Ηταν έτσι κι αλλιώς μια πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα επιχειρηματική προσπάθεια. Η Κρι Κρι ΑΕ, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία της οικογένειας Τσίναβου, εξήγαγε στη διάρκεια των τελευταίων πέντε χρόνων –και συνεχίζει να εξάγει, παρά την ένταση που επικρατεί στην περιοχή –γιαούρτι και παγωτό στο… ιρακινό Κουρδιστάν. Κυρίως στην περιοχή της Ερμπίλ, πρωτεύουσας του ομόσπονδου κρατιδίου των Κούρδων του Ιράκ, και πέριξ αυτής. Πρόκειται για μια περιοχή 5 – 6 εκατ. κατοίκων. Ηταν μάλιστα τέτοια η δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς –ως και το 2013 απορροφούσε περίπου το 20% των συνολικών της εξαγωγών –που με τον τοπικό της συνεργάτη η ελληνική εταιρεία σχεδίαζε να δημιουργήσει και μια παραγωγική μονάδα.
Εμπορική δραστηριότητα
Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως εφαλτήριο το ιρακινό Κουρδιστάν για την ανάπτυξη της εμπορικής της δραστηριότητας σε ολόκληρη την περιοχή. Το κόστος της επένδυσης δεν θα ήταν μεγάλο, περί τα 2 εκατ. ευρώ, και τα ποσοστά είχαν ήδη καθοριστεί, το 60% θα ανήκε στην ελληνική γαλακτοβιομηχανία μέσω της τοπικής θυγατρικής της, της Kri Kri Dilba Middle East, και το 40% στον τοπικό επιχειρηματία με τον οποίο συνεργάζεται. Η αξία των εξαγωγών της στην περιοχή κυμαίνεται μεταξύ των 2 – 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως και κατείχε περίπου το 25% της τοπικής αγοράς ανταγωνιζόμενη τουρκικές, ιρανικές αλλά και τοπικές εταιρείες.
Κάθε εμπόδιο όμως για καλό. Επί δύο χρόνια οι δύο συνεργάτες πάλευαν να πάρουν τη σχετική άδεια. Και λίγο προτού την πάρουν, στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, καταστράφηκε από πυρκαγιά η παραγωγική μονάδα γιαούρτης των Σερρών.
Επαναξιολογήθηκαν οι σχεδιασμοί
Οι μέτοχοι και η διοίκηση της εταιρείας κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια να μη χάσουν την αγορά –έδωσαν τα προϊόντα τους για παραγωγή φασόν σε άλλες εταιρείες –και να δημιουργήσουν μια νέα μονάδα αντίστοιχη των εξαγωγικών τους προσδοκιών.
Οταν λοιπόν πήραν την άδεια από τις αρχές του ιρακινού Κουρδιστάν έκαναν δεύτερες σκέψεις και επαναξιολόγησαν τους σχεδιασμούς τους. Την ίδια περίοδο άρχισε να κάνει την εμφάνισή του στην περιοχή του Ιράκ το Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ και του Λεβάντε, γεγονός που τους μετόχους της ελληνικής βιομηχανίας τους… βοήθησε να αποφασίσουν.
Η αγορά ελληνικού γιαουρτιού
Και αποφάσισαν ότι θα συνεχίσουν να έχουν παρουσία στην περιοχή αλλά εξαγωγικά –έτσι κι αλλιώς το γιαούρτι στις ευρωπαϊκές αγορές είναι το best seller των ελληνικών εξαγωγών –αλλά απέκλεισαν οποιαδήποτε σκέψη για τη δημιουργία παραγωγικής μονάδας.
Η ευρωπαϊκή αγορά του ελληνικού γιαουρτιού αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς. Μόνο η αγορά ελληνικού γιαουρτιού της Βρετανίας ανέρχεται στα 280 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχους ρυθμούς ανάπτυξης εμφανίζουν η Γερμανία, η Ιταλία και γενικότερα το σύνολο της Βόρειας και της Νότιας Ευρώπης.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στη διάρκεια του 2013 οι εξαγωγές της εταιρείας σε 20 χώρες ανήλθαν περίπου στα 13 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 17% των συνολικών της πωλήσεων.
Και το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι πως στο διάστημα αυτής της πενταετίας ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των εξαγωγών ανέρχεται στο 26%.
Μιλώντας προς «Το Βήμα» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της γαλακτοβιομηχανίας κ. Παναγιώτης Τσίναβος τόνισε πως «οι δυνατότητες που υπάρχουν για τις εξαγωγές γιαουρτιού στην Ευρώπη είναι τεράστιες. Κλείνουμε νέες συνεργασίες σε αρκετές χώρες». Και με το γιαούρτι και με το παγωτό. Εξάλλου εφέτος η εταιρεία έχει λανσάρει το greek frozen yogurt. Η εντυπωσιακότερη ίσως αγορά στην οποία έχει τοποθετήσει τα προϊόντα της η Κρι Κρι είναι αυτή της Σενεγάλης, στη Δυτική Αφρική, όπου έχει τοποθετήσει τα παγωτά της σε δίκτυο 300 σημείων στην πρωτεύουσα της χώρας Ντακάρ.
ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
Διπλάσια δυναμικότητα θα έχει το νέο εργοστάσιο
Η εταιρεία με την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της εξαγωγικής της δραστηριότητας, επιχειρώντας να διατηρήσει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, θεωρώντας ότι μόνη διέξοδος για όλες τις επιχειρήσεις είναι οι ξένες αγορές. Μόνο έτσι θα αντισταθμιστούν οι απώλειες που ήδη έχουν υποστεί από την ελληνική αγορά. «Το 2014», λέει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της γαλακτοβιομηχανίας κ. Παναγιώτης Τσίναβος, «είναι μια μεταβατική χρονιά. Στόχος μας είναι να ανακτήσουμε όλα τα μερίδια που είχαμε πριν από την καταστροφή του εργοστασίου και να τεθεί σε πλήρη λειτουργία η νέα παραγωγική μονάδα, η οποία έχει διπλάσια δυναμικότητα. Για μας η χρονιά που θα κάνουμε το μπουμ είναι το 2015. Τώρα δημιουργούμε τις προϋποθέσεις». Πράγματι, η προσπάθεια που καταβάλλει η διοίκηση της εταιρείας αποτυπώνεται στα οικονομικά μεγέθη του εξαμήνου. Οι πωλήσεις –ίσως για πρώτη φορά –εμφανίζουν μείωση της τάξεως του 8,7%, διαμορφώθηκαν στα 31,993 εκατ. ευρώ έναντι 35,047 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2013. Κατ’ αντιστοιχία κινήθηκαν και τα μεγέθη της κερδοφορίας της.
ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ
Διπλάσια δυναμικότητα θα έχει το νέο εργοστάσιο
Η εταιρεία με την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της εξαγωγικής της δραστηριότητας, επιχειρώντας να διατηρήσει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, θεωρώντας ότι μόνη διέξοδος για όλες τις επιχειρήσεις είναι οι ξένες αγορές. Μόνο έτσι θα αντισταθμιστούν οι απώλειες που ήδη έχουν υποστεί από την ελληνική αγορά. «Το 2014», λέει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της γαλακτοβιομηχανίας κ. Παναγιώτης Τσίναβος, «είναι μια μεταβατική χρονιά. Στόχος μας είναι να ανακτήσουμε όλα τα μερίδια που είχαμε πριν από την καταστροφή του εργοστασίου και να τεθεί σε πλήρη λειτουργία η νέα παραγωγική μονάδα, η οποία έχει διπλάσια δυναμικότητα. Για μας η χρονιά που θα κάνουμε το μπουμ είναι το 2015. Τώρα δημιουργούμε τις προϋποθέσεις». Πράγματι, η προσπάθεια που καταβάλλει η διοίκηση της εταιρείας αποτυπώνεται στα οικονομικά μεγέθη του εξαμήνου. Οι πωλήσεις –ίσως για πρώτη φορά –εμφανίζουν μείωση της τάξεως του 8,7%, διαμορφώθηκαν στα 31,993 εκατ. ευρώ έναντι 35,047 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2013. Κατ’ αντιστοιχία κινήθηκαν και τα μεγέθη της κερδοφορίας της.
Ετσι τα λειτουργικά κέρδη της γαλακτοβιομηχανίας διαμορφώθηκαν στα 4,79 εκατ. ευρώ έναντι 5,902 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο εξάμηνο του προηγούμενου έτους. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 4,108 εκατ. ευρώ έναντι 4,781 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2013 και τα καθαρά κέρδη μετά τους φόρους ανήλθαν στα 3,679 εκατ. ευρώ έναντι 4,182 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2013.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



