Διεθνής τιτανομαχία για το λιμάνι του Πειραιά

Η ραγδαία ανάπτυξη της κίνησης των εμπορευμάτων που έφερε η παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στην Cosco,

Η ραγδαία ανάπτυξη της κίνησης των εμπορευμάτων που έφερε η παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στην Cosco, ανέδειξε τον Πειραιά διεθνώς και έπληξε τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης φαίνεται ότι προσελκύει τους ανταγωνιστές των Κινέζων στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα και τους φέρνει προ των πυλών του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), με «έπαθλο» την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).

Το λιμάνι του Πειραιά και μαζί του η χώρα, όπως αναφέρει στο «Βήμα της Κυριακής» ανώτερο στέλεχος της κυβέρνησης, βρίσκεται ενώπιον μιας ιστορικής ευκαιρίας, καθώς παγκόσμιοι «παίκτες» της ναυτιλίας διακρίνουν τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα και λαμβάνουν θέσεις μάχης στη διεκδίκηση του λιμανιού.
Παράλληλα, όπως σημειώνει, οι διεργασίες στη λεκάνη της Μεσογείου, η επανασύνδεση του Ιράν με τη Δύση και η διαφαινόμενη ανάδειξη της Κίνας σε μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη επαναφέρουν τη σημασία της κομβικής θέσης της Ελλάδας ανάμεσα σε Ευρώπη, Ασία και Αφρική και δημιουργούν προσδοκίες για αναπτυξιακές συνθήκες στις αλυσίδες της διαμεταφοράς.
Την ίδια στιγμή, οι διεθνείς βιομηχανίες της τεχνολογίας στρέφουν το ενδιαφέρον τους προς το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, καθώς διαπιστώνουν ότι εγγυάται μεγαλύτερη ταχύτητα και χαμηλότερο κόστος στη μεταφορά των προϊόντων τους στην Ευρώπη, διεκδικώντας αυτό το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. «Κράχτης» είναι η αμερικανική Hewlett – Packard, η οποία διέκρινε την ευκαιρία στο λιμάνι, την περίοδο, μάλιστα, που η Ελλάδα βρισκόταν στη χειρότερη στιγμή της.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, αυτή η κίνηση δημιουργεί ιστορική ευκαιρία για τη χώρα, η οποία θα μπορούσε να δώσει τη δυνατότητα σε όλους τους ενδιαφερομένους να δημιουργήσουν στη χώρα μας γραμμές συναρμολόγησης ή και παραγωγής, ώστε να φεύγει έτοιμο προϊόν από την Ελλάδα προς το εξωτερικό.
Οι μνηστήρες


Ειδικότερα, έξι υποψήφιοι εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ. Πρόκειται για τις APM Terminals B.V., Cartesian Capital Group LLC, COSCO (Hong Kong) Group Limited, International Container Terminal Services, Ports America Group Holdings και Utilico Emerging Markets Limited. Βάσει του όγκου των εμπορευμάτων που διακινούν, οι περισσότεροι συγκαταλέγονται στις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο.
Πρώτη και καλύτερη ήταν η Cosco (Hong Kong) Group Limited, θυγατρική της China Ocean Shipping (Group) Company, η οποία ήδη μέσω της θυγατρικής της, Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), διαχειρίζεται δύο προβλήτες του ΟΛΠ και συνέβαλε στην ταχεία ανάπτυξη του Πειραιά σε διεθνές επίπεδο.
Μάλιστα, ο ΣΕΠ πέτυχε στο πρώτο τρίμηνο του 2014 αύξηση 28% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (685,1 αντί 535,3 χιλιάδες). Το 2013 ο ΣΕΠ διακίνησε 2,51 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, είχε δηλαδή ετήσια άνοδο 19,5% σε σχέση με το 2012. Σημειωτέον ότι αν σε αυτές τις επιδόσεις προστεθεί και η διαχείριση της προβλήτας Ι, που διαχειρίζεται μόνος του ο ΟΛΠ, ο Πειραιάς φτάνει τα 3,15 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και είναι πια κοντά στο να κατακτήσει την πρώτη θέση της Μεσογείου.
Παράλληλα, τον ΟΛΠ διεκδικεί η Ports America, η οποία είναι ο μεγαλύτερος παραχωρησιούχος λιμενικών σταθμών στις ΗΠΑ και λειτουργεί περισσότερα από 42 λιμάνια. Πρόκειται για εταιρεία με 85 χρόνια δραστηριότητα, η οποία ανήκει στο επενδυτικό Ταμείο Highstar Capital. Η μητρική έχει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο στις υποδομές, όπως παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ύδρευση – αποχέτευση, απορρίμματα, μεταφορές και logistics.
Η Ports America εξειδικεύεται στο handling εμπορευμάτων και κατά μέσον όρο διαχειρίζεται 12,7 εκατ. TEU (δηλαδή ισοδύναμα του κοντέινερ), περί τα 2,5 εκατ. οχήματα, 8,9 εκατ. γενικού φορτίου, ενώ είναι ισχυρή και την κρουαζιέρα, με περίπου 1,6 εκατ. επιβάτες κατά έτος. Πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι το ενδιαφέρον τους δεν είναι άσχετο από την έλευση της HP στον Πειραιά, καθώς η παρουσία της σημαντικότερης αμερικανικής τεχνολογικής εταιρείας αποτελεί «διαβατήριο» για εμπλοκή και άλλων επιχειρήσεων από τις ΗΠΑ.
Παράλληλα, στους διεκδικητές εντάσσεται η APM Terminals, η οποία αποτελεί ξεχωριστό επιχειρησιακό βραχίονα του ναυτιλιακού ομίλου Maersk, που συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους διαχειριστές λιμένων στον πλανήτη. Στο διεθνές δίκτυο της APM καταγράφονται 71 λιμάνια και τερματικοί σταθμοί σε 67 χώρες, 160 χερσαίες εγκαταστάσεις και περί τους 20.300 εργαζομένους.
Η εταιρεία λειτουργεί διάφορα λιμάνια στη Βόρεια Ευρώπη, μεταξύ των οποίων και αυτό του Ρότερνταμ, που αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστή του Πειραιά. Οπως αναφέρουν στελέχη από την εφοδιαστική αλυσίδα, το ενδιαφέρον των Δανών για τον Πειραιά ενδέχεται να αποτελεί μονόδρομο, καθώς όσο αναπτύσσεται τόσο θα χάνουν εμπορευματικό έργο τα λιμάνια, τα οποία διαχειρίζονται στον Βορρά.
Στους «πολιορκητές» του ΟΛΠ περιλαμβάνεται και το venture capital, Cartesian Capital Group LLC, μια επενδυτική εταιρεία με πλούσιο χαρτοφυλάκιο στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, τις τηλεπικοινωνίες και το ψηφιακό περιεχόμενο, το εμπόριο, τον ορυκτό πλούτο και τις μεταφορές και τα logistics. Στις επενδύσεις της συγκαταλέγεται η Pangaea Logistics Solutions, η οποία εξειδικεύεται στη μεταφορά χύδην φορτίου και λειτουργεί στόλο 60 πλοίων.

Επίσης, η Cartesian έχει δημιουργήσει μια κοινοπραξία με το Ιδρυμα Ωνάση, η οποία αναζητεί ευκαιρίες για αγορά και λειτουργία πλοίων τόσο χύδην όσο και πετρελαιοφόρων δεξαμενοπλοίων.

Επίσης, «παρών» στη διεκδίκηση δηλώνει και η Utilico Emerging Markets (UEM), η οποία ελέγχεται από τον επενδυτικό όμιλο Morrison & Co και διοικείται από την ICM Limited της Νέας Ζηλανδίας. Το χαρτοφυλάκιο της Utilico, η οποία στοχεύει σε αναδυόμενες αγορές, περιλαμβάνει τη διαχείριση λιμένων, την παραγωγή φυσικού αερίου, την ύδρευση – αποχέτευση, την παραχώρηση αυτοκινητοδρόμων, τη λειτουργία αεροδρομίων, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την εκμετάλλευση αεροδρομίων. Οι μεγαλύτερες επενδύσεις της εντοπίζονται σε Βραζιλία, Ταϊλάνδη, Φιλιππίνες, Μαλαισία και Κίνα. Ο μέτοχός της διαχειρίζεται τον επενδυτικό όμιλο Infratil Limited, που έχει χαρτοφυλάκιο στις μεταφορές και την ενέργεια στην Ωκεανία.
Επίσης, το ενδιαφέρον είναι ότι οι Νεοζηλανδοί έχουν συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της International Container Terminal Services (ICTSI) από τις Φιλιππίνες, που επίσης διεκδικεί τον ΟΛΠ και στο παρελθόν είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τον ΟΛΘ. Η ICTSI έχει έδρα στη Μανίλα, διαχειρίζεται τερματικούς σταθμούς σε Κίνα, Βραζιλία, Πακιστάν, Πολωνία, Μαδαγασκάρη, Ισημερινό και Πακιστάν και έχει παρουσία σε γειτονικά λιμάνια της Αδριατικής και της Μαύρης Θάλασσας, όπως η Ριέκα, το Βατούμ στη Γεωργία.
Πάντως, οι φορείς του Πειραιά αντιτίθενται στην πώληση του ΟΛΠ και το μοντέλο του Master concession και προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣΤΕ) κατά της σχετικής πρόσκλησης εκδήλωσης του ΤΑΙΠΕΔ. Συγκεκριμένα, οι προσφεύγοντες είναι το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Πειραιά, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά, ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος, οι οποίοι ζητούν να ακυρωθεί ως αντίθετη στην εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία η πρόσκληση του Ταμείου.
Μεγαλύτερη ταχύτητα και χαμηλότερο κόστος στη μεταφορά των προϊόντων
Η εμπλοκή της Hewlett-Packard και η τριπλή συμμαχία με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ κινητοποίησαν τον διεθνή τεχνολογικό ανταγωνισμό
Καθοριστικό ρόλο για να «ακουστεί» το λιμάνι του Πειραιά στη διεθνή αγορά διαδραμάτισε η Cosco η οποία συνεργάζεται με την Foxconn, δηλαδή τον βιομηχανικό υπεργολάβο που χρησιμοποιούν οι μεγαλύτερες τεχνολογικές εταιρείες στον πλανήτη για την κατασκευή των προϊόντων τους στην Κίνα.
Σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της αγοράς, η επιλογή του Πειραιά φέρνει ένα συντριπτικό πλεονέκτημα σε όσους τον χρησιμοποιήσουν καθώς μπορεί να μειώσει το κόστος μεταφοράς ως και 20% και τον χρόνο τουλάχιστον μία εβδομάδα ή ακόμη και δύο εβδομάδες σε σύγκριση με τις υφιστάμενες διαδρομές που χρησιμοποιούνται, μέσω δηλαδή των λιμένων της Δυτικής Ευρώπης. Μάλιστα, το μέσο ταξίδι μειώνεται από τις 35 σε 25 ημέρες.
Για τις εταιρείες τα οφέλη μπορεί να γίνουν σημαντικά καθώς η μείωση του χρόνου του ταξιδιού συνεπάγεται μικρότερο χρονικό διάστημα και κόστος για την ασφάλιση προϊόντων αξίας δισ. ευρώ, εν πλω. Ναυτιλιακοί κύκλοι σημειώνουν ότι ο Πειραιάς έχει ενταχθεί στον προγραμματισμό των Logistics των πολυεθνικών και υπογραμμίζουν ότι «πλέον δεν υπάρχει γυρισμός».
Ηδη, η HP διατηρεί γραφείο στους χώρους της Cosco. Σύμφωνα με πληροφορίες, σταδιακά από τον κόμβο της HP θα καλυφθούν η Κεντρική Ευρώπη, η Μαύρη Θάλασσα, η Ρωσία και χώρες της Μεσογείου, όπως η Τουρκία, το Ισραήλ, αλλά και κράτη της Βόρειας Αφρικής όταν εξισορροπηθεί η πολιτική κατάσταση στην περιοχή.
Παράλληλα, η εμπλοκή της HP στον Πειραιά και η τριπλή συμμαχία με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ κινητοποίησαν τον διεθνή τεχνολογικό ανταγωνισμό. Η ιαπωνική SONY στην κυριολεξία έκανε σπριντ και πρόλαβε να γίνει η πρώτη που πάτησε πάνω σε αυτόν το ελληνοσινικό «δρόμο του μεταξιού». Προ ημερών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρέδωσε το πρώτο φορτίο εξαρτημάτων του ιαπωνικού κολοσσού σε γραμμή συναρμολόγησης που βρίσκεται κοντά στα σύνορα της Τσεχίας με τη Σλοβακία με μόλις μισή ώρα καθυστέρηση, έπειτα από ένα ταξίδι τριών ημερών από το Νέο Ικόνιο στη Μεσευρώπη. Τα πιλοτικά δρομολόγια θα συνεχιστούν για μερικές ακόμη εβδομάδες και στη συνέχεια θα αποκτήσουν τακτικό χαρακτήρα.
Στον Πειραιά βρίσκεται πλέον και η ZTE, κατ’ εφαρμογήν του μνημονίου συνεργασίας που είχε συνάψει με το υπουργείο Ανάπτυξης τον Μάιο του 2013. Η κινεζική εταιρεία παραγωγής τηλεπικοινωνιακού υλικού προχωρεί με ένα πενταετές πλάνο ανάπτυξης για τη δημιουργία κόμβου εφοδιαστικής αλυσίδας και ενός κέντρου επισκευών που θα αλλάξουν το μοντέλο της διανομής της στην Ευρώπη. Το επόμενο βήμα είναι η δημιουργία ενός κέντρου επισκευών στον Πειραιά το οποίο θα είναι το όγδοο της εταιρείας στην Ευρώπη. Η επένδυση της ΖΤΕ θα έχει πενταετή ορίζοντα ανάπτυξης.
Είχε προηγηθεί η Huawei που τον Δεκέμβριο του 2013 άρχισε τη λειτουργία του κέντρου διανομής της στον Πειραιά, εκπληρώνοντας αντίστοιχο μνημόνιο συνεργασίας με την κυβέρνηση που υπεγράφη τον Μάιο του 2013. Μάλιστα, πέραν του Logistics hub, η Huawei έχει υποσχεθεί τη δημιουργία κέντρου έρευνας και τεχνολογίας σε συνεργασία με ερευνητικά κέντρα και ελληνικές εταιρείες στην Ελλάδα. Για λογαριασμό της κινεζικής εταιρείας παραγωγής τηλεπικοινωνιακού υλικού, η Cosco έχει αναλάβει το handling προϊόντων, ανταλλακτικών και άλλων τηλεπικοινωνιακών ειδών της Huawei από την Κίνα στην Ευρώπη.
Η παρουσία ορισμένων εκ των μεγαλυτέρων τεχνολογικών εταιρειών του κόσμου στον Πειραιά έχει κινητοποιήσει τους ανταγωνιστές τους. Οι αμερικανικές Dell και Cisco έχουν χτυπήσει την πόρτα των Κινέζων ζητώντας λεπτομέρειες για αυτά τα δρομολόγια ενώ ενδιαφέρον έχει δείξει και η κορεατική LG.
Παράλληλα, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής», οι Κινέζοι συζητούν με διαμεταφορείς από τη Γερμανία το ενδεχόμενο οι συρμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να επιστρέφουν στην Ελλάδα από την Τσεχία με φορτίο αυτοκίνητα της BMW, με στόχο να εξαχθούν στην Κίνα. Πρόκειται για ένα «ντιλ» που εάν καρποφορήσει θα ισχυροποιήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς οι συρμοί της θα επιστρέφουν στον Πειραιά με φορτίο, κάτι που σημαίνει ότι θα επιμερίζεται το κόστος σε δύο διαδρομές και έτσι θα μπορεί να είναι πιο ανταγωνιστική. Αλλωστε, από την αυτοκινητοβιομηχανία, τόσο η KIA Motors όσο και η Hyundai έχουν βολιδοσκοπήσει την κατάσταση.
Καθοριστικής σημασίας για την ανάδειξη του Πειραιά θα είναι, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, η ολοκλήρωση του νέου σιδηροδρομικού άξονα που σε συνδυασμό με τον επιχειρούμενο εκσυγχρονισμό των δικτύων στις βαλκανικές χώρες μπορεί να αναβαθμίσει την ευρύτερη περιοχή.
Σημειωτέον ότι τα έργα σύνδεσης τόσο του σιδηροδρομικού όσο και του οδικού δικτύου με τα λιμάνια βρίσκονται σε εξέλιξη και δημιουργούν προσδοκίες για καλύτερη συνδεσιμότητα των υποδομών της χώρας και μεγαλύτερη χωρητικότητα φορτίων.
Παράλληλα, κομβικό ρόλο σε όλα αυτά καλείται να διαδραματίσει το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, έκτασης 588 στρεμμάτων, στο οποίο σχεδιάζεται να αναπτυχθούν εγκαταστάσεις logistics. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ Θανάση Σχίζα, για την υλοποίηση του σχεδίου η εταιρεία θα απευθυνθεί άμεσα στην αγορά με τη μορφή μη δεσμευτικής πρόσκλησης ενδιαφέροντος. «Στόχος της είναι η διαβούλευση με τους παράγοντες της αγοράς ώστε μέσα από αυτή να αναδειχθούν οι ανάγκες και οι απαιτήσεις καθώς και ποιο θα είναι το ζητούμενο του διαγωνισμού για την ανάδειξη επενδυτή – επενδυτών» λέει στο «Βήμα της Κυριακής».
Με βάση το αποτέλεσμα της διαβούλευσης, όπως λέει, ο διαγωνισμός πρόκειται να προκηρυχθεί προς το τέλος του 2015 για την ανάδειξη ιδιώτη επενδυτή ή επενδυτών οι οποίοι με ίδια ή δανειακά κεφάλαια θα αναπτύξουν τις απαιτούμενες υποδομές και θα λειτουργήσουν, διαχειριστούν και εκμεταλλευτούν το Εμπορευματικό Κέντρο.
Σύμφωνα με τον κ. Σχίζα, η επένδυση θα ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει σε βάθος δεκαετίας περίπου 3.000 νέες θέσεις εργασίας, θα φέρει προστιθέμενη αξία στο ελληνικό κράτος και θα καταστήσει την Ελλάδα σημαντικό παράγοντα στις συνδυασμένες μεταφορές.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ ξαναβγαίνει στην αγορά
  • Επίσης καθοριστικό ρόλο σε αυτές τις εξελίξεις αναμένεται να έχει ο σιδηρόδρομος. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξεκινά δρομολόγια με διάφορους παίκτες της παγκόσμιας τεχνολογικής αγοράς, ενώ η ΓΑΙΑΟΣΕ ξαναβγαίνει στην αγορά για να διεκδικήσει αναδόχους για το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου, το οποίο σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει αγορά 40 εκατ. ανθρώπων.
  • Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), αν σε μια περιοχή με ένα εκατομμύριο εργαζομένους αυξηθεί η εμπορευματική κίνηση μέσω του λιμανιού κατά 1 εκατ. τόνους, δημιουργούνται άμεσα περίπου 400-600 θέσεις εργασίας και μακροπρόθεσμα περισσότερες από 7.500 νέες δουλειές. Η ανάπτυξη του εμπορίου αναμένεται, άλλωστε, να λειτουργήσει και ευεργετικά για τα δημόσια έσοδα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk