Αισιόδοξα μηνύματα στέλνει η φετινή πασχαλινή αγορά, με αποτέλεσμα να χαμογελούν δειλά οι έμποροι και οι επιχειρηματίες, αναμένοντας, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, μια μικρή αύξηση της τάξης του 5% σε σχέση με πέρυσι, αν και υποστηρίζουν ότι είναι νωρίς για να βγουν συγκεκριμένα συμπεράσματα για την εμπορική κίνηση.
Τα πασχαλινά αβγά, οι λαμπάδες για τα βαφτιστήρια, τα παραδοσιακά δώρα και γενικά οι αγορές φαίνεται ότι επηρεάζονται και αυτά ανοδικά από το γενικότερο, τελευταία, θετικό κλίμα στην οικονομία της Ελλάδας και κατ’ επέκταση και στο λιανεμπόριο.
Για τις γιορτινές ημέρες του Πάσχα οι έμποροι καταστημάτων παιχνιδιών έχουν προσδοκίες, καθώς το 10% του ετήσιου τζίρου τους προέρχεται από το συγκεκριμένο διάστημα. Και οι παραγωγοί αβγών εκτιμούν ότι το 10% της ετήσιας κατανάλωσης πραγματοποιείται τον Απρίλιο.
«Τσουγκρίζουμε» 200 εκατ. αβγά
Κάθε Πάσχα λόγω του εθίμου καταναλώνουμε και «τσουγκρίζουμε» πάνω από 200 εκατ. αβγά, ανάβουμε περισσότερο από δύο εκατομμύρια λαμπάδες και καταναλώνονται περισσότερο από δύο εκατομμύρια σοκολατένια αβγά. Πρόκειται για τζίρο δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ και λόγω των εθίμων συντηρείται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων –βιομηχανικών, βιοτεχνικών και εμπορικών. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Αβγοπαραγωγών Ελλάδας, κ. Γιάννη Βλαχάκη, «οι τιμές των αβγών είναι σταθερές, ενώ έχει παρατηρηθεί μια στροφή των καταναλωτών προς τα αβγά ελευθέρας βοσκής. Πάντως, αν και το αβγό έχει “χτυπηθεί” λιγότερο από την κρίση, αφού πρόκειται για ένα φθηνό τρόφιμο, το 2013 σημείωσε πτώση της τάξεως του 5%, διότι οι Ελληνες αγοράζουν λιγότερα γλυκά και άλλα είδη που απαιτούν αβγά».
Οι λαμπάδες και τα είδη δώρων
Εκτός από τα αβγά, σημαντικό ρόλο στον κλάδο του εμπορίου το Πάσχα παίζει η λαμπάδα, η παραγωγή της οποίας όμως ξεκινά από τον Νοέμβριο έτσι ώστε να είναι έτοιμη τον Ιανουάριο και να αρχίσουν οι παραγγελίες από τα καταστήματα. Τα παιδιά προτιμούν τις λαμπάδες που διαθέτουν και παιχνίδια, όπως κούκλες και αγαπημένους τους ήρωες, από μια απλή και παραδοσιακή λαμπάδα, και έτσι οι γονείς ή οι νονοί, επηρεασμένοι και αυτοί από τις διαφημίσεις, υποκύπτουν στις πιο «εξελιγμένες» λαμπάδες, με αποτέλεσμα να καταβάλλουν μεγαλύτερο οικονομικό αντίτιμο. Μια λαμπάδα μπορεί να κοστίσει από 8 ως 30 ευρώ.
Το φετινό Πάσχα
«τα πασχαλινά είδη και ο τζίρος τους εκτιμάται ότι θα εμφανίσουν άνοδο της τάξεως του 5% σε σχέση με το 2013, ενώ οι τιμές διατηρούνται σταθερές» όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εμπόρων και Κατασκευαστών Παιχνιδιών κ.
Ευάγγελος Παπαευαγγέλου. Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, το καλάθι των καταναλωτών έχει μειωθεί, καθώς διαλέγουν πιο οικονομικά προϊόντα.
Αισιόδοξος φαίνεται και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, κ. Παναγής Καρέλλας, ο οποίος υποστηρίζει ότι η ψυχολογία των καταναλωτών έχει αλλάξει και αν υπάρξουν και άλλα θετικά νέα για την ελληνική οικονομία, ο κόσμος θα προβεί και σε άλλες αγορές, πέραν των αναγκαίων δώρων για τα βαφτιστήρια, με αποτέλεσμα να υπάρχουν εκτιμήσεις για αύξηση πωλήσεων. Πάντως, όπως συνεχίζει ο ίδιος, θα κερδίσουν οι έμποροι που πουλούν προϊόντα value for money.
Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο διευθύνων σύμβουλος των πολυκαταστημάτων attica κ. Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος, ο οποίος ανέφερε ότι τον Μάρτιο του 2014 τα attica σημείωσαν αύξηση τζίρου 20%, ενώ και η υπόλοιπη αγορά ήταν σε γενικές γραμμές αυξητική, οπότε ενδέχεται να συνεχιστεί αυτή η αύξηση και το Πάσχα. Λιγότερο αισιόδοξος εμφανίζεται ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας παιχνιδιών AS Company κ. Ευστράτιος Ανδρεάδης, ο οποίος τόνισε ότι οι λαμπάδες και τα παιχνίδια μέχρι στιγμής φαίνονται επηρεασμένα από την κρίση, εμφανίζοντας μια πτώση της τάξεως 10% το 2014 σε σχέση με το 2013, παρ’ όλο που οι τιμές είναι σταθερές και οι έμποροι περίμεναν ένα καλύτερο Πάσχα.
ΣυμβουλέςΗ Ενωση Καταναλωτών εφιστά την προσοχή σας στα εξής:
- Να ιεραρχήσετε τις ανάγκες σας, να κάνετε λίστα αγορών και να παρακολουθείτε τις τιμές των κυριότερων αγαθών που αγοράζετε ώστε να επισημαίνετε «αδικαιολόγητες» ανατιμήσεις.
- Να κάνετε επισταμένη έρευνα τιμών και ποιότητας σε ομοειδή προϊόντα και να μη διστάζετε να επιλέξετε ανταγωνιστικό προϊόν όταν αυτό επιβάλλεται από τη σύγκριση.
- Να διαβάζετε προσεκτικά τις ετικέτες των προϊόντων.
- Να προσέχετε και να υπολογίζετε τις ημερομηνίες παραγωγής και διάρκειας συντήρησης ορισμένων προϊόντων (αβγά, συσκευασμένα αλλαντικά κ.ά.).
- Οταν αγοράζετε αβγά θα πρέπει να είναι ωοσκοπημένα, να μην κουνιέται ο κρόκος και να είναι καθαρά και όχι ραγισμένα.
- Τα σοκολατένια αβγά και τα άλλα είδη σοκολατοποιίας πρέπει να έχουν ετικέτα που να αναγράφεται η σύνθεσή τους καθώς και η ημερομηνία λήξης τους. Επίσης ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται από τους γονείς στο περιεχόμενο των αβγών γιατί αν αποτελείται από μικρά παιχνίδια, αυτά μπορεί να προκαλέσουν τραυματισμό ή και πνιγμό σε παιδιά μικρής ηλικίας.
- Τα παιχνίδια πρέπει να έχουν την ένδειξη «CE», που σημαίνει ότι τηρούν τις προδιαγραφές της ΕΕ.
- Τα παιχνίδια δεν πρέπει να έχουν αιχμηρές μύτες, βελόνες και διάφορα άλλα εξαρτήματα που μπορούν να τραυματίσουν ή να προκαλέσουν ατυχήματα και επίσης δεν πρέπει να μοιάζουν με τρόφιμα, ούτε να μυρίζουν σαν αυτά, γιατί το παιδί μπορεί να τα καταπιεί.
- Μην αγοράζετε ποτέ μεταχειρισμένα παιχνίδια (ανοικτές συσκευασίες) και παιχνίδια από τους διάφορους πλανόδιους «εμπόρους», τα περισσότερα είναι άγνωστης προέλευσης και κατασκευής, γι’ αυτό είναι και φθηνότερα.
- Δεν πρέπει να είναι κατασκευασμένα από συνθετικά υλικά και επικίνδυνες πλαστικές ουσίες, που συνήθως είναι καρκινογόνες. Καλό είναι να έχουν την ένδειξη «non toxic».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ