες επιχειρηματίες και τραπεζίτες.
Ραντεβού με τον πρωθυπουργό έχει το αφεντικό της JP Morgan
Ενώ η Ελλάδα φέρεται ότι ετοιμάζεται να ξαναβγεί στις αγορές μέσα στο καλοκαίρι με την έκδοση ενδεχομένως 7ετούς διάρκειας ομολόγου και στόχο την άντληση ως 3 δισ. ευρώ κεφαλαιοποιώντας έτσι το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών, στις 4 και 5 Ιουλίου έρχεται στην Αθήνα ο Jamie Dimon, διευθύνων σύμβουλος της JP Morgan, η οποία έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην πρώτη έκδοση 5ετούς ομολόγου της χώρας μας νωρίτερα εφέτος. Ο ελληνικής καταγωγής κορυφαίος αυτός τραπεζίτης θα συναντηθεί με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά αλλά και με έλληνες επιχειρηματίες και τραπεζίτες.
Να σημειωθεί πάντως ότι η JP Morgan έχει πάρει σημαντικό κομμάτι από την πίτα των αναδόχων στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα και το ερώτημα της αγοράς είναι αν ο ομογενής τραπεζίτης προωθήσει και άλλες επιχειρηματικές κινήσεις στη χώρα μας, όπως π.χ. –πέρα από τη συμμετοχή στην πιθανή νέα έκδοση κρατικού ομολόγου –τη δημιουργία ενός fund που θα επενδύει σε μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, ή απλώς θα δηλώσει το «παρών» μετά τα μεγάλα ντιλ και τις εύλογες προμήθειες που υλοποίησε. Ενα από τα στελέχη της τράπεζας που παίζει κορυφαίο ρόλο για τις δουλειές στην Ελλάδα είναι πάντως ο Αριστείδης Βουράκης, γόνος παλαιού γνώριμου της πάλαι ποτέ Σοφοκλέους. Να σημειωθεί πάντως πως οι μεγαλύτεροι διεθνείς επενδυτές εμπιστεύονται εκ νέου τα ελληνικά ομόλογα, καθώς σύμφωνα με το Bloomberg θέσεις έχουν πάρει οι Prudential Financial, Carmignac Gestion SA, Jupiter Asset Management, Fidelity Worldwide, Invesco, BlackRock, Legal & General Investment Management κ.ά.
ΑΓΚΑΘΙΑ
Αντιπρόταση για… «made in Bulgaria»
Σε αυτή τη φάση άμεσες επενδύσεις δύσκολα γίνονται σε μια χώρα όπου, όπως λέγεται, η γραφειοκρατία, το φορολογικό καθεστώς και κυρίως η απονομή της δικαιοσύνης μπορούν να αποτρέψουν κάθε αξιοπρεπή επενδυτική προσπάθεια.
«Μα θέλω η ετικέτα να γράφει “made in Greece” και όχι “made in Bulgaria”» αναφώνησε ο Αμερικανός, που είχε την εντύπωση ότι τον αντιμετωπίζουν και ως «αμερικανάκι» όταν τόλμησε να ζητήσει μια παρουσίαση των εργοστασίων μέσω Skype ή να μάθει το software που χρησιμοποιούν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Σίμο Αναστασόπουλο, πρόεδρο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, το ενδιαφέρον π.χ. των αμερικανών επενδυτών επικεντρώνεται στους τομείς της ενέργειας, του logistics, του τουρισμού, του real estate και της μεταποίησης τροφίμων.
ΑΓΚΑΘΙΑ
Αντιπρόταση για… «made in Bulgaria»
Σε αυτή τη φάση άμεσες επενδύσεις δύσκολα γίνονται σε μια χώρα όπου, όπως λέγεται, η γραφειοκρατία, το φορολογικό καθεστώς και κυρίως η απονομή της δικαιοσύνης μπορούν να αποτρέψουν κάθε αξιοπρεπή επενδυτική προσπάθεια.
Π.χ., προσφάτως αμερικανός επιχειρηματίας με μεγάλο δίκτυο στις ΗΠΑ, εκτιμώντας ακριβώς ότι το σήμα «made in Greece» είναι σήμερα στη… μόδα, θέλησε να αρχίσει στην Ελλάδα την παραγωγή παντελονιών τζιν επάνω σε σχέδια μεγάλης ξένης εταιρείας από την οποία είχε εξασφαλίσει άδεια.
Τα προϊόντα θα έφερναν την ξένη επωνυμία και μαζί με τη «made in Greece» ετικέτα, αφού θα παράγονταν στην Ελλάδα, θα μπορούσαν, όπως εκτιμούσε, να σημειώσουν επιτυχία στις αγορές.
Με τον παραγωγικό ιστό της χώρας όμως να έχει τα χάλια του, ντόπιοι επιχειρηματίες που προσεγγίστηκαν αντιπρότειναν να τα παράγουν (τα τζιν) στη… Βουλγαρία.
«Μα θέλω η ετικέτα να γράφει “made in Greece” και όχι “made in Bulgaria”» αναφώνησε ο Αμερικανός, που είχε την εντύπωση ότι τον αντιμετωπίζουν και ως «αμερικανάκι» όταν τόλμησε να ζητήσει μια παρουσίαση των εργοστασίων μέσω Skype ή να μάθει το software που χρησιμοποιούν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Σίμο Αναστασόπουλο, πρόεδρο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, το ενδιαφέρον π.χ. των αμερικανών επενδυτών επικεντρώνεται στους τομείς της ενέργειας, του logistics, του τουρισμού, του real estate και της μεταποίησης τροφίμων.
Σήμερα όμως επικεντρώνονται κυρίως στις εξαγορές με ικανοποιητικό τίμημα ξενοδοχειακών μονάδων (την περίοδο αυτή υπάρχουν σε εξέλιξη διαδικασίες due diligence για την εξαγορά μονάδων), ενώ θέλουν να στηρίξουν τη συμβολαιακή γεωργία και την παραγωγή γεωργικών προϊόντων, αν και π.χ. στις ΗΠΑ κάνουν θραύση τα μεσογειακά προϊόντα που πωλούνται από τα καταστήματα «Eataly» ώστε να καταστούν στην ουσία ως brand name συνώνυμο της Ιταλίας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



