Eδώ και έξι μήνες το εργοστάσιο της Sunlight στην Ξάνθη δουλεύει στο 100% της παραγωγικής του δυναμικότητας. Η ζήτηση για μπαταρίες στις αναδυόμενες αγορές παραμένει ισχυρή και στην Ευρώπη δειλά-δειλά οι παραγγελίες έπειτα από μια περίοδο στασιμότητας αυξήθηκαν εφέτος κατά 4%.
«Θα προχωρήσουμε σε νέες επενδύσεις ύψους 4 εκατ. ευρώ για να αυξήσουμε την παραγωγική μας δυναμικότητα κατά 30%» αναφέρει στο «Βήμα της Κυριακής» ο διευθύνων σύμβουλος της Sunlight κ. Βασίλης Μπίλλης και εξηγεί: «Η αύξηση της ζήτησης ακόμη και σε ώριμες αγορές και παράλληλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας εκ των ανταγωνιστών μας στην Ευρώπη (σ.σ.: πρόκειται για την αμερικανική EnerSys που έχει ενταχθεί στο Chapter 11) έχουν ενισχύσει τις παραγγελίες του εργοστασίου, γι’ αυτό και θα επεκτείνουμε τις γραμμές παραγωγής ώστε να αποσυμφορήσουμε τις υφιστάμενες με στόχο την καλύτερη ανταπόκριση προς τους πελάτες».
Παροχή ενέργειας
Η Sunlight έχει πλασαριστεί στην πρώτη τριάδα των ευρωπαίων «παικτών» που δραστηριοποιούνται στην αποθήκευση και διάθεση ενέργειας με εφαρμογές στη βιομηχανία, στην άμυνα και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με το 98% της παραγωγής να διοχετεύεται στο εξωτερικό σε πάνω από 100 χώρες.
Ενέργεια από τα προϊόντα της παίρνουν το αεροδρόμιο του Ντουμπάι, η πίστα της Φόρμουλα 1 στο Αμπου Νταμπι, ορυχεία στη Χιλή, το σιδηροδρομικό δίκτυο (σήμανση) στη Ρωσία, ιταλικά και γερμανικά υποβρύχια, ακόμη και το Μουσείο της Ακρόπολης.
To 70% των πωλήσεών της αφορά βιομηχανικές μπαταρίες (μπαταρίες έλξης για περονοφόρα οχήματα, υβριδικές μπαταρίες και συσσωρευτές για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας), το 10% του τζίρου προέρχεται από τη διανομή καταναλωτικών μπαταριών (τηλεκοντρόλ, τρανζίστορ κ.ά.) της Toshiba, καθώς η ελληνική εταιρεία είναι βασικός αντιπρόσωπος της πολυεθνικής σε Ελλάδα, Ευρώπη και Ρωσία, και το 20% από συμβόλαια για την προμήθεια μπαταριών σε υποβρύχια.
Μπαταρίες της Sunlight «φορούν» υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Πορτογαλίας, της Ολλανδίας αλλά και πολλών χωρών της Λατινικής Αμερικής.
Πρόσφατα η ελληνική εταιρεία συμφώνησε να προμηθεύσει με μπαταρίες πυρηνικά υποβρύχια της Γαλλίας (δίπλα στον πυρηνικό αντιδραστήρα θα υπάρχουν back up και συσσωρευτής), ενώ «τρέχει» πρόγραμμα τοποθέτησης νέων μπαταριών σε έξι υποβρύχια του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Κεφαλαιακές ενέσεις
Οι μεγάλες αποσβέσεις και το υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος δεν έχουν επιτρέψει στη Sunlight την εμφάνιση καθαρής κερδοφορίας.
Αλλωστε είναι κοινό μυστικό ότι, αν δεν ήταν ο κ. Πάνος Γερμανός, βασικός μέτοχος της εταιρείας, με τις κεφαλαιακές ενέσεις κατά την περίοδο της κρίσης, η Sunlight δύσκολα θα μπορούσε να ακολουθήσει τους ανταγωνιστές της, αφού εκτός από τα υψηλά επιτόκια είχε να αντιμετωπίσει και τις καθυστερήσεις πληρωμών εκ μέρους του Δημοσίου από επιστροφές ΦΠΑ και του ειδικού βοηθήματος διά μέσου του ΟΑΕΔ που επιδοτεί ως 12% το εργοδοτικό κόστος.
«Το 2014 θα κλείσουμε με τζίρο 117 εκατ. ευρώ και με κέρδη EBIDTA λίγο πάνω από τα 10 εκατ. ευρώ» αναφέρει ο κ. Μπιλλής, ο οποίος επισημαίνει ότι η Sunlight θα επιχειρήσει να εξυγιάνει τον ισολογισμό της ώστε από το 2015 να πραγματοποιηθεί ένα restart του ομίλου.
«Στον ισολογισμό του 2014 θα σβήσουμε ζημιές παρελθουσών χρήσεων, θα διαγράψουμε ζημιογόνες συμμετοχές και θα αναγνωρίσουμε ζημιές από αποθέματα» τονίζει ο κ. Μπίλλης και υποστηρίζει ότι το επόμενο βήμα θα είναι η μείωση στα χρηματοοικονομικά κόστη και κυρίως στα κόστη των εγγυητικών επιστολών. «Επίσης, για να γίνουμε ακόμη πιο ανταγωνιστικοί, έχουμε ενισχύσει τη συνεργασία μας με τοπικούς προμηθευτές» προσθέτει ο διευθύνων σύμβουλος της Sunlight.
Η εταιρεία σε απόλυτα νούμερα τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει το προσωπικό της. Στην παραγωγή δουλεύουν 430 άτομα και στις διοικητικές υπηρεσίες 100. Τώρα με τη νέα μονάδα στην Κομοτηνή θα προστεθούν επιπλέον 50 θέσεις εργασίας.
«Μειώσαμε τον κόσμο που δούλευε στα γραφεία και ενισχύσαμε την παραγωγή. Βεβαίως δεν αποφύγαμε τις περικοπές μισθών» επισημαίνει ο κ. Μπίλλης και διευκρινίζει ότι το εργατικό κόστος αντιπροσωπεύει μόνο το 10% του συνολικού κόστους σε αντίθεση με το κόστος αγοράς πρώτης ύλης που φθάνει το 50%.
Επένδυση 30 εκατ. ευρώ
Μονάδα ανακύκλωσης μπαταριών στην Κομοτηνή
Παράλληλα με τις επενδύσεις για την αύξηση της παραγωγής η Sunlight προχώρησε πρόσφατα στη δημιουργία μονάδας ανακύκλωσης μπαταριών στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, σε απόσταση 30 χιλιομέτρων από τις κύριες εγκαταστάσεις της στην Ξάνθη.
Πρόκειται για επένδυση που θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις από τη Sunlight Recycling, 100% θυγατρική τής Συστήματα Sunlight. Η επένδυση θα ανέλθει συνολικά σε 30 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 18 εκατ. ευρώ είναι επιδοτούμενα και τα υπόλοιπα θα αφορούν την ίδια συμμετοχή του ομίλου. Η επένδυση θα δημιουργήσει 50 νέες θέσεις εργασίας.
Η μονάδα θα έχει δυνατότηταανακύκλωσης 31.000 τόνων μπαταριών ετησίως. Οπως αναφέρουν στελέχη της Sunlight, η Sunlight Recycling αποτελείτην πρώτη ολοκληρωμένη προσέγγιση ανακύκλωσης μπαταριών μολύβδου στην Ελλάδα και την πιο σύγχρονη τεχνολογικά και περιβαλλοντικά μονάδα στην Ευρώπη. «Οι επενδύσεις για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα ανέβασαν το κόστος στα 30 εκατ. ευρώ, καθώς η ίδια επένδυση με τις υφιστάμενες προδιαγραφές δεν θα ξεπερνούσε τα 5 εκατ. ευρώ» αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Στόχος της νέας μονάδας είναι η συλλογήκαισυγκέντρωσητων χρησιμοποιημένων μπαταριών μολύβδου, ηανακύκλωσήτους με βάση διεθνή πρότυπα ποιότητας και η μελλοντικήαξιοποίησήτους από τη Συστήματα Sunlight για τηνπαραγωγήνέων μπαταριών στην Ελλάδα.
Ο μόλυβδος είναι η πρώτη ύλη για την παραγωγή μπαταριών και η Sunlight χρειάζεται ετησίως για τις ανάγκες της περίπου 23.000 τόνους, που στην πλειονότητά τους εισάγονται. Με τις σημερινές χρηματιστηριακές τιμές του μολύβδου ο όμιλος δαπανά ετησίως 40 εκατ. ευρώ για την αγορά πρώτης ύλης, δηλαδή καταγράφεται εκροή συναλλάγματος 40 εκατ. ευρώ.
Με τη νέα μονάδα η εταιρεία θα καλύπτει τις ανάγκες της σε πρώτη ύλη και θα πραγματοποιεί και πωλήσεις μολύβδου σε τρίτους.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι ο μόλυβδος από μια χρησιμοποιημένη μπαταρία μπορεί να ανακτηθεί σε ποσοστό 99% και έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με το πρωτόχυτο μολύβι.
Στην πρώτη φάση της επένδυσης έχουν επενδυθεί 23 εκατ. ευρώ και η δυναμικότητα της μονάδας είναι 15.000 τόνοι και στη δεύτερη φάση –θα απαιτηθεί επιπλέον επένδυση ύψους 7 εκατ. ευρώ –θα φτάσει τους 31.000 τόνους.
Σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις, η νέα μονάδα μπορεί να μειώσει το κόστος αγοράς πρώτης ύλης της Sunlight κατά 3-4 εκατ. ευρώ ετησίως και βεβαίως θα αποτρέψει την εκροή συναλλάγματος 40 εκατ. ευρώ για τη χώρα. Στη μονάδα, εκτός από μολύβι, θα ανακυκλώνονται επίσης πλαστικά μέρη μπαταριών και πόλοι από συσσωρευτές υποβρυχίων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



