Με δεδομένο ότι, μέχρι στιγμής, οι μακροσκελείς διαπραγματεύσεις ανάμεσα σε κινέζους και ευρωπαίους αξιωματούχους που ξεκίνησαν το Νοέμβριο του 2024 δεν έχουν σημειώσει κάποια πρόοδο ή κατάληξη σε σχέση με εναλλακτική στους δασμούς των EV που κατασκευάζονται στην Κίνα και προορίζονται για τη γηραιά ήπειρο (ίσχυσαν πρώτη φορά –προσωρινά– τον Ιούλιο του 2024 και –οριστικά–τον Οκτώβριο της περασμένης χρονιάς), η Cupra θυγατρική της Seat, δια στόματος του επικεφαλής της, Wayne Griffiths, προειδοποιεί ότι θα αναγκαστούν να μειώσουν την ευρωπαϊκή παραγωγή τους, απολύοντας 1.500 εργαζόμενους αν η ΕΕ, δεν προχωρήσει ως τον προσεχή Μάρτιο, σε αναθεώρηση των  δασμών για το κινεζικής παραγωγής Cupra Tavascan.

Εν είδει υπενθύμισης, οι δασμοί ξεκινούν από το 7,8% (Tesla) και φτάνουν έως το 35,3% (SAIC) και συνυπολογίζονται επιπλέον του 10% που ίσχυε ανέκαθεν για κινεζικά προϊόντα με προορισμό την Ευρώπη.  Στην περίπτωση της Seat/Cupra και του Tavascan που κατασκευάζεται στο εργοστάσιο που διατηρεί το VW Group στο Anhui της Κίνας οι νέοι δασμοί διαμορφώνονται σε 20,7%, συν 10% οι ανέκαθεν υφιστάμενοι, συνολικά 30,7%.

Οι Seat/Cupra προστίθενται σε μια διόλου ευκαταφρόνητη σε μέγεθος λίστα κατασκευαστών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας που δηλώνουν ότι η επιβολή των επιπλέον δασμών στα αυτοκίνητα που παράγουν στην Κίνα ουσιαστικά δημιουργούν «παράπλευρες» απώλειες στις δραστηριότητες τους εντός Ευρώπης και ενέχουν κινδύνους απώλειας θέσεων εργασίας.

Σύμφωνα με τον W. Griffiths οι νέοι δασμοί που επιβλήθηκαν σε ένα αυτοκίνητο που πωλείται μεταξύ 50.000-60.000 ευρώ, οδήγησαν ήδη στη μη επίτευξη των οικονομικών στόχων της Cupra και θα κοστίσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για το 2025.

«Δεν έχουμε πολύ χρόνο. Πρέπει να βρεθεί μια λύση εντός του α΄τριμήνου της χρονιάς», δήλωσε ο ίδιος, διευκρινίζοντας ότι οι δασμοί για το Tavascan θα πρέπει να βρίσκονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο αρχικό 10%.

Να σημειωθεί ότι τα στελέχη του ομίλου VW έχουν πραγματοποιήσει ήδη συναντήσεις με αξιωματούχους της ΕΕ για το ζήτημα του Cupra με την τελευταία να λαμβάνει χώρα στις 6 Φεβρουαρίου ενώ έκκληση για την επίλυση του προβλήματος έχει απευθύνει στην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen και ο ισπανός πρωθυπουργός, Pedro Sanchez.

Σε περίπτωση μη εξεύρεσης άμεσης λύσης, δηλαδή της δραστικής μείωσης ή της κατάργησης των επιπλέον δασμών, όπως σημείωσε ο W. Griffiths, η Cupra θα αναγκαστεί να αναστείλει την παραγωγή του μοντέλου.

Βέβαια η συγκεκριμένη κίνηση θα φέρει την Cupra σε δύσκολη θέση σε σχέση με την συμμόρφωση στις αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων και τις σχετικές προβλέψεις για το 2025.

Υπενθυμίζεται ότι το VW Group έχει δηλώσει ήδη ότι δεν πρόκειται να καταφύγει στην μέθοδο του συμψηφισμού, δηλαδή να πληρώσει άλλες αυτοκινητοβιομηχανίας με περίσσιες «πράσινες περγαμηνές» όπως φερ΄ειπείν η Tesla προκειμένου οι εκπομπές των στόλων τους να καταμετρηθούν συνδυαστικά. Αντ΄αυτού ευελπιστεί να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές δίνοντας την μάχη των πωλήσεων ηλεκτρικών.

«Δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε από την μια ημέρα στην άλλη. Άρα αυτό που κάνουμε είναι να μειώσουμε την εξέλιξη και την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης και να απολύσουμε ανθρώπους. Αυτό θα συμβεί αν δεν βρεθεί μια λύση και ως προς αυτό», δήλωσε σχετικά ο W. Griffiths.

Εν είδει υπενθύμισης, οι Tesla, ΒΜW, Mercedes-Benz και η πλειονότητα των κινέζων κατασκευαστών που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη έχουν ήδη προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά των δασμών. Όπως σχολίασε ο επικεφαλής των Seat/Cupra δεν αποκλείεται και οι δυο φίρμες να προσθέσουν το όνομα τους στην παραπάνω λίστα, καταλήγοντας ωστόσο ότι «η Cupra είναι το μέσο με το οποίο θα αλλάξουμε το παιχνίδι –είναι η μάρκα που μας έκανε κερδοφόρους. Αν η Cupra βρίσκεται σε κίνδυνο τότε είναι η Seat που βρίσκεται σε κίνδυνο».