Ο Πούτιν έριξε τις τιμές τού… γάλακτος και στην Ελλάδα! Αυτή η διαπίστωση, που αποτελεί κοινό τόπο στους κύκλους της ευρωπαϊκής γαλακτοβιομηχανίας, δεν έχει καμία σχέση με τη θεωρία του χάους. Αντιθέτως είναι άμεση συνέπεια των ρωσικών αντιποίνων στο εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ενωσης προς τη Ρωσική Ομοσπονδία. Δεδομένου ότι οι εξαγωγές γάλακτος από την ΕΕ πρός τη Ρωσία κόπηκαν, έχουν σχεδόν μηδενιστεί, οι ευρωπαϊκές τιμές παραγωγού έχουν μειωθεί σημαντικά. Οπως τονίζει πηγή της αγοράς μιλώντας προς «Το Βήμα» «ο κίνδυνος να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός παρέμβασης της ΕΕ για να προστατέψει το προϊόν είναι πλέον ορατός».
Οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες της Ευρώπης επεξεργάζονται ήδη εναλλακτικά σχέδια δεδομένου ότι δεν φαίνεται στον ορίζοντα σύντομα η λήξη του οικονομικού πολέμου μεταξύ ΕΕ και Ρωσίας. Στη διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων οι τιμές παραγωγού στις γαλακτοπαραγωγικές χώρες της Ευρώπης έχουν σημειώσει ιστορικά χαμηλά και υψηλά επίπεδα.
Η κατάσταση είναι απολύτως ρευστή και οι σχεδιασμοί των βιομηχανιών έχουν κυρίως τρίμηνο ορίζοντα και στην καλύτερη περίπτωση δεν υπερβαίνουν τους έξι μήνες, σημείωσε η ίδια πηγή.
Σε αυτό το περιβάλλον της αστάθειας –είναι γνωστό πως οι διακυμάνσεις των τιμών στην Ευρώπη «με καθυστέρηση φάσης» επιδρούν καταλυτικά στην εξέλιξη των τιμών στην Ελλάδα –φάνηκε ότι με αρκετά μεγάλη ευκολία, είναι αλήθεια, η δημόσια παρότρυνση του υφυπουργού Ανάπτυξης κ. Γεράσιμου Γιακουμάτου όχι μόνο έπιασε τόπο, αλλά προκάλεσε ένα εξαιρετικό ντόμινο εξελίξεων.
Πρώτος ο Σκλαβενίτης


Και αιφνιδίως η λιανική τιμή του γάλακτος χαμηλής και υψηλής παστερίωσης μειώθηκε 5%. Τις εξελίξεις πυροδότησε η απόφαση της διοίκησης της εταιρείας Σκλαβενίτη να προχωρήσει άμεσα σε μείωση της τιμής του παστεριωμένου γάλακτος. Οι συνέπειες ήταν οι αναμενόμενες. Η μία μετά την άλλη οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ προκειμένου να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα των τιμών τους ανακοινώνουν μείωση τιμών. Το εντυπωσιακό στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι αναλαμβάνουν οι ίδιες –χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση των προμηθευτών τους –το κόστος των μειώσεων.
Η μοναδική γαλακτοβιομηχανία που ανακοίνωσε μείωση της τιμής είναι η Friesland – Campina. Την παραμονή της συνάντησης του κ. Γιακουμάτου με τους εκπροσώπους των γαλακτοβιομηχανιών και των λιανεμπόρων, η ολλανδική συνεταιριστική γαλακτοβιομηχανία και από τις κορυφαίες στην ευρωπαϊκή αγορά ανακοίνωσε μείωση της τιμής του γάλακτος υψηλής παστερίωσης –που παράγει στην Πάτρα –κατά 5% κάνοντας ανταγωνιστικότερο το προϊόν και μειώνοντας τη διαφορά της τιμής με το γάλα χαμηλής παστερίωσης.
Συνάντηση


Ορισμένες πληροφορίες υποστηρίζουν ότι προηγήθηκε συνάντηση στελεχών της με παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ άλλες πληροφορίες τονίζουν πως η κίνηση αυτή επρόκειτο να γίνει ούτως ή άλλως. Πρόκειται για μια «απολύτως αμυντική αντίδραση» δεδομένου ότι στη διάρκεια των τελευταίων μηνών η τάση στην αγορά του γάλακτος έχει ανατραπεί.
Στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων το γάλα υψηλής παστερίωσης εβδομάδα με την εβδομάδα κέρδιζε μερίδιο σε βάρος του γάλακτος χαμηλής παστερίωσης. Ως τον περασμένο Μάιο το γάλα υψηλής παστερίωσης κατείχε πλέον την πρώτη θέση «βραχεία κεφαλή» στην αγορά του παστεριωμένου γάλακτος –το μερίδιό του κινούνταν στα όρια του 50%. Η αλλαγή της νομοθεσίας με την επιμήκυνση του χρόνου ζωής του γάλακτος χαμηλής παστερίωσης από 5 σε 7 ημέρες άλλαξε τα δεδομένα. Και από τον Μάιο άρχισε πλέον το υψηλής παστερίωσης να χάνει μερίδιο και να κερδίζει το χαμηλής παστερίωσης. Οι τελευταίες εβδομάδες είναι αποκαλυπτικές. Το χαμηλής παστερίωσης πέρασε και πάλι μπροστά και κατέχει πλέον το 55% της κατανάλωσης –με βάση τους όγκους. Είναι προφανές ότι τις μεγαλύτερες απώλειες κατέγραφε ο ηγέτης της αγοράς, που είναι η Friesland – Campina, όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις. Ως εκ τούτου ήταν θέμα χρόνου να αντιδράσει για να «προστατέψει» τις πωλήσεις της. Η μείωση της λιανικής τιμής κατά 5% ήταν η πρώτη της κίνηση και η διοίκηση της εταιρείας σκοπεύει να κινηθεί αναλόγως με τις εξελίξεις.
Στη «μεγάλη εικόνα» της ευρωπαϊκής αγοράς οι δυσμενείς εξελίξεις της εσωτερικής αγοράς, που φαίνεται να επιταχύνονται, δίνουν τελικά τον τόνο και «χρωματίζουν» με τις πιο απαισιόδοξες προβλέψεις τις προοπτικές της κτηνοτροφίας. Καταρχήν τουλάχιστον.
Κλείνουν μονάδες


Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι στη διάρκεια του 2014 μήνα με τον μήνα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΕΛΟΓΑΚ, ο αριθμός των κτηνοτροφικών μονάδων στον τομέα της αγελαδοτροφίας μειώνεται. Περισσότερες από 200 μονάδες «χάθηκαν» στους πρώτους επτά μήνες του έτους. Και η μέση τιμή παραγωγού από τον περασμένο Ιανουάριο έχασε περίπου 3 λεπτά το κιλό –σήμερα είναι περίπου 42 λεπτά και σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις ως το τέλος του χρόνου θα χάσει άλλα περίπου δύο λεπτά.
Από την άλλη πλευρά, σχεδόν όλες οι γαλακτοβιομηχανίες καταγράφουν είτε αναιμική κερδοφορία είτε ζημιές –ορισμένες μάλιστα έχουν και υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος. Επί της ουσίας οι γαλακτοβιομηχανίες εμφανίζονται να έχουν μια ιδιότυπη κρίση στρατηγικής. Προφανώς κατ’ ανάγκην. Ετσι στηρίζουν την παρουσία τους ως brand name στο γάλα χαμηλής παστερίωσης, το γνωστό ως «παστεριωμένο», και την ίδια στιγμή θέλοντας να είναι ευθυγραμμισμένες με τις κυρίαρχες τάσεις της αγοράς επενδύουν στο γάλα υψηλής παστερίωσης. Δύο προϊόντα που εμφανώς πλέον είναι ευθέως ανταγωνιστικά μεταξύ τους.
ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ
Ντόμινο μειώσεων από τις μεγάλες αλυσίδες
Ενώ τα αφεντικά των γαλακτοβιομηχανιών προσπαθούν να ανατάξουν τις επιχειρήσεις τους σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, η υψηλή δημοσιότητα που απολαμβάνει το γάλα, και όχι τυχαία, αφού πρόκειται για προϊόν άμεσης ανάγκης, φαίνεται ότι το έχει μετατρέψει σε εμπορικό «κράχτη».
Η αρχή έγινε πριν από δύο χρόνια όταν η Μαρινόπουλος ΑΕ προχώρησε σε έκπτωση της τιμής του παστεριωμένου γάλακτος όλων των εταιρειών για μία ημέρα. Τώρα πλέον κάθε Δευτέρα και Τρίτη το πουλά προς 99 λεπτά το λίτρο. Σύμφωνα με πληροφορίες επωμίζεται η ίδια το κόστος που απορρέει από αυτή την εμπορική πρακτική και είναι, όπως λένε πηγές της εταιρείας, 8 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην προκειμένη περίπτωση έχει το γεγονός ότι το 65% των πωλήσεών της σε γάλα χαμηλής παστερίωσης πραγματοποιείται αυτές τις δύο ημέρες.
Την αρχή όμως σε αυτόν τον γύρο των μειώσεων ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα η Σκλαβενίτης ΑΕΕ, όταν την προηγούμενη Παρασκευή ενημέρωσε την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης πως μειώνει την τιμή του παστεριωμένου γάλακτος κατά 5%. Ακολούθησε η ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ με αντίστοιχη μείωση, η Βερόπουλος ΑΕ η οποία ακολούθησε το μοντέλο της Μαρινόπουλος, δηλαδή υψηλή μείωση τιμών για δύο ημέρες την εβδομάδα, η Μετρό ΑΕ (My Market) προχώρησε σε μειώσεις τιμών ως 6% και μείωση της τιμής του παστεριωμένου γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας στα 90 λεπτά ενώ μειώσεις 5% ανακοίνωσαν η Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) και Μασούτης ΑΕ.

Ετσι λοιπόν επώνυμο παστεριωμένο γάλα σε χαμηλή τιμή είναι ο νέος εμπορικός «κράχτης» που έχουν αναδείξει τα χρόνια της κρίσης…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ