Την εκτίμηση ότι είναι δυνατή η κάλυψη του όποιου χρηματοδοτικού κενού της Ελλάδας τουλάχιστον έως το 2020 χωρίς την προσφυγή σε νέο δανεισμό από τον επίσημο τομέα, διατυπώνει σε νέα της ανάλυση η Eurobank.
Τη συγγραφή της έκθεσης επιμελήθηκε ο Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, Επικεφαλής της Διεύθυνσης Τρέχουσας Οικονομικής Ανάλυσης & Έρευνας Διεθνών Κεφαλαιαγορών της Eurobank.
Η έκθεση παρουσιάζει αναθεωρημένες προβλέψεις για τη μεσο-μακροπρόθεσμη εξέλιξη του λόγου δημοσίου χρέους-ΑΕΠ της Ελλάδας καθώς και τις καθαρές χρηματοδοτικές ανάγκες σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, λαμβάνοντας υπ’ όψιν αφενός τις πλέον πρόσφατες εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ και αφετέρου τη θετική επίπτωση σειράς δυνητικών στρατηγικών που συμπεριλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την αξιοποίηση εσωτερικών πηγών ρευστότητας.
Σύμφωνα με τη Eurobank, οι ανωτέρω στρατηγικές σε συνδυασμό με νέες εκδόσεις κυβερνητικών ομολόγων (μέσης ετήσιας ονομαστικής αξίας περίπου €5,5δις) και τα μέτρα που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο της πρόσφατης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής θα μπορούσαν να διασφαλίσουν πλήρη κάλυψη των όποιων χρηματοδοτικών κενών προβλέπονται για τα επόμενα 6-7 έτη, καθιστώντας μη-αναγκαίο ένα νέο πρόγραμμα χρηματοδότησης από τον επίσημο τομέα.
Συγκεκριμένα, υπό την προϋπόθεση επιβεβαίωσης του υφιστάμενου μακροοικονομικού σεναρίου, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Γενικής Κυβέρνησης κρίνονται απόλυτα διαχειρίσιμες, τουλάχιστον έως το 2022/23.
Στην ανάλυσή της η Eurobank αναφέρει ότι η εν λόγω χρηματοδότηση καθίσταται δυσκολότερη σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, πρόκληση η οποία αναμένεται να αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο ενός νέου πακέτου ελάφρυνσης του δημόσιου χρέους από τους επίσημους δανειστές πριν το τέλος του τρέχοντος έτους.
Η παρούσα έκθεση παρουσιάζει αναθεωρημένες εκτιμήσεις σχετικά με τις θετικές επιπτώσεις υποθετικού πακέτο ελάφρυνσης του δημοσίου χρέους της χώρας το οποίο παρουσιάσαμε σε προγενέστερη μελέτη μας (Greece Macro Monitor of October 31, 2013 «Debt forgiveness is not a necessary precondition for restoring debt sustainability»).
Μεταξύ άλλων, το πακέτο αυτό περιλαμβάνει 20ετή επιμήκυνση του μέσου χρόνου ωρίμανσης των διμερών δανείων που έλαβε η Ελλάδα από τους εταίρους στην ευρωζώνη στο πλαίσιο του 1ου προγράμματος προσαρμογής καθώς και μετατροπή του επιτοκίου επί των δανείων αυτών από κυμαινόμενο σε σταθερό στο τρέχον επίπεδο.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurobank, το εν λόγω πακέτο μπορεί να εξασφαλίσει:
α) σωρευτική μείωση του λόγου χρέους-ΑΕΠ κατά 3 και πλέον ποσοστιαίες μονάδες έως το 2020 και 7 περίπου μονάδες έως το 2030, συμβάλλοντας στην εκπλήρωση των σχετικών στόχων που τέθηκαν στο ΕUROGROUP το Νοέμβριο 2012, και
β) σημαντική μείωση και εξομάλυνση του προφίλ των δανειακών αναγκών της χώρας σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Σε ότι αφορά την προαναφερθείσα ελάφρυνση χρέους, αυτή αναμένεται να προέρθει κυρίως από περαιτέρω μείωση των δαπανών για την πληρωμή τόκων, κατά περίπου €6,6δις την περίοδο 2014-2020 και κατά €17,5δις σωρευτικά έως το 2030.