67ο φεστιβάλ Καννών: Ο Τόμι Λι Τζόουνς και η αμερικανική Ιστορία

«Ο φίλος μου ο Νόρμαν Μέιλερ έλεγε ότι οι καλοί καλλιτέχνες κλέβουν από τους άλλους ή αντιγράφουν τους άλλους. Εγώ κλέβω από όποιον θεωρώ ότι αξίζει να κλέψεις.» Τάδε έφη Τόμι Λι Τζόουνς μιλώντας για την τελευταία ταινία του που παρουσίασε στο φεστιβάλ την Κυριακή.

Αποστολή ,Κάννες

«Ο φίλος μου ο Νόρμαν Μέιλερ έλεγε ότι οι καλοί καλλιτέχνες κλέβουν από τους άλλους ή αντιγράφουν τους άλλους. Εγώ κλέβω από όποιον θεωρώ ότι αξίζει να κλέψεις.» Τάδε έφη Τόμι Λι Τζόουνς μιλώντας για την τελευταία ταινία του που παρουσίασε στο φεστιβάλ την Κυριακή. «The homesman». Εκτός από το ότι την σκηνοθέτησε, είναι επίσης ο πρωταγωνιστής της. Ο Τζόουνς βέβαια δεν διευκρίνισε ποιόν ακριβώς αντέγραψε ή από ποιόν ακριβώς έκλεψε. Δεν είναι άλλωστε καθόλου τυχαίο που ο βραβευμένος με Οσκαρ Β ρόλου για τον «Φυγάδα» 68 χρονος καλλιτέχνης χρησιμοποιεί τόσο συχνά την φράση «αφήνω την ταινία να μιλήσει από μόνη της».

Και αυτό σημαίνει τα συμπεράσματα δικά σας.

Οσο λιτό και απέριττο δείχνει το «The homesman», τόσο σύνθετο και πολύπλευρο είναι, χωρίς ωστόσο να φτάνει σε αξία την προηγούμενη κινηματογραφική ταινία που σκηνοθέτησε ο Τόμι Λι Τζόουνς, «Οι τρεις ταφές του Μελκιάδες Εστράδα» (που του χάρισαν το βραβείο ερμηνείας στο φεστιβάλ των Κανών του 2005). Στο «The homesman» ένα μεγάλο μέρος της ταινίας είναι τοποθετημένο σε κάποιο χωριό της Νεμπράσκα του 19ου αιώνα από όπου θα αρχίσει το ταξίδι προς την Αϊοβα μιας φαινομενικά δυναμικής γυναίκας (Χίλαρι Σουόνκ) αποφασισμένης να παραδώσει σε ένα ίδρυμα τρεις γυναίκες του χωριού με κλονισμένη την ψυχική υγεία τους. Κατασκευάζει μια ειδική άμαξα και μισθώνει ως οδηγό της έναν απόκληρο της κοινωνίας (Τόμι Λι Τζόουνς) του οποίου την ζωή η ίδια έχει σώσει. Εκείνος δέχεται αλλά τα χρήματα είναι το βασικό κίνητρό του. Η΄ αυτό λέει τέλος πάντων.

Κατά την διάρκεια του ταξιδιού όμως, ο Τόμι Λι Τζόουνς θα αγγίξει θέματα όπως η αιώνια καταπίεση της γυναίκας από τον άντρα, η βαρβαρότητα και το αίμα που βρίσκονται στα θεμέλια της Αμερικής, ή ακόμα και ο αμερικανικός ιμπεριαλισμός απέναντι στους αυτόχθονες Ινδιάνους στην δυτική πλευρά του ποταμού του Μισισιπή. Οι εικόνες που συνοδεύουν όλες αυτές τις ιδέες αναδίδουν έναν μελαγχολικό λυρισμό που δεν συναντάς συχνά στο σύγχρονο αμερικανικό κινηματογράφο.

Και ίσως να μην είναι καθόλου τυχαίο που ο βασικός παραγωγός αυτής της ταινίας ήταν ένας Γάλλος, ο Λικ Μπεσόν. «Δεν υπάρχουν και τόσοι καλλιτέχνες σαν τον Τόμι Λι Τζόουνς στον κόσμο» είπε ο Μπεσόν. «Αυτή η ταινία είναι για την Αμερική και το πως άρχισε η Ιστορία της. Ξέρουμε την Αμερική και αγαπάμε τον πολιτισμό του “αμερικανικού ονείρου”. Καλό όμως είναι να γνωρίζουμε και την αλήθεια.»

«Σε μια εποχή που όλα δείχνουν ότι δεν υπάρχουν πια αρετές και αξίες, είναι ωραίο να υποδύεσαι ένα τόσο ηθικό πρόσωπο» ανέφερε για την ηρωίδα της η δις βραβευμένη με Οσκαρ Α ρόλου Χίλαρι Σουόνκ. Και όταν κάποιος δημοσιογράφος επεσήμανε ότι όλες οι διάσημες ηρωίδες της («Boys don’t cry», «Million dollar baby») αδικούν την ομορφιά της γιατί βγάζουν μια «αντρική» σκληράδα που δεν έχει σχέση με την γλυκύτητά της ως θηλυκού, εκείνη απάντησε: «Μου αρέσουν οι αληθινοί άνθρωποι. Μου αρέσουν οι αληθινές γυναίκες. Η ομορφιά είναι κάτι το υποκειμενικό. Κάποιος μπορεί να βρει ομορφιά στην αρετή.»

Για την δημιουργία του «The homesman» έγινε μεθοδική έρευνα μέσα από βιβλία και κυρίως, σωσμένες φωτογραφίες. «Κοιτάξαμε το παρελθόν με όποιον τρόπο μπορέσαμε» είπε ο σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής ο οποίος δεν συμφωνεί με όρους όπως «είδος » ή «γουέστερν». Οταν κάποιος τον ρώτησε αν θεωρούσε ρίσκο που καταπιάστηκε με ένα είδος εκτός συστήματος όπως το γουέστερν που «έχει πεθαίνει», ο Τζόουνς δεν έκρυψε την ενόχλησή του. «Οι ζωές μας είναι μια ανάγκη αναζήτησης πρωτοτυπίας» είπε χαρακτηριστικά. «Eμείς δεν σκεφτόμαστε συστήματα. Είμαστε ένα σύστημα από μόνοι μας. Και έτσι μας αρέσει.»

Η ταινία «The homesman» θα παιχτεί στην Ελλάδα σε διανομή Videorama

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Δείτε επίσης
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk