Το μήνυμα από τους κατοίκους του κέντρου εστάλη. Το προτελευταίο Σαββατοκύριακο του περασμένου Σεπτεμβρίου, για ένα 24ωρο, η οδός Αθηνάς έμεινε «ελεύθερη» από αυτοκίνητα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο (22/9), επιτρέποντας σε 15.000 πολίτες να περπατήσουν σε έναν μεγάλο δρόμο της πρωτεύουσας χωρίς φανάρια και εμπόδια.

Γονείς με παιδιά, ηλικιωμένοι, άνθρωποι με κινητική αναπηρία, νέοι με ποδήλατα, πατίνια, ρόλερς, και γενικότερα όσοι λατρεύουν να περπατούν στο κέντρο της Αθήνας, κατέβηκαν την οδό Αθηνάς, από το ύψος της Ευριπίδου μέχρι την Ερμού. Άλλοι «χάθηκαν» στα στενά του Ψυρρή, άλλοι πήγαν μέχρι την πλατεία στο Μοναστηράκι ή ανέβηκαν την – πεζοδρομημένη από το 1997 – Ερμού, μέχρι το Σύνταγμα, και πολλοί συμμετείχαν στις εκδηλώσεις που είχε προγραμματίσει ο Δήμος Αθηναίων.

Σήμερα, ο δήμαρχος, Χάρης Δούκας, σκέφτεται σοβαρά να κάνει πράξη αυτή την επιθυμία των πολιτών. Τίνι τρόπω; Πεζοδρομώντας δρομίσκους, κλείνοντας μεγαλύτερους μόνο για ένα 24ωρο κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στους πολίτες να απολαμβάνουν ανέμελους περιπάτους στο κέντρο σε μια πιο ήρεμη, ανθρώπινη Αθήνα.

Το σχέδιο για την οδό Αθηνάς

Μία πρόταση που εξετάζει σοβαρά ο δήμαρχος Αθηναίων είναι η «απελευθέρωσή» της οδού Αθηνάς από αυτοκίνητα και μηχανές για ένα 24ωρο, τα Σαββατοκύριακα, και συγκεκριμένα από το βράδυ του Σαββάτου – μετά το κλείσιμο της Βαρβακείου Αγοράς – μέχρι το βράδυ της Κυριακής.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι συζητήσεις βρίσκονται σε καλό στάδιο και αυτή την περίοδο ι αρμόδιοι του Δήμου εξετάζουν τις λεπτομέρειες, δηλαδή ποιες ώρες θα κλείνει η οδός Αθηνάς και πώς θα λειτουργούν οι κάθετοι δρόμοι.

Παράλληλα, προγραμματίζεται η πεζοδρόμηση μικρών δρόμων γύρω από την Ερμού και τη Μητροπόλεως.

Αθήνα: Από αυτοκινητοκεντρική σε ανθρωποκεντρική

Όπως έχει πει επανειλημμένως ο δήμαρχος Αθηναίων, ο στόχος είναι η μετατροπή της Αθήνας από μία πόλη αυτοκινητοκεντρική σε ανθρωποκεντρική, σημειώνοντας ότι η οδός Αθηνάς χωρίς αυτοκίνητο, είναι μόνο η αρχή. Οι μετακινήσεις – έχει δηλώσει – πρέπει να βασίζονται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα ποδήλατα και άλλους εναλλακτικούς τρόπους.

Οι πρώτοι 3 δρόμοι που θα γίνουν πεζόδρομοι

Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Υποδομών του Δήμου Αθηναίων, Ανδρέα Γραμματικογιάννη, κατ΄ αρχάς στο κέντρο της Αθήνας θα γίνουν τρεις πεζοδρομήσεις μικρών δρόμων: της οδού Πραξιτέλους (κάτω από την πλατεία Κλαυθμώνος), της Περικλέους – Αθηναϊδος (σ.σ. η προέκταση της Καραγιώργη Σερβίας) και της Άνθιμου Γαζή (σ.σ. κάθετη στην Κολοκοτρώνη και τη Χρήστου Λαδά).

Μελέτες για 40 πεζοδρομήσεις

Αυτή την περίοδο γίνονται, παράλληλα, μελέτες για 40 πεζοδρομήσεις σε όλη την πόλη, και στις επτά δημοτικές κοινότητες του Δήμου. Τα έργα αυτά γίνονται στοχευμένα, γύρω από σχολεία ή θέατρα, όπως για παράδειγμα στην οδό Τρικόρφου στα Πετράλωνα. Θα ακολουθήσουν κι άλλες πεζοδρομήσεις, ανάλογα με τις ανάγκες, οι οποίες θα συνδέονται και με το σχέδιο της Πόλης των 15 Λεπτών. Μέχρι τέλος του χρόνου θα έχει παραδοθεί μεγάλο μέρος των μελετών και σταδιακά από τον επόμενο χρόνο, το 2026, θα ξεκινήσουν οι κατασκευές», διευκρινίζει στο ΒΗΜΑ ο κ. Γραμματικογιάννης.

Πιθανότατα το Σεπτέμβριο παραδίδεται η Βασ. Ολγας

Σε ότι αφορά τη Βασιλίσσης Όλγας, όπου είναι σε εξέλιξη οι εργασίες για την ανάπλαση της περιοχής, με στόχο την ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου του Ολυμπίου Διός με τον χώρο του Ζαππείου, η ενημέρωση που έχουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου είναι ότι πιθανότατα εντός του Σεπτεμβρίου θα παραδοθεί στην κυκλοφορία. Μετά τον Δεκαπενταύγουστο, συνεργεία του Δήμου θα επιχειρήσουν να ξεκινήσουν την αναστροφή της Λεωφόρου Αμαλίας στο ύψος της Βασιλίσσης Όλγας.