Oι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες κοιτάζουν προς το εξωτερικό αναζητώντας ναυπηγεία για νέα πλοία, αλλά και για τη δρομολόγηση των πλοίων τους. Υπενθυμίζεται ότι η Attica Group έχει λάβει ήδη άδεια για δρομολόγια στη γραμμή Μαϊάμι – Αβάνα.
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ναυτιλίας παρακολουθεί τις εξελίξεις ενώ έχει μεταθέσει για τη σεζόν 2016-2017 τις όποιες αλλαγές στο τοπίο της ακτοπλοΐας λέγοντας πως το πλαίσιο για τη σεζόν 2015-2016 είναι ήδη καθορισμένο.
Οπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακής χρηματοδότησης XRTC κ. Γιώργος Ξηραδάκης, η πορεία της ελληνικής ακτοπλοΐας αυτή τη στιγμή εξαρτάται πάρα πολύ από την εξομάλυνση και σταθεροποίηση της κατάστασης στην ελληνική οικονομία, που λόγω των απρόβλεπτων πολιτικών εξελίξεων και εν αναμονή ενός δύσκολου χειμώνα μπορεί να οδηγήσει σε νέα φυγή πλοίων από το Αιγαίο προς το εξωτερικό.
Προσθέτει ότι οποιαδήποτε αναγκαιότητα για πιθανή αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου και τη δημιουργία ενός νέου χάρτη θα προέλθει μόνο από τις ίδιες τις εταιρείες, καθώς το υπουργείο Ναυτιλίας δεν μπορεί πλέον να προσφέρει κάτι συγκεκριμένο εκτός από το να παρέχει μόνο διευκολύνσεις.
Ο κ. Ξηραδάκης συμπληρώνει πως ενώ όλοι ήλπιζαν ότι τα βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα του 2014 θα ακολουθούσε μια καλύτερη χρονιά για την απόσβεση των ζημιών προηγούμενων ετών, αφού πλέον δεν υφίσταται ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών και οι τιμές του πετρελαίου ήταν πολύ χαμηλές, οι πολιτικές εξελίξεις, το δημοψήφισμα, τα capital controls στις τράπεζες, η αναμονή για την υπογραφή νέας συμφωνίας με τους θεσμούς, αλλά και οι αβέβαιες πολιτικές εξελίξεις, με το ενδεχόμενο πιθανότητας εκλογών, δημιουργούν κλίμα αβεβαιότητας στον κλάδο και στροφή προς ξένες αγορές.
Ο σύμβουλος της XRTC αναφέρει ότι το 2013 οι εταιρείες δρομολόγησαν 57 πλοία, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται και τα πέντε ακινητοποιημένα πλοία της ΝΕΛ, μέγεθος που έχει υποχωρήσει κατά 40% περίπου σε σχέση με τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, και ότι η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί και την υποχώρηση της επιβατικής κίνησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια.


Ανάγκες στη διεθνή αγορά των ferries

Ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC εξηγεί ότι ήδη τα στελέχη των εταιρειών βρίσκονται σε διαρκή αναζήτηση νέων αγορών και συμμαχιών εκτός Ελλάδας.
Ηδη, προσθέτει, στη διεθνή αγορά των ferries αυτή τη στιγμή υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης και δημιουργούνται ανάγκες. Για παράδειγμα, στη Μαύρη Θάλασσα μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στη Μόσχα Ρώσοι και Τούρκοι δρομολογούν νέες ναυλώσεις.
Ανάγκες υπάρχουν επίσης στην Καραϊβική, ενώ άνοιγμα υπάρχει στην αγορά της Κούβας με σύνδεσή της με το Μαϊάμι, μετά την εξομάλυνση των οικονομικών και διπλωματικών σχέσεων Ουάσιγκτον – Αβάνας, και χαλάρωση του πολυετούς εμπάργκο των Αμερικανών.
Ηδη τέσσερις εταιρείες παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, οι Baja Ferries, United Caribbean Lines Florida, Havana Ferry Partners of Fort Lauderdale και Airline Brokers Co., εξασφάλισαν σχετική άδεια από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να αρχίσουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση Φλόριδας – Αβάνας. Οι συγκεκριμένες εταιρείες έχουν αρχίσει ανάλογη διαδικασία για αδειοδότηση και από τις αρμόδιες κουβανικές αρχές.
Ενδιαφέρον υπάρχει επίσης για τις γραμμές στη Βόρεια Ευρώπη (Σουηδία, Φινλανδία, Νορβηγία) αλλά και στη Δυτική Μεσόγειο, κυρίως στις συνδέσεις που αφορούν την Ισπανία και τη Γαλλία με τη Βόρεια Αφρική.
Ανάκαμψη υπάρχει και στις πολυνησιακές χώρες της Ασίας, αλλά και στην Κίνα και στην Κορέα, που ζητούν νεότευκτα βαπόρια κάτω των 15 ετών.


Κλείνουν «κάνουλες» λόγω ρίσκου

«Η λογική λέει ότι είναι καλύτερα να φέρεις μεταχειρισμένα πλοία και να ναυλώσεις ή να πουλήσεις τα καινούργια στο εξωτερικό παρά να συνεχίζεις με αυτή τη κατάσταση» τονίζει ο κ. Ξηραδάκης και προσθέτει ότι η ελπίδα να δημιουργηθούν γραμμές-κορμοί, που να συνδεθούν στα μικρά νησιά με μικρά πλοία, χάθηκε λόγω έλλειψης επιχειρηματικού ενδιαφέροντος από τους πλοιοκτήτες αλλά και αναστολής χρηματοδότησης από τις τράπεζες.
«Πιθανόν ακτοπλοϊκές εταιρείες λαϊκής βάσης που θα δημιουργηθούν από κάποιους νησιώτες να μπορούν να λύσουν εν μέρει τα προβλήματα του δικτύων και των πολλαπλών προσεγγίσεων» επισημαίνει ο κ. Ξηραδάκης, υπογραμμίζοντας ότι αυτή τη στιγμή «δεν υπάρχει καμία τράπεζα που να μπορεί να προσφέρει χρηματοδότηση στην ελληνική ακτοπλοΐα λόγω ρίσκου».

HeliosPlus