Πώς λειτουργούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα η μπαταρία τροφοδοτεί με ενέργεια έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες. Τα υβριδικά και τα Plug-in υβριδικά οχήματα διαθέτουν και κινητήρα εσωτερικής καύσης παράλληλα με τον ηλεκτροκινητήρα και την μπαταρία. Τα ηλεκτρικά και τα Plug-in υβριδικά φορτίζονται πρωτίστως από εξωτερική πηγή ενέργειας (πρίζα) ενώ τα υβριδικά είναι αποκλειστικά αυτοφορτιζόμενα ανακτώντας ενέργεια κατά το φρενάρισμα. Υπάρχει επίσης η τεχνολογία των κυψελών καυσίμου όπου το υδρογόνο μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία τροφοδοτεί την μπαταρία και τον ηλεκτροκινητήρα.
Ποια είναι σήμερα η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;
Εξαρτάται από τον κατασκευαστή, την τεχνολογία και τη χωρητικότητα των μπαταριών που αυτός χρησιμοποιεί. Η ρεαλιστική αυτονομία ανάλογα με το μοντέλο ξεκινά από τα 200+ χλμ. και μπορεί να προσεγγίσει τα 1.000 χλμ. με μία φόρτιση. Εξαρτάται ωστόσο πάντοτε από το στυλ οδήγησης, την εξωτερική θερμοκρασία, τη μορφολογία του εδάφους στο οποίο οδηγούμε και τον τρόπο χρήσης του συστήματος κλιματισμού (με την αντλία θερμότητας, όπου υπάρχει, να εξοικονομεί πολύτιμη ενέργεια).
Γιατί να επιλέξω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αντί ενός με κινητήρα εσωτερικής καύσης;
Για το χαμηλότερο κόστος χρήσης, το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, την αθόρυβη λειτουργία, τα οικονομικά κίνητρα που ισχύουν αυτή την περίοδο στην ελληνική αγορά και άλλους λόγους που αναφέρονται αναλυτικότερα στη συνέχεια του κειμένου.
Πόσο ασφαλή είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατακτούν την κορυφαία διάκριση των πέντε αστέρων στις διαρκώς αυστηρότερες δοκιμές ασφάλειας των ανεξάρτητων οργανισμών σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ασία. Παράλληλα, η αξιοποίηση των συστημάτων αποφυγής συγκρούσεων και υποβοήθησης οδήγησης που τοποθετούνται πλέον πρώτα σε αυτά, λόγω του hi-tech ύφους τους, αλλά και οι τεχνολογίες που θωρακίζουν τις μπαταρίες τους μειώνουν σημαντικά το ενδεχόμενο εμπλοκής τους σε ατύχημα και τις συνέπειες σε περίπτωση μη αποφυγής του.
Γιατί είναι ακριβότερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από αυτά με κινητήρες εσωτερικής καύσης;
Με εμπορική πορεία μικρότερη των δύο δεκαετιών, ακριβές πρώτες ύλες, εξωτικά υλικά με προτεραιότητα στη δυνατότητα ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησής τους αλλά και σχετικά χαμηλή (αν και ολοένα αυξανόμενη) διείσδυση κάθε χρόνο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν κατά τεκμήριο ακριβότερα από τα συμβατικά. Ωστόσο, τα προγράμματα κρατικών επιδοτήσεων (όπως το ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ στη χώρα μας) και τα οικονομικά κίνητρα που παρέχουν οι εισαγωγικές εταιρείες στην Ελλάδα διαμορφώνουν μια νέα κατάσταση. Οσο ο χρόνος περνά τόσο οι τιμές πώλησης θα μειώνονται, αν δεν υπάρχουν πολιτικά ή άλλα «ατυχήματα» στις χώρες προέλευσης των πρώτων υλών.
Με ποιον ρυθμό μειώνεται η χωρητικότητα των μπαταριών στο πέρασμα του χρόνου, επηρεάζοντας έτσι την αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος;
Ακολουθώντας τις οδηγίες των κατασκευαστών που προβλέπουν φόρτιση έως το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας (με προγράμματα προστασίας σε κάθε αυτοκίνητο) και αποφυγή συνεχών ταχυφορτίσεων, το ποσοστό μείωσης υπολογίζεται σε 2%-3% κάθε χρόνο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του ομίλου Toyota, ο οποίος στα μοντέλα της ομώνυμης εταιρείας και της Lexus παρέχει εγγύηση καλής λειτουργίας για 11 χρόνια ή 1.000.000 χλμ. αν ο χρήστης επισκέπτεται κάθε χρόνο τα εξουσιοδοτημένα σημεία συντήρησης για το health-check της μπαταρίας, προστατεύοντας έτσι την επένδυσή του. Η συνήθης πρακτική παροχής εγγυήσεων πάντως είναι 8-10 χρόνια ή για 160.000-200.000 χλμ. με φωτεινές θετικές εξαιρέσεις.
Τι συμβαίνει όταν αδειάσει η μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος;
Ο,τι συμβαίνει και σε ένα συμβατικό όχημα στο οποίο τελειώνει το υγρό καύσιμο. Η οδική βοήθεια είτε το μεταφέρει στον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης είτε κατά περίπτωση χρησιμοποιεί φορητό power bank προκειμένου να τροφοδοτήσει επί τόπου με ενέργεια την μπαταρία του.
Πού μπορώ να φορτίσω και πόσο διαρκεί η επαναφόρτιση της μπαταρίας;
Με τη χρήση των κατάλληλων καλωδίων μπορεί κάποιος να φορτίσει σε απλή ή ενισχυμένη οικιακή πρίζα, επιτοίχιο φορτιστή (wallbox – η απόκτηση του οποίου επιδοτείται είτε από το πρόγραμμα ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ είτε κατά περίπτωση από τις εισαγωγικές εταιρείες με κάθε αγορά καινούργιου οχήματος) και σε ταχυφορτιστή. Ο χρόνος φόρτισης εξαρτάται ταυτόχρονα από την πηγή ρεύματος (συνεχές ή εναλλασσόμενο) και τον ενσωματωμένο onboard φορτιστή του οχήματος. Σε ιδιωτικό ή δημόσια προσβάσιμο Wallbox εναλλασσόμενου AC ρεύματος ο χρόνος ποικίλλει από 6 έως 10 ώρες (με τη φόρτιση τη νύχτα να είναι η δημοφιλέστερη επιλογή) και σε ταχυφορτιστή συνεχούς DC ρεύματος από 15 έως 40 λεπτά της ώρας, ανάλογα με την τεχνολογία της μπαταρίας. Η φόρτιση σε απλή οικιακή πρίζα δεν ενδείκνυται λόγω του μεγάλου χρόνου που απαιτείται για την ολοκλήρωσή της.
Πόσο κοστίζει η φόρτιση στην Ελλάδα;
Στο σπίτι ή στο γραφείο η συνήθης τιμή της κιλοβατώρας κυμαίνεται από 0,09 λεπτά του ευρώ έως 0,19, ανάλογα με τον πάροχο ενέργειας και το πρόγραμμα που έχει επιλεγεί. Σε δημόσια προσβάσιμους φορτιστές και ταχυφορτιστές το κόστος κλιμακώνεται ακόμη και έως τα 0,70 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως για την πλήρη φόρτιση μιας μπαταρίας 50 kWh απαιτούνται στην πρώτη περίπτωση από 4,5 έως 9,5 ευρώ και για μία μπαταρία 100 kWh από 9 έως 19 ευρώ. Αντίστοιχα στη δεύτερη περίπτωση τα ποσά διαμορφώνονται έως 35 ευρώ για τη μικρή μπαταρία και έως 70 ευρώ για τη μεγάλη. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η επιλογή του σωστού προγράμματος φόρτισης αποδίδει θεαματικά μειώνοντας δραστικά το κόστος χρήσης. Αν, για παράδειγμα, φορτίζετε στο σπίτι ή στο γραφείο με σταθερή τιμή κιλοβατώρας 0,145 λεπτά του ευρώ και καταναλώνετε οδηγώντας 20 kWh / 100 χλμ., τότε χρειάζεστε για αυτή την απόσταση μόλις 2,9 ευρώ.
Πότε αξίζει η επένδυση σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Κατά τη γνώμη μας σε κάθε περίπτωση, αλλά πρωτίστως αν διανύετε τα περισσότερα χιλιόμετρα σε αστικά κέντρα και αν έχετε πρόσβαση σε επιτοίχιο φορτιστή ώστε να εκμεταλλευτείτε τη χαμηλότερη «οικιακή» τιμή κιλοβατώρας, ανεξάρτητα από το αν χρησιμοποιείτε επιβατικό όχημα ή ελαφρύ επαγγελματικό.



