Για τα προβλήματα που απασχολούν τους ναυτικούς αλλά και για τη ναυτική εκπαίδευση μίλησε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) κ. Γιώργος Βλάχος κατά την ομιλία του στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας της Ένωσης που έγινε στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΟΛΠ την Τετάρτη. Αναφερόμενος μάλιστα στον χώρο εξέφρασε την ευχή η διεθνής ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια» να επιστρέψει εκεί που ανήκει, στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά, συμπληρώνοντας ότι «ευχές και υποσχέσεις έχουμε ακούσει, έργα και πράξεις περιμένουμε να δούμε».

O πρόεδρος των πλοιάρχων επεσήμανε ότι «μια αναδρομή στο παρελθόν, θα μας δείξει πως αν δεν υπήρχε η ελληνική ναυτιλία (μεταπολεμικά) να στηρίξει την οικονομία της χώρας, η κατάσταση θα ήταν πολύ χειρότερη απ’ αυτήν που βιώνουμε σήμερα. Όλα αυτά τα χρόνια εισέρρευσε ζωογόνο συνάλλαγμα στη χώρα από τις ναυτιλιακές εταιρείες και από τους έλληνες ναυτικούς, οι οποίοι έφερναν και συνεχίζουν μέχρι σήμερα (όσοι απέμειναν) να δίνουν ζωή στην κατεστραμμένη οικονομία της χώρας μας». Και πρόσθεσε χαρακτηριστικά ότι η ανταμοιβή του ναυτικού για τη διαχρονική προσφορά του από την Πολιτεία είναι ελάχιστη ως και ανύπαρκτη.

Όπως είπε: «Αντί να δοθούν κίνητρα για την περιβόητη προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα (αλλά και την παραμονή των υπαρχόντων), αντιθέτως δημιουργούνται πλείστα αντικίνητρα προκειμένου οι νέοι μας να μην ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα. Παράδειγμα, η μεγάλη ανεργία των χαμηλόβαθμων αξιωματικών».

Ο κ. Βλάχος έθεσε επιπλέον και το μόνιμο πρόβλημα της εύρεσης πλοίου για τα εκπαιδευτικά ταξίδια των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ). «Δεν είναι λογικό να λέμε πως είναι λίγοι αυτοί που εισάγονται κάθε χρόνο από τη στιγμή που η αγορά δεν τους δίνει το αυτονόητο. Το απαραίτητο εκπαιδευτικό τους ταξίδι, για να εισέλθουν στο επάγγελμα εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις τους στην πρακτική εξάσκηση, απαραίτητη για την ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών τους σπουδών» συμπλήρωσε.

Αναφερόμενος στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση τόνισε ότι υπάρχει σε όλο τον κόσμο όπως και η δημόσια και εξέφρασε την άποψη πως «αν στηριχτεί η δημόσια και δωρεάν

παρεχόμενη εκπαίδευση, δεν υπάρχει λόγος να μιλάμε για ιδιωτική. Σε μια χώρα μάλιστα, που βυθίζεται κάθε χρόνο και περισσότερο στην οικονομική καταστροφή». Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Τελικά, αν υπάρξουν και άλλοι αξιωματικοί στην αγορά εργασίας, από τη στιγμή που δεν αξιοποιούνται από τα ελληνόκτητα πλοία, θα οδηγηθούν προς ξένες εταιρείες. Εκεί που τους εκτιμούν και αναγνωρίζουν την αξία τους».

Ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ ανέφερε ακόμη ότι είναι «απαραίτητο να παρέχεται σίτιση και στέγαση στους σπουδαστές. Καθώς και φοιτητικό, εκπτωτικό πάσο για τις συγκοινωνίες, όπως παρέχονται και στους σπουδαστές των άλλων ιδρυμάτων. Δεν μπορεί ένα ανώτερο ίδρυμα να τυγχάνει όλων των πιο πάνω και όχι η γειτονική ΑΕΝ. Δεν γίνεται, κύριοι υπουργοί, τα παιδιά των ΑΕΝ που έχουν σοβαρό οικονομικό πρόβλημα να σιτίζονται στην εκκλησία και να μην ενδιαφέρεται κανείς. Τόσο από τις επαφές μας στον ΥΝΑ όσο και στον υπουργό Παιδείας βρήκαμε άρνηση και αρνητική διάκριση των σπουδαστών των ΑΕΝ έναντι των υπολοίπων. Δεν δεχόμαστε αυτή την αρνητική διάκριση. Αυτή η υποβάθμιση δεν μας αξίζει. Αυτά τα παιδιά είναι το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, το μέλλον της Ελλάδας μας. Αυτοί θα θαλασσοπνίγονται για να φέρνουν τη δούλεψή τους στη χώρα τους».

Αναφερόμενος στη φορολόγηση των ναυτικών είπε πως αυξήθηκε στην Ελλάδα τη στιγμή που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι μηδενική και έκανε λόγο για άνευ προηγουμένου χτύπημα στους συνταξιούχους ναυτικούς λέγοντας ότι «ένας συνταξιούχος πλοίαρχος σε ετήσια βάση (αρχής γενομένης από το καταστροφικό 2009 ως σήμερα), έχει χάσει το 60% του ποσού που ελάμβανε κατά μέσο όρο».

Για την κατάσταση στα λιμάνια ο κ. Βλάχος τόνισε ότι δεν λαμβάνονται υπόψη οι παρατηρήσεις της Ένωσης και των πλοιάρχων και πως οι βελτιωτικές κινήσεις που έχουν γίνει είναι ελάχιστες.

Πριν από την ομιλία του τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή για τους ναυτικούς που έχασαν τη ζωή τους το 2014 αλλά και για τα θύματα του «Νorman Atlantic».