Με αμείωτο ενδιαφέρον οι μαθητές λυκείων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης πρωταγωνίστησαν κατά τη δεύτερη ημέρα του East Macedonia & Thrace Forum III, δίνοντας τη δική τους νότα στις εργασίες του συνεδρίου. Μέσα από τις ερωτήσεις τους προς πολιτικούς, ακαδημαϊκούς και ειδικούς, ανέδειξαν τα ζητήματα που απασχολούν τη νέα γενιά και έθεσαν στο προσκήνιο τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες για το μέλλον της περιοχής τους.
Ο προθάλαμος του συνεδριακού χώρου μετατράπηκε σε ένα δυναμικό δημοσιογραφικό εργαστήρι, με πάνω από εκατό μαθητές να δίνουν το στίγμα τους, αναλαμβάνοντας τον ρόλο των νέων ρεπόρτερ. Οι ερωτήσεις τους κάλυψαν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από την ενεργειακή στρατηγική της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έως τις προοπτικές ανάπτυξης και απασχόλησης στην περιοχή. Με ιδιαίτερη έμφαση στο περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, οι μαθητές προκάλεσαν ουσιαστικές απαντήσεις από τους ομιλητές, αναδεικνύοντας την ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και καινοτόμες πρωτοβουλίες.
Αυτό που έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν το περιεχομένου των ερωτήσεων που έθεσαν οι μαθητές στους ομιλητές. Δεν περιορίστηκαν σε θεωρητικές αναφορές, αλλά ζήτησαν συγκεκριμένες απαντήσεις και δεσμεύσεις για ζητήματα που επηρεάζουν τη ζωή τους και το μέλλον τους. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ανέδειξαν τη σημασία του δημόσιου διαλόγου και της ενεργούς συμμετοχής των νέων.
Για τους μαθητές, η συμμετοχή στο φόρουμ δεν ήταν απλώς μια ακόμη εκπαιδευτική δραστηριότητα. Ήταν μια βιωματική εμπειρία που τους έδωσε την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους, να συνομιλήσουν με προσωπικότητες από τον χώρο της πολιτικής και της επιστήμης και να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στον ρόλο των νέων δημοσιογράφων.

Η εμπειρία μέσα από τα λόγια των μαθητών
«Βιώσαμε σήμερα μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Βγήκαμε από το στενό πλαίσιο της σχολικής μας καθημερινότητας και πήραμε μια γεύση από τον κόσμο της οικονομίας και της πολιτικής, συμμετέχοντας ενεργά σ’ ένα πολύ ενδιαφέρον forum σχετικά με τον τόπο μας. Είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με επιχειρηματίες, πολιτικούς, καθηγητές πανεπιστημίου και να δουλέψουμε για λίγο σαν δημοσιογράφοι. Σας ευχαριστούμε για την ευκαιρία που μας δώσατε και για τη θερμή υποδοχή και φιλοξενία. Εις το επανιδείν!». – 4ο ΓΕΛ Ξάνθης
«Οι μαθητές ένα «βήμα» μπροστά! Οι συζητήσεις ήταν παραπάνω από εποικοδομητικές, οι πολιτικοί και επιχειρηματίες έτοιμοι να απαντήσουν σε οποιαδήποτε ερώτηση και προβληματισμό μας. Και βέβαια θέλησαν και οι ίδιοι να ακούσουν τη δική μας οπτική γωνία. Μια μοναδική εμπειρία χάρη στην οποία είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε, με αρκετές γνώσεις πια, το μέλλον. Είχαμε την τύχη όχι μόνο να παρακολουθήσουμε αλλά και να συμμετέχουμε ενεργά κάνοντας ερωτήσεις στην δεύτερη ημέρα του “the east macedonia forum 2025”. Η εμπειρία δεν ήταν παρά ευχάριστη, δημιουργική και διαδραστική. Γνωρίσαμε διάφορες ενδιαφέρουσες προσωπικότητες οι οποίες απαντώντας στις ερωτήσεις μας, μας ενέπνευσαν να ενδιαφερθούμε για την κοινωνική και οικονομική εξέλιξη του τόπου μας». – 3ο ΓΕΛ Κομοτηνής
«Βιώσαμε μια αξέχαστη και ανεκτίμητη εμπειρία που θα μας συντροφεύει στα μελλοντικά μας βήματα στη ζωή. Μας δόθηκε η μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουμε και να αλληλεπιδράσουμε με αξιόλογους ανθρώπους, επιστήμονες, πολιτικούς και εξέχοντες οικονομικούς παράγοντες του τόπου μας, θέσαμε ερωτήματα και προβληματισμούς, πήραμε απαντήσεις, ανταλλάξαμε θέσεις και απόψεις, μοιραστήκαμε τις κοινές μας ανησυχίες και αγωνίες για το μέλλον του τόπου μας. Με άλλα λόγια, μέσα από αυτήν τη διαδικασία βγήκαμε πιο ώριμοι και πιο πλούσιοι σε συναισθήματα, ιδέες και σκέψεις! Σας ευχαριστούμε θερμά για αυτήν την ευκαιρία και ελπίζουμε και σε μια μελλοντική συνεργασία! Στο επανιδείν, λοιπόν!». – 1ο ΓΕΛ Δράμας
«Οι μαθητές και μαθήτριες μέλη τα μέλη της ομάδας EPAS είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τις συνεδρίες και να συνομιλήσουμε με εκπροσώπους της κυβέρνησης, μέλη της Ελληνικής Βουλής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, ακαδημαϊκούς, δημοσιογράφους και εκπροσώπους της επιχειρηματικής κοινότητας της περιοχής. Μέσα από τις ερωτήσεις μας εξετάσαμε την περιβαλλοντική διάσταση των πρωτοβουλιών που έχουν ληφθεί για την ανάπτυξη της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ενώ, παράλληλα, ασχοληθήκαμε με θεματικές που σχετίζονται με τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής, της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας και των ανθρωπίνων πόρων. Εκτός από τα παραπάνω, διαβάσαμε τις Μαθητικές Εφημερίδες, οι οποίες έχουν κυκλοφορήσει ως ένθετα της εφημερίδας Το Βήμα της Κυριακής. Σας ευχαριστούμε για την πρόσκληση στις εργασίες του συνεδρίου». – 4ο ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης
Ο ρόλος των Μαθητικών Εφημερίδων του Βήματος

Σημαντικός αρωγός στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών στο φόρουμ ήταν ο θεσμός των Μαθητικών Εφημερίδων του «Βήματος», ο οποίος προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν δημοσιογραφικές δεξιότητες και να αρθρώσουν τη δική τους φωνή στη δημόσια σφαίρα.
Μέσα από τις δράσεις τους, οι μαθητές όχι μόνο κατανοούν τη σημασία της ενημέρωσης και της τεκμηριωμένης πληροφόρησης, αλλά αποκτούν και πολύτιμες εμπειρίες που τους προετοιμάζουν για τον ενεργό ρόλο τους στην κοινωνία.
Ο θεσμός των Μαθητικών Εφημερίδων, που στηρίζει τέτοιες δράσεις, βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τη σημασία της ενημέρωσης και του τεκμηριωμένου διαλόγου, ενώ τους προσφέρει πολύτιμες εμπειρίες που θα τους συνοδεύουν στη μετέπειτα πορεία τους. Η ενασχόληση με τη δημοσιογραφία, έστω και σε μαθητικό επίπεδο, καλλιεργεί την κριτική σκέψη και την υπεύθυνη στάση απέναντι στη δημόσια πληροφόρηση, αξίες ιδιαίτερα σημαντικές στη σημερινή εποχή της Κοινωνίας της Πληροφορίας.
Στο περιθώριο του συνεδρίου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να διαβάσουν τις Μαθητικές Εφημερίδες που κυκλοφορούν ως ένθετα με «Το Βήμα της Κυριακής» από το Νοέμβριο του 2020.
Μέχρι στιγμής 50 Μαθητικές Εφημερίδες έχουν κυκλοφορήσει, οι οποίες είναι διαθέσιμες και σε ηλεκτρονική μορφή στην ομώνυμη ενότητα του ψηφιακού «Βήματος».
Η ιστορική εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» άνοιξε τις σελίδες της στα σχολεία της χώρας και έδωσε φωνή στους μαθητές και τις μαθήτριες για να δημιουργήσουν την δική τους εφημερίδα. Επιλέγοντας ένα Γυμνάσιο ή Λύκειο από διαφορετική πόλη κάθε μήνα οι μαθητές και οι μαθήτριες ερευνούν, συγγράφουν και δημοσιεύουν. Ο θεσμός τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και έχει βραβευθεί τιμητικά στο πλαίσιο των «Education Leaders Awards».
Οι νέοι στην πρώτη γραμμή του δημόσιου διαλόγου
Η δεύτερη ημέρα του East Macedonia & Thrace Forum III απέδειξε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι οι νέοι δεν είναι παθητικοί θεατές των εξελίξεων, αλλά ενεργοί πολίτες με άποψη, κριτική σκέψη και διάθεση για ουσιαστική συμμετοχή στον δημόσιο διάλογο.
Οι ερωτήσεις τους δεν ήταν απλές απορίες, αλλά καλά προετοιμασμένες παρεμβάσεις που έθεσαν στο επίκεντρο τις προκλήσεις της εποχής μας.








