Η απόρριψη της συμμαχίας Ρ3 από τις κινεζικές Αρχές δεν μειώνει την τάση για ναυτιλιακές συνεργασίες και συγχωνεύσεις, επισημαίνει η εταιρεία ΕΥ στη μηνιαία ανασκόπησή της για τη ναυλαγορά. Οπως αναφέρουν οι αναλυτές της εταιρείας, το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου προχώρησε σε μια αναπάντεχη απόφαση απορρίπτοντας τα σχέδια της συμμαχίας P3 για τη δημιουργία δικτύου μεταφοράς, μολονότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Βρυξέλλες) και οι ΗΠΑ (Ουάσιγκτον) είχαν ήδη δώσει τη σχετική συγκατάθεσή τους. Σύμφωνα με το κινεζικό υπουργείο, σημειώνουν, το σχέδιο συνεργασίας των τριών κολοσσών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (MCS, CMA και Maersk) θα είχε ως μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα τη μεγάλη συγκέντρωση της αγοράς, δεδομένου ότι το ποσοστό τους στις μεταφορές Ευρώπης – Ασίας αγγίζει ήδη το 47% της συνολικής αγοράς. Επιπλέον, προσθέτουν, αμφισβητεί ότι τα σχέδια των μεταφορέων θα είναι επαρκή για να επιτηρήσουν και να αποφύγουν ανταγωνιστικούς περιορισμούς, ενώ με βάση τον αντιμονοπωλιακό νόμο ακύρωσε τη συμφωνία.
Σε ισχυρή θέση
Οπως σημειώνουν οι αναλυτές της εταιρείας, σύμφωνα με τη Lloyd’s list, παρά την αποτυχία επίτευξης της συμμαχίας P3, η Maersk βρίσκεται σε ισχυρή θέση λαμβάνοντας υπόψη και την αναμενόμενη αύξηση του στόλου της εντός των επομένων δύο ετών (με προγραμματισμένες παραδόσεις 20 πλοίων), σε μεγέθη παρόμοια με εκείνα στην περίπτωση που πραγματοποιούνταν η συμμαχία Ρ3.
Οι κανονισμοί των κινεζικών Αρχών, αναφέρεται στην ανασκόπηση, δεν αναμένεται να επηρεάσουν τη συμμαχία G6, η οποία ήδη δραστηριοποιείται στις μεταφορές Ευρώπης – Ασίας, έχοντας επεκταθεί σε μεταφορές τόσο στον Ατλαντικό όσο και στον Ειρηνικό Ωκεανό κατόπιν της σύστασης της P3. Η G6 θεωρείται πιο παραδοσιακή συμμαχία από την P3, καθώς η συμφωνία δεν είναι τόσο δεσμευτική όσο η πρόταση της Ρ3.
Επισημαίνεται επίσης ότι η ακύρωση της συμμαχίας δεν αναμένεται να ανατρέψει την ήδη διαμορφωθείσα τάση για συνεργασίες. Τόσο η G6 όσο και η P3 έχουν ήδη προβεί σε ποικίλες συμφωνίες με άλλες εταιρείες.
Οσον αφορά τη ναυλαγορά, η ΕΥ αναφέρει ότι η αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από αυξητική τάση του μεγέθους των πλοίων. Θεωρεί ότι αυτή η εξέλιξη αφενός αυξάνει την πίεση στους διαχειριστές των τερματικών σταθμών λόγω της ταυτόχρονης απαίτησης για αυξημένη παραγωγικότητα – αποτελεσματικότητα και αφετέρου υποχρεώνει τους διαχειριστές των λιμανιών σε περαιτέρω επεκτάσεις.
Από την άλλη, σημειώνει ότι τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου εξακολουθούν να παρουσιάζουν βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με αυτήν των παραγώγων πετρελαίου στο πρώτο εξάμηνο του 2014, με τους ημερήσιους ναύλους να παρουσιάζουν εξίσου αισθητή βελτίωση. Η εικόνα αυτή, αναφέρει, αντέστρεψε την αντίστοιχη περυσινή, όπου τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου ήταν σε δυσχερή θέση σε σχέση με τα μικρότερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς των παραγώγων πετρελαίου, τα οποία εν γένει ενέχουν μικρότερο ρίσκο.
* Η ΕΥ κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως στον χώρο των ελεγκτικών, φορολογικών, χρηματοοικονομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ