Μόνο το 20% των επιχειρηματιών στην Ελλάδα είναι γυναίκες και λίγες βρίσκονται σε διοικητικές θέσεις εταιρειών, και μάλιστα με χαμηλότερους μισθούς από τους αντίστοιχους των ανδρών. Παρά ταύτα οι επιχειρήσεις στις οποίες ηγούνται είναι περισσότερο υγιείς και κερδοφόρες από τις… ανδροκρατούμενες. Τα βασικά χαρακτηριστικά που τις διαφοροποιούν από τους άνδρες, όπως έχουν καταγραφεί σε μελέτες της ICAP, είναι η πειθαρχία, οι αντοχέςκαι η διαίσθηση όσον αφορά την εργασία. Αυτά αναπτύσσονται πιo έντονα στο επίπεδο στελεχών.
Ανάλογη κατάσταση, σε διαφορετικά όμως ποσοστά, καταγράφεται στην Ευρώπη και στην Αμερική. Παντού όμως γίνονται προσπάθειες για μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών στις επιχειρήσεις και για την ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάχθηκε και η πρωτοβουλία των Ηνωμένων Εθνών να καθιερώσει από εφέτος τη 19η Νοεμβρίου ως Ημέρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας (WED). Μια ημέρα εορτασμού για τις γυναίκες που καινοτομούν, ιδρύουν start-ups και δημιουργούν πλούτο και θέσεις εργασίας σε 144 χώρες. Την πρωτοβουλία στήριξαν η PwC, η BNP Paribas και η Microsoft, και έχει σκοπό να ευαισθητοποιήσει και να εμπνεύσει 250 εκατομμύρια εργαζόμενες γυναίκες.
Εμπειρίες
Τρεις γυναίκες, η κυρία Ολγα Σταυροπούλου, πρέσβειρα για την Ελλάδα στην Παγκόσμια Ημέρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας και πρόεδρος της εταιρείας Μίλητος, η κυρία Αναστασία Μάνου, ιδρύτρια της White Fox, και η κυρία Βάσω Κόλλια, γενική γραμματέας Ισότητας των Φύλων, μιλούν για τις εμπειρίες, τις δυσκολίες και τις συνθήκες στις οποίες εργάζονται και επιχειρούν οι γυναίκες στη χώρα μας.
Σε παγκόσμιο επίπεδο και ιδιαίτερα στις πλουσιότερες χώρες του πλανήτη, επισημαίνει η κυρία Σταυροπούλου, «βλέπουμε ότι η γυναικεία επιχειρηματικότητα υπολείπεται σταθερά της ανδρικής. Στην ΕΕ συγκεκριμένα οι γυναίκες επιχειρηματίες αποτελούν μόλις το 34,4% των αυτοαπασχολουμένων, ενώ το σύνολο των γυναικών επιχειρηματιών στην Ελλάδα αγγίζει το 20%».
Στην Ελλάδα σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του ΙΟΒΕ, το 2012, το ποσοστό των γυναικών που ξεκινούσαν μια επιχειρηματική δραστηριότητα σε σχέση με το σύνολο του γυναικείου πληθυσμού ήταν 4,3%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στους άνδρες ήταν 8,6%, δηλαδή διπλάσιο. Αντίστοιχες κατά φύλο κατανομές και διαφορές συναντάμε και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ το ύψος των ποσοστών αυτών φέρνουν την Ελλάδα περίπου στην 6η θέση στην ΕΕ.
Μία από τις βασικότερες δυσκολίες των γυναικών εργαζομένων και επιχειρηματιών είναι η διαχείριση οικογένειας και εργασίας. Η κυρία Κόλλια έχει επισημάνει ότι «σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα των Φύλων, στις χώρες της Ενωσης κατά μέσο όρο απασχολούνται 77% γυναίκες και 24% άνδρες σε συστηματική βάση με την οικιακή φροντίδα. Για την Ελλάδα, τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 78% και 9%. Το χάσμα των φύλων στο πεδίο αυτό είναι το δεύτερο μεγαλύτερο της Ενωσης μετά την Πορτογαλία». Και αυτό πρέπει να αλλάξει.
Οικογένεια και κρίση
Οσον αφορά τη δυσκολία συνδυασμού οικογένειας και επιχειρηματικότητας, η κυρία Αναστασία Μάνου ανέφερε: «Υπάρχει ένα κοινό σημείο στο να έχεις οικογένεια και να είσαι επιχειρηματίας. Το “24/7” δηλαδή ότι είναι κάτι που ταυτίζεται σταδιακά με τη λειτουργία σου όλο το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα. Σημαντικό να το παραδεχθείς από την αρχή, να μη ζεις με ψευδαισθήσεις, σημαντικό επίσης να το επικοινωνήσεις και στις δύο πλευρές».
Κοινή είναι η διαπίστωση ότι η κρίση στη χώρα μας έχει επηρεάσει τις γυναίκες σε μεγαλύτερο βαθμό από τους άνδρες εργαζομένους. Σύμφωνα με την κυρία Σταυροπούλου «στο προ της κρίσης διάστημα οι πορείες των ποσοστών συμμετοχής στην επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων ήταν περίπου παράλληλες για τα δύο φύλα. Ομως κατά τη διάρκεια της κρίσης τα ποσοστά συμμετοχής των δύο φύλων στην καθιερωμένη πλέον επιχειρηματικότητα αρχίζουν να αποκλίνουν σημαντικά, γεγονός που πιθανώς να σημαίνει ότι η διατήρηση μιας επιχείρησης μετά την ίδρυσή της περνά στην κρίση σε ανδρικά χέρια».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



