67ο Φεστιβάλ Καννών: Η ουκρανική κρίση εισβάλλει στις Κάννες

Και ξαφνικά, από την περασμένη Τετάρτη, η Ρωσία έγινε το θέμα του φεστιβάλ.

Και ξαφνικά, από την περασμένη Τετάρτη, η Ρωσία έγινε το θέμα του φεστιβάλ. Τρεις σκηνοθέτες, ένας Γάλλος, ένας Ρώσος και ένας Ουκρανός, παρουσιάζουν δημιουργίες βγαλμένες μέσα από τα σπλάχνα της σύγχρονης Ιστορίας της χώρας για να θυμίσουν με τις δικές τους ιστορίες στον θεατή τα τεράστια προβλήματα που εδώ και αρκετά χρόνια κυριαρχούν στη χώρα.
Ο ουκρανός σκηνοθέτης δεν είναι άλλος από τον Σεργκέι Λόζνιτσα, του οποίου «Το πρόσωπο της ομίχλης» είχε προκαλέσει ενθουσιασμό στο ίδιο αυτό φεστιβάλ όταν προβλήθηκε το 2012. Ο γεννημένος στο Κίεβο σκηνοθέτης επέστρεψε στην πατρίδα του τον περασμένο Δεκέμβριο, έχοντας στο μυαλό του ένα και μόνο πράγμα. Να κινηματογραφήσει αυτά που συνέβαιναν.
Το αποτέλεσμα φαίνεται στην ταινία «Maidan» που προβλήθηκε εκτός συναγωνισμού και φυσικά καταχειροκροτήθηκε. Ο φακός του σκηνοθέτη καταγράφει βήμα-βήμα την κλιμάκωση της επανάστασης στην Ουκρανία, από τις φιλειρηνικές διαδηλώσεις εκατομμυρίων στην πλατεία Maidan του Κιέβου, μέχρι τις αιματηρές μάχες ανάμεσα στους διαδηλωτές και στην αστυνομία που ακολούθησαν. «Οταν πήγα τον Δεκέμβριο του 2013 στο Κίεβο, ένιωσα μια πρωτοφανή αλληλεγγύη και συντροφικότητα» είπε ο Λόζνιτσα. «Κίνδυνος υπήρχε, όμως υπήρχε επίσης γέλιο και χιούμορ. Ολα άλλαξαν στα μέσα του Ιανουαρίου. Η γιορτή δεν ήταν πια γιορτή, η ειρηνική διαμαρτυρία εναντίον ενός διεφθαρμένου προέδρου είχε δώσει τη θέση της σε έναν αιματηρό αγώνα εναντίον μιας νοσηρής δικτατορίας…».
Μια διαφορετική ιστορία περνά μέσα από τις εικόνες του Μισέλ Χαζαναβίσιους, γάλλου (λιθουανικής καταγωγής) σκηνοθέτη της ταινίας «Η αναζήτηση» (The search). Ο δημιουργός του ευχάριστου «The artist» που το 2011 άρχισε την καριέρα του στις Κάννες, επέστρεψε στο φεστιβάλ με μια ταινία που τοποθετείται στον Β’ πόλεμο της Τσετσενίας και κάθε άλλο παρά ευχάριστη είναι.
Αντιθέτως, οι σκηνές που παρουσιάζουν τον τρόπο με τον οποίο ένας νεαρός ρώσος μουσικός που δεν είχε καμία σχέση με τον στρατό μεταμορφώνεται σε ανθρωπόμορφο τέρας κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής εκπαίδευσής του είναι τόσο ρεαλιστικά γυρισμένες που αγγίζουν τα όρια της απώθησης. Κορμός της ιστορίας είναι ένα εννιάχρονο παιδί από την Τσετσενία, το οποίο βρίσκει στο πρόσωπο μιας ερευνήτριας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Μπερενίς Μπεζό) τη μητέρα που οι Ρώσοι εκτέλεσαν μπροστά στα μάτια του. Ωστόσο, η ταινία ασθενεί όταν προσπαθεί να κάνει μάθημα στον θεατή καταλήγοντας σε έναν ηθικοπλαστικό φορέα ενάρετων μηνυμάτων.
Τέλος, μια μορφή του σύγχρονου ρωσικού κινηματογράφου, ο Αντρέι Ζβιάντζιτζεφ, που πριν από 11 χρόνια απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας με την αριστουργηματική «Επιστροφή». Ο Ζβιάντζιτζεφ επιστρέφει με το «Leviathan» που προβάλλεται την Παρασκευή και σύμφωνα με τα όσα ακούγονται και γράφονται ως τώρα ενδεχομένως να ανήκει στις πολύ μεγάλες ταινίες της εφετινής διοργάνωσης. Χωρίς να την έχουμε προς το παρόν δει, αναφέρουμε ότι η ταινία καταπιάνεται με την προσπάθεια της συζύγου ενός μηχανικού να τα βάλει με το θηρίο της τοπικής πολιτικής διαφθοράς του χωριού της. Ε, αυτό κι αν έχει επικαιρότητα, όχι μόνο στη Ρωσία αλλά οπουδήποτε…

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk