Στο «μικροσκόπιο» των Δήμων η Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΠ

Μάχη με το χρόνο προκειμένου να «σώσουν οτιδήποτε αν σώζεται» δίνουν οι Δήμοι και οι φορείς της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά που αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και επιδιώκουν να εξαιρεθούν μια σειρά από υποδομές, εγκαταστάσεις και εκτάσεις γης από τη νέα Σύμβαση Παραχώρισης που έχουν στα χέρια τους για εξέταση. Υπενθυμίζεται πως η διαβούλευση θα διαρκέσει έως τα τέλη της επόμενης εβδομάδας.

Μάχη με το χρόνο προκειμένου να «σώσουν οτιδήποτε αν σώζεται» δίνουν οι Δήμοι και οι φορείς της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά που αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και επιδιώκουν να εξαιρεθούν μια σειρά από υποδομές, εγκαταστάσεις και εκτάσεις γης από τη νέα Σύμβαση Παραχώρισης που έχουν στα χέρια τους για εξέταση. Υπενθυμίζεται πως η διαβούλευση θα διαρκέσει έως τα τέλη της επόμενης εβδομάδας.

Το πολυσέλιδο σχέδιο – μαζί με τις παραπομπές και τα σχεδιαγράμματα – όπως λένε οι φορείς κινείται στο μεγαλύτερο μέρος του στην ίδια γραμμή με την προηγούμενη Σύμβαση Παραχώρησης του 2014 λέγοντας ωστόσο ότι παρουσιάζει σημαντικά νομικά προβλήματα. Και σημειώνουν ότι θα έπρεπε το σχέδιο να έχει καταρτιστεί από τα δυο συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας μαζί με την ΟΛΠ ΑΕ και όχι από το ΤΑΙΠΕΔ προσθέτοντας ότι με αυτό που δόθηκε προς εξέταση «ουσιαστικά παραχωρείται όλη η ακτογραμμή από τον Πειραιά έως το Πέραμα».
Παράλληλα κύκλοι της τοπικής αυτοδιοίκησης εκφράζουν μια σειρά ερωτήματα για την τύχη κάποιων εγκαταστάσεων λέγοντας χαριτολογώντας ότι ακόμα και «το κτίριο που στεγάζεται σήμερα το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και κτίρια μέσα στο λιμάνι του Πειραιά κάτω από τα οποία υπάρχουν καταφύγια, αρμοδιότητας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, δεν φαίνεται να εξαιρούνται από τη Σύμβασης Παραχώρησης του ΟΛΠ σε ιδιώτη».
Και προσθέτουν ότι υπάρχουν μια σειρά ακόμη χώροι που δεν φαίνεται να εξαιρούνται «όπως ενδεικτικά η «παγόδα» στο λιμάνι του Πειραιά, τα κτίρια που στεγάζονται υπηρεσίες του Τελωνείου, της Πυροσβεστικής, του Λιμενικού Σώματος, του Πολεμικού Ναυτικού, στρατιωτικές εγκαταστάσεις στο Κερατσίνι, η Ιχθυόσκαλα που από τις μεγαλύτερες του είδους της σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, το πορθμείο Πέραμα – Σαλαμίνας, οι χώροι στάθμευσης κυρίως στο Πειραιά κλπ. ακόμα και της πλατείας Καραϊσκάκη όπου υπάρχουν αφετηρίες λεωφορείων και γραφεία έκδοσης εισιτηρίων ακτοπλοϊκών εταιρειών» λέγοντας πως θα πρέπει να αποσαφηνιστεί πλήρως τι θα γίνει με τους χώρους αυτούς και εάν θα πρέπει να καταβάλλεται μίσθωμα στον επενδυτή.
Το πορθμείο Πέραμα – Σαλαμίνας
Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει για το θέμα του πορθμείου το οποίο με βάση το σχέδιο της νέας Σύμβασης Παραχώρισης δεν εξαιρείται. Οι φορείς του Πειραιά λένε ότι ετησίως ο τζίρος αγγίζει τα 600.000 ευρώ και εκφράζουν φόβους πως ο ιδιώτης ενδεχομένως να αλλάξει την τιμολογιακή πολιτική προσδοκώντας οικονομικό όφελος και επισημαίνοντας πως μέσα στο σχέδιο σαφής ρήτρα περιορισμού δεν υπάρχει. Σημειώνουν πως είναι μια κερδοφόρα δραστηριότητα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως δημόσια συγκοινωνία ουσιαστικά καθώς χιλιάδες κόσμου διακινείται καθημερινά με τα φέρυ – μπόουτ προσθέτοντας πως πρέπει να γίνουν έργα συντήρησης στις προβλήτες.
Πληροφορίες ωστόσο αναφέρουν ότι ο επενδυτής δεν θα έχει τη δυνατότητα να αυξήσει το εισιτήριο. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ πέρυσι στη γραμμή Πέραμα – Σαλαμίνας κατεγράφησαν 4.302.835 αφίξεις επιβατών και 4.384.243 αναχωρήσεις, 77.862 αναχωρήσεις φορτηγών, 1.041.188 αναχωρήσεις ΙΧ αυτοκινήτων και 684.844 αναχωρήσεις δικύκλων.
Επίσης ερωτηματικό αποτελεί και το μέλλον της Πολιτιστικής Ακτής του Πειραιά ενός χώρου 130 στρεμμάτων μαζί με τα κτίρια για την ανάπτυξη του οποίου έχουν γίνει μελέτες οι οποίες έχουν κοστίσει πολλά εκατομμύρια ευρώ.
Επιπροσθέτως μια άλλη εκκρεμότητα είναι η εφαρμογή δικαστικών αποφάσεων για τη καταβολή ανταποδοτικών οφειλών του ΟΛΠ – από προηγούμενα χρόνια – σε παραλιμάνιους Δήμους.
Τι εξαιρείται στη Σύμβαση Παραχώρισης
Κύκλοι της τοπικής αυτοδιοίκησης της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά λένε ακόμη προς το «Βήμα» ως προς τους χώρους που εξαιρούνται στη Σύμβαση Παραχώρισης ότι είναι «στο Πέραμα η προβλήτα μετά το πορθμείο όπου υπάρχει ένα καρνάγιο, το οικόπεδο Αρμός και ένα οικόπεδο ιδιοκτησίας ΟΛΠ που έχει παραχωρηθεί στο Δήμο έξω από το λιμάνι. Στη περιοχή Δραπετσώνα – Κερατσίνι το Καστράκι, ένας χώρος πλησίον της πύλης Ε1 και για τον οποίο έχει υπάρξει μελέτη για να γίνει μεγάλη ανάπλαση με πόρους της Περιφέρειας και το λιμανάκι των ψαράδων στο φουγάρο. Στον Πειραιά δυο κτίρια που στεγάζονται σχολεία ενώ στη Σαλαμίνα το χώρο του Τύμβου και της χερσονήσου».

Στο ερώτημα ποια θα είναι η τύχη των υποδομών, εγκαταστάσεων και της γης εάν δεν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση με το δεδομένο ότι οι Δήμοι δεν έχουν τους απαραίτητους πόρους για τη συντήρηση και ανάπτυξη τους οι φορείς λένε πως για τη Πολιτιστική Ακτή θα μπορεί η ανάδειξη της να καλυφθεί μέσα από πολυταμειακό πρόγραμμα πχ μέσω ΕΣΠΑ ενώ για την αξιοποίηση της περιοχής των Λιπασμάτων υπάρχουν εγκεκριμένα κονδύλια από την Περιφέρεια Πειραιά ύψους 17.000.000 ευρώ περίπου.
Εν τω μεταξύ να τηρηθεί η δέσμευση του Πρωθυπουργού για άνοιγμα του παραλιακού μετώπου των Λιπασμάτων στην τοπική κοινωνία του Κερατσινίου, η οποία προαπαιτεί την εξαίρεση 100 παραθαλάσσιων στρεμμάτων του δημοσίου από το πακέτο πώλησης του ΟΛΠ, ζητεί με δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας κ. Χρήστος Βρεττάκος.
Αναφερόμενος στις κινητοποιήσεις που έχει προγραμματίσει ο δήμος για το Σάββατο 10 Οκτωβρίου, ο κ. Βρεττάκος τονίζει ότι φορείς και κάτοικοι της περιοχής θα πραγματοποιήσουν συγκέντρωση το πρωί στο δημαρχείο και πορεία προς το χώρο των λιπασμάτων όπου στις 5 το απόγευμα ο σύλλογος Κρητών με αφορμή την παραγωγή καινούργιας σοδειάς τσικούδια θα πραγματοποιήσει εκδήλωση για όλους του πολίτες.
Στις συζητήσεις στο μεγάλο λιμάνι πάντως ακούγονται και άλλες παράμετροι της υπόθεσης όπως η αύξηση του ανταποδοτικού οφέλους προς τους Δήμους από το 2% ή το 3,7% επί του ετήσιου τζίρου του ΟΛΠ σε 5% ή και η επανεξέταση ενός άλλου μοντέλου είναι να παραμείνει δημόσιο το λιμάνι και να υπάρξουν παραχωρήσεις δραστηριοτήτων.
Προβληματισμός για τους εργαζόμενους
Ανησυχία για το μέλλον τους εκφράζουν και οι εργαζόμενοι στο λιμάνι καθώς δεν υπάρχει κάποια σαφή διευκρίνιση για την τύχη τους στη νέα Σύμβαση Παραχώρισης, όπως λένε οι φορείς.
Σύμφωνα με πληροφορίες αυτοί τη στιγμή εργάζονται πάνω από 1.100 άτομα εκ των οποίων οι περισσότεροι χειριστές – τεχνικοί, 280 διοικητικοί και 300 εργάτες. Από την πλευρά της η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος έχει εκφράσει την αντίθεση της στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού ενώ την Τρίτη 6/10 το Διοικητικό Συμβούλιο της θα παραστεί στην εκδίκαση της προσφυγής κατά της πώλησης των μετοχών ΟΛΠ και ΟΛΘ στο ΣτΕ.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk