Στην εποχή των περικοπών και της γενικότερης ύφεσης, ένας κλάδος της εστίασης γνωρίζει πρωτόγνωρη ανάπτυξη: το παγωμένο γιαούρτι. Η ιστορία του ξεκίνησε στη νοτιοανατολική πλευρά των ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970 υπό την ονομασία «frogurt», ενώ το 1978 μια αλυσίδα καταστημάτων παγωτού με έδρα τη Βοστώνη ανέπτυξε και λάνσαρε το πρώτο συσκευασμένο παγωμένο γιαούρτι με την ονομασία «Humphrey Yogart». Η αγορά όμως σημείωσε πραγματική ανάπτυξη τη δεκαετία του 1980: οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 25 εκατομμύρια το 1986, ενώ στις αρχές του 1990 αποτέλεσαν το 10% των συνολικών πωλήσεων παγωμένων αγαθών στις ΗΠΑ.
Ενας λόγος που έχει κάνει το παγωμένο γιαούρτι μια δημοφιλή επένδυση είναι η ευκολία στο στήσιμο της επιχείρησης, αλλά και το μικρό κεφάλαιο που απαιτεί. Aμερικανοί αναλυτές, όμως, υποστηρίζουν ότι τα χρόνια του παγωμένου γιαουρτιού είναι μετρημένα. Στις ΗΠΑ, αν και τα έσοδα των επιχειρήσεων του κλάδου των frozen yogurts αυξήθηκαν κατά 5,9% τα τελευταία πέντε χρόνια, υπολογίζεται ότι τα επόμενα χρόνια η ανάπτυξη αυτή θα πέσει στο 2,4%. Οι αναλυτές λένε ότι το στοίχημα για τους ιδιοκτήτες τα επόμενα χρόνια θα είναι να διατηρήσουν τον αριθμό των πελατών τους οι οποίοι μέχρι στιγμής προσελκύονται από τη μόδα της εποχής, χωρίς να κάνουν μια συνειδητή και μόνιμη αλλαγή στη διατροφή τους.
Το δικό μας παγωμένο γιαούρτι
Στην Ελλάδα βέβαια η ανάπτυξη του συγκεκριμένουκλάδου δεν δείχνει ακόμη τέτοια σημάδια. Αντιθέτως, από το 2010 που το παγωμένο γιαούρτι εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά, καινούργια brands και καταστήματα ξεπηδούν σε ολόκληρη τη χώρα. Πολύ σύντομα το πρώτο yogurt bar «Froyo» στην Ερμού ακολούθησαν άλλα τέσσερα τo 2011, ενώ φέτος άνοιξαν σε όλη την Ελλάδα περισσότερα από 350 καταστήματα που πωλούν αποκλειστικά παγωμένο γιαούρτι.
Ορισμένοι επιχειρηματίες φαίνεται να έχουν παρασυρθεί από μια επιχείρηση-μόδα (εφάμιλλη με το boom των ποδηλατάδικων δύο χρόνια νωρίτερα) που κινείται στη λογική της αρπαχτής, ενώ άλλοι φαίνεται να το αντιμετωπίζουν πιο ρομαντικά. «Κάποιοι άνθρωποι, οι οποίοι φοβούνταν να προβούν σε άλλου είδους επενδύσεις, επένδυσαν σε αυτή την ιδέα. Επίσης, κάποιοι άλλοι, οι οποίοι δεν είχαν εργασία, είδαν το συγκεκριμένο κόνσεπτ ως μια λύση για να ξεφύγουν από το αδιέξοδο στο οποίο είχαν βρεθεί. Δυστυχώς πολλοί άνθρωποι, χωρίς γνώση, χωρίς μελέτη και έρευνα και με κακούς συμβούλους, δημιούργησαν καταστήματα σε περιοχές που δύσκολα θα αποδειχθεί βιώσιμη η εν λόγω επιχείρηση» τονίζει o ιδιοκτήτης της αλυσίδας «Snoyo», Δημήτρης Μήτος.
Σύμφωνα με τους περισσότερους ιδιοκτήτες frozen yogurt bars στην Ελλάδα, το παγωμένο γιαούρτι γνωρίζει μεγάλη εγχώρια ζήτηση, καθώς πρόκειται για ένα γνώριμο προϊόν, με πρωτοποριακή παρουσίαση, σε συμφωνία με την τάση των καταναλωτών για μια περισσότερο υγιεινή διατροφή. «Η κρεμώδης και ελαφρώς ξινή γεύση του ελληνικού γιαουρτιού έχει αγαπηθεί και έχει μπει στη ζωή όλων λόγω της διατροφικής του αξίας: περισσότερη πρωτεΐνη, ελάχιστη ζάχαρη και λιγότεροι υδατάνθρακες από άλλα γιαούρτια» τονίζει ο ιδιοκτήτης του «Yozen», Ανγκελο Κολεντάν.
Καλύτερο από το παγωτό;
Ακόμη όμως και αν πρόκειται για ένα υγιεινό προϊόν, αποτελεί πράγματι μια διαιτητική παραλλαγή του παγωτού; Τα εκατό γραμμάρια σκέτου γιαουρτιού «Froyo» περιέχουν 1,5% λιπαρά και 113 θερμίδες, ενώ στο παγωμένο γιαούρτι του «I love yogurt» θα βρούμε 70 θερμίδες, 1,5% λιπαρά και καθόλου ζάχαρη. Ο συνδυασμός με τα διάφορα toppings, όπως φρέσκα φρούτα, δημητριακά, μέλι, ξηροί καρποί, σοκολάτα, αυξάνει τη θερμιδική αξία πλησιάζοντας αυτήν ενός κοινού παγωτού, παραμένει ωστόσο μια σαφώς περισσότερο υγιεινή εναλλακτική.
Τα οφέλη του ελληνικού γιαουρτιού εξάλλου είναι γνωστά ανά τον κόσμο και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ. Τόσο μάλιστα, που κανείς αναρωτιέται για ποιον λόγο δεν έχουμε εκμεταλλευτεί καλύτερα την προώθηση και την εξαγωγή ελληνικών brands γιαουρτιού στο εξωτερικό. «Ναι, το γιαούρτι μας είναι από τα καλύτερα στον κόσμο, είναι της μόδας στην Αμερική. Οι Τούρκοι έπιασαν το νόημα πολύ πιο γρήγορα, αλλά εμείς κρατάμε τον θησαυρό στα χέρια μας. Μόνο ελληνικό franchise θα μπορέσει να βγάλει γιαούρτι στο εξωτερικό. Το μόνο που χρειάζεται είναι οργάνωση και επαγγελματισμός που εμποδίζεται όμως από την αφερεγγυότητα της χώρας μας αυτή τη στιγμή» υποστηρίζει η Κατερίνα Κατσαντώνη συνιδιοκτήτρια του «Froyo».
Ο τζίρος από την παγωμένη εκδοχή του διάσημου ελληνικού γιαουρτιού μέχρι στιγμής μοιάζει εκπληκτικός. «Το franchise μας είναι από τον Καναδά και ο τζίρος μας στην Ελλάδα μέσα σε έναν χρόνο λειτουργίας αναμένεται στα 2,5 με 3 εκατ. ευρώ» υποστηρίζει ο ιδιοκτήτης και γενικός διευθυντής της εταιρείας Yogen Fruz, Σωτήρης Τσόπελας. Είναι τελικά η απάντηση στην κρίση ένα κυπελλάκι παγωμένο γιαούρτι; «Το παγωμένο γιαούρτι θα μπορούσε να συμβάλει δυναμικά στην ανάπτυξη του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος, της κατανάλωσης και των εξαγωγών. Αυτή τη στιγμή στο παγωμένο γιαούρτι απασχολούνται περίπου 3.000 άτομα άμεσα και σχεδόν διπλάσια έμμεσα (τεχνίτες, προμηθευτές κτλ). Το γιαούρτι έχει τη δυναμική του ελαιολάδου και θα έπρεπε να τύχει λίγο μεγαλύτερης προσοχής» καταλήγει η Κατερίνα Κασαντώνη του «Froyo».



