«Mεγα-κέρδη» από τα e-δεδομένα μας…

Τώρα που με αφορμή τη «μαρτυριάρικη» φινλανδική εταιρεία ασφάλειας διαδικτυακού λογισμικού Codenomicon

Τώρα που με αφορμή τη «μαρτυριάρικη» φινλανδική εταιρεία ασφάλειας διαδικτυακού λογισμικού Codenomicon (βλέπε άρθρο Τάσου Καφαντάρη στο «Βήμα» της 27ης Απριλίου 2014) ανακαλύψαμε ότι η καρδιά του Διαδικτύου αιμορραγεί (heartbleed) και ότι τα προσωπικά μας δεδομένα βρίσκονται στη διάθεση οποιουδήποτε… ενδιαφέρεται για εμάς – δικαιολογημένα τα σαρδόνια χαμόγελα του ακόμη μία φορά δικαιωμένου Εντουαρντ Σνόουντεν -, μία σκέψη έρχεται στον νου όσων δεν έχουν και πολλά να κρύψουν: αφού δεν μπορούμε να αποφύγουμε την παραβίαση της ιδιωτικότητάς μας, τουλάχιστον ας την απολαύσουμε.
Αντληση πληροφοριών


Είναι όντως ενοχλητικό να βλέπει κανείς διαφημίσεις για τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν κάθε φορά που μπαίνει στην ιστοσελίδα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Είναι ενοχλητικό να λαμβάνει στο e-mail του ή ακόμη και με SMS ευχές για τα γενέθλιά του από την εταιρεία ψυγείων που κάποτε αναζήτησε διαδικτυακά αλλά τελικά δεν προτίμησε. Και βεβαίως είναι εξοργιστικό να διαπιστώνει ότι τον κλέβουν στο e-banking. Αλλά, είτε το θέλει είτε όχι, ο καθένας μας θα μετατραπεί σύντομα σε ένα «σύννεφο δεδομένων», από το οποίο θα αντλεί πληροφορίες ο «πάσα ένας» που θα θεωρήσει ότι έχει λαμβάνειν από εμάς. Διότι, όπως μας πληροφορεί εκτενές ρεπορτάζ του περιοδικού «Nouvel Observateur», «μια νέα επανάσταση λαμβάνει χώρα στις ΗΠΑ, η επανάσταση των μεγα-δεδομένων». Και τα «μεγα-δεδομένα» (big data) φέρνουν μεγάλες δουλειές (big business).
«Μηχανές μιλούν σε μηχανές»


«Χάρη στην επεξεργασία γιγαντιαίων ποσοτήτων ηλεκτρονικών δεδομένων που είναι δυνατή χάρη σε εξεζητημένα λογισμικά και σε πανίσχυρους υπολογιστές, σύντομα θα μπορούν να μας εντοπίζουν και να μας στοχοποιούν παρατηρώντας και αναλύοντας κάθε εκδήλωση της ύπαρξής μας» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι συνεργάτες του γαλλικού περιοδικού Ντομινίκ Νορά, Νικόλ Πενισό και Κλοντ Σουλά, που υπογράφουν την έρευνα. Ο ωκεανός αυτός των πληροφοριών δημιουργήθηκε εν πολλοίς (κατά το 90% για την ακρίβεια) την τελευταία διετία. Και μεγεθύνεται κάθε δευτερόλεπτο που περνά χάρη στη χρήση από τους ανθρώπους του Internet, των κοινωνικών δικτύων, των ηλεκτρονικών υπολογιστών, των κινητών τηλεφώνων, των ταμπλετών.
Τροφοδοτείται όμως ο ποταμός αυτός και από την πλημμυρίδα των δεδομένων που συλλέγουν δίχως ανθρώπινη παρέμβαση διάφορες συσκευές, αντικείμενα και «εργαλεία» της καθημερινότητάς μας, όπως είναι τα αυτοκίνητα, οι τηλεοράσεις, τα αεροσκάφη, τα ρολόγια χειρός, ακόμη και τα ψυγεία και τα θερμαντικά σώματα και τα καροτσάκια του σουπερμάρκετ, αρκεί βεβαίως να είναι συνδεδεμένα με το Διαδίκτυο.

«Οι μηχανές μιλούν στις μηχανές»
παρατηρούν χαρακτηριστικά οι ερευνητές του περιοδικού. Και εξηγούν ότι δεν χρειάζεται να είναι όλες καινούργιες οι μηχανές που θα «ακούν» και θα «μιλούν». Ακόμη και τα παλιά αυτοκίνητά μας, γράφουν οι Νορά, Πενισό και Σουλά, θα εξελιχθούν σε υπερσυνδεδεμένα με το Διαδίκτυο αντικείμενα. Δεν χρειάζεται να «ξέρουν» να παρκάρουν ή να οδηγούνται μόνα τους. Οι οδηγοί θα τα χειρίζονται. Θα εξοπλιστούν όμως τα σαραβαλάκια με διάφορους αισθητήρες, κάμερες, πομπούς και δέκτες αποστολής και υποδοχής πληροφοριών, με τους οποίους όποιος ενδιαφέρεται θα μπορεί να μάθει τις συνήθειες του οδηγού, τα δρομολόγια και ασφαλώς τη συμπεριφορά του. Ασφαλώς εκείνοι που θα ενδιαφέρονται θα είναι οι τροχονόμοι και ασφαλιστές, αλλά πιθανότατα θα είναι και οι εργοδότες, που θα θέλουν να διαπιστώσουν αν ο υποψήφιος που θα προσλάβουν οδηγεί σαν καμικάζι ή αδιάφορα ή περιφρονητικά για τους γύρω του.
Υποκείμενα παρακολούθησης


Οι ειδικοί προβλέπουν πως πολύ σύντομα πάνω από 5 δισεκατομμύρια καταναλωτές δεν θα μπορούν παρά να δεχθούν να γίνουν υποκείμενα παρακολούθησης και καταγραφής των καθημερινών συνηθειών τους. Η διαφάνεια αυτή είναι αναμφίβολα εφιαλτική – και ας όψεται η Αλ Κάιντα που από την 9η Σεπτεμβρίου 2001 επιτάχυνε τη διαδικασία κατάργησης της ιδιωτικότητας όλων, της Ανγκελα Μέρκελ μη εξαιρουμένης.
Εχει όμως (η διαφάνεια) και τα θετικά της.

«Οι τραπεζίτες, για παράδειγμα, θα έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν καλύτερα επιτόκια στεγαστικών δανείων στους συνεπείς και καλοπληρωτές πελάτες τους»
δηλώνει ο οικονομολόγος Πατρίς Λεμέρ, σύμβουλος του Διεθνούς Παρατηρητηρίου Τεχνών και Επαγγελμάτων (CNAM). Προϋπόθεση βεβαίως για να συμβεί αυτό που προβλέπει ο γάλλος επιστήμονας είναι να ενδιαφέρονται οι τραπεζίτες για την αποπληρωμή των δανείων και να μην επιζητούν μόνο την αύξηση των χορηγιών που τους αποδίδει μπόνους βασιζόμενοι στο ότι η τράπεζα θα «πακετάρει» τα χορηγούμενα δάνεια για να πουλήσει στη συνέχεια στις αγορές το «προϊόν» σε όσους (θελήσουν να) πιστέψουν ότι «έχει λαμβάνειν».
Το κερδοφόρο κοκτέιλ
Πολλοί είναι πάντως εκείνοι που «έχουν λαμβάνειν» από την καταγραφή, αποκάλυψη και εκμετάλλευση των δεδομένων της ζωής και των ορέξεων του καθενός. Διότι είπαμε: «Big Data, Big Business» (ή «Gros Business», όπως γράφουν οι Γάλλοι). «Ηδη οι μεγάλοι επεξεργαστές δεδομένων των ΗΠΑ διαθέτουν όλα τα υλικά για να φτιάξουν το κερδοφόρο κοκτέιλ» σημειώνει το «Nouvel Observateur»: μια στενή σχέση μεταξύ του χρήστη, των εξυπηρετητών (servers) και των λογισμικών που προμηθεύουν στους ενδιαφερομένους για να κάνουν μπίζνες τα απαραίτητα, δηλαδή δεδομένα, αλγορίθμους για να τα επεξεργαστούν και… ιδέες για να βγάλουν λεφτά!

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk