“Γράφω για να αποφύγω

                            το έγκλημα.”                                  Αλμπέρ Καμύ

” Φτάνετε  στο σπίτι  μου, αλλά σε ένα από τα δυνατά  παρελθόντα είσαστε  εχθρός μου, σε ένα άλλο, φίλος μου… Ο χρόνος διακλαδίζεται διαρκώς προς αμέτρητα  μέλλοντα: μέσα σε ένα  από αυτά είμαι εχθρός  σας…Το μέλλον υφίσταται ήδη, αλλά  είμαι  φίλος  σας…”

Και τούτο  διότι  ο Μπόρχες υλοποίησε αντίστροφα κάθε συμβάν, με κυριότερο την ασθένεια.  Κατέστησε το παράδοξο μία  σύνθεση που καταφάσκει.

Σαν τον ηθοποιό, επανήλθε  στον εαυτό του μέσω ημών.

Ο λαβύρινθός του ήταν  μία  ευθεία  γραμμή*.

Ήταν τυφλός  σαν να μην ήθελε να δει αυτά τα γελοία που βλέπουμε – όχι γιατί μας τα δείχνουν τα

“συστημικά μέσα”,  αλλά  γιατί θέλουμε να τα δούμε στα  “α -συστημικά”.

Και ό,τι του συνέβη στα μάτια  του, χρόνο με το χρόνο, κατέστησε τη λογοτεχνία του διορατική.

Η τυφλότητα ήταν το εκπεφρασμένο της γραφής  του. Όχι η φαυλότητα.

Αν είχε διαβάσει τον Καρούζο, θα αναγνώριζε τη δύναμη και το ρόλο της ομοιοκαταληξίας στο νόημα:

“η ελπίδα είναι η τάση  να ξεχάσουμε την παγίδα.”

Θέλω να πώ, αν ήξερε  Ελληνικά: “ελπίδα”-” παγίδα”.

* “Την επόμενη  φορά που θα σας σκοτώσω, σας υπόσχομαι αυτόν τον λαβύρινθο, που αποτελείται από μία μόνη  ευθεία  γραμμή”.

 (βλ. Χόρχε Λουίς Μπόρχες,  “Μυθοπλασίες”, μτφρ.Αχιλλέας Κυριακίδης,  Ύψιλον, 1990.)