Γιαν Κουμ: Ο μπακαλόγατος που έγινε δισεκατομμυριούχος

Την άνοιξη του 2012 ο Γιαν Κουμ έλαβε ένα σημαντικό e-mail. Το θέμα του μηνύματος δεν ήταν πρωτότυπο. Εδώ και καιρό είχε γίνει στόχος επενδυτών που ορέγονταν την εταιρεία του.

Την άνοιξη του 2012 ο Γιαν Κουμ έλαβε ένα σημαντικό e-mail. Το θέμα του μηνύματος δεν ήταν πρωτότυπο. Εδώ και καιρό είχε γίνει στόχος επενδυτών που ορέγονταν την εταιρεία του. Το σημαντικό στο μήνυμα ήταν ο αποστολέας: ήταν ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ του Facebook. Ο ηλικίας 38 ετών συνιδρυτής της WhatsApp αμέσως κατάλαβε ότι αυτό ήταν το μήνυμα που περίμενε. Τον περασμένο Φεβρουάριο ολοκληρώθηκε η πώληση της WhatsApp στο Facebook. Ο ίδιος ο Κουμ κατέλαβε μια θέση στο διοικητικό συμβούλιο του Facebook και έβαλε στην τσέπη του 6,8 δισ. δολάρια. «Not bad at all» για έναν πρόσφυγα από την Ουκρανία που μετανάστευσε πριν από 22 χρόνια στις ΗΠΑ χωρίς φράγκο στις τσέπες και κοιμόταν στο πάτωμα του μπακάλικου όπου δούλευε για να βοηθάει οικονομικά τη μητέρα του που κρατούσε παιδάκια.

Success story


Μιλάμε για το απόλυτο success story, για την απόλυτη ενσάρκωση του «αμερικανικού ονείρου», για μια ιστορία-επιτομή του αυτοδημιούργητου, πολύ πιο «ουσιαστική και ανθρώπινη» από εκείνη του σπασίκλα Ζάκερμπεργκ, που ήδη έκαναν ταινία οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ. Βεβαίως το WhatsApp δεν έχει γίνει ακόμη Facebook, παρά το ότι είναι ταχύτερα αναπτυσσόμενο από το δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο. Διότι την πρώτη τριετία (την περίοδο 2009-2012), ώσπου δηλαδή να στείλει το περίφημο e-mail ο Ζάκερμπεργκ στον Κουμ, είχε συγκεντρώσει 90 εκατ. επισκέπτες – και οι περισσότεροι από αυτούς καθημερινοί – ενώ την πρώτη τριετία λειτουργίας του το Facebook είχε μόνο 60 εκατ. πελάτες.
Αλλωστε και ο ίδιος ο Ζάκερμπεργκ είχε πει δημοσίως στον Κουμ και τους συνεργάτες του ότι το WhatsApp θα ξεπεράσει σε αριθμό χρηστών το Facebook διότι η υπηρεσία που προσφέρει είναι περισσότερο «κοινής χρήσεως» από αυτή που προσφέρει το Facebook. «Μάγκες, συνεχίστε να κάνετε αυτό που κάνετε. Το μόνο που θα επιθυμούσα είναι να δουλεύετε μέσα το νομικό, οικονομικό και λειτουργικό πλαίσιο του Facebook» είχε προσθέσει φυσικά ο παμπόνηρος επιχειρηματίας.
Μεγάλα ψάρια


Εν πάση περιπτώσει, είναι ο Ζάκερμπεργκ παμπόνηρος αλλά και ο ουκρανός πρόσφυγας δεν ήταν διατεθειμένος να πιαστεί «Κώτσος». Στο πρώτο e-mail ο Ζάκερμπεργκ τον καλούσε σε γεύμα για να μιλήσουν. Αφού άφησε να περάσει ένα 24ωρο ο Κουμ απάντησε ότι δήθεν είχε κάποιο ταξίδι να κάνει και ότι θα τα πουν όταν επιστρέψει. «Θα τον αφήσουμε να περιμένει. Δεν θα το μ@λ@κίσουμε το πράμα τώρα που αρχίζουν να τσιμπάνε τα μεγάλα ψάρια» διεμήνυσε στον ηλικίας 42 ετών σήμερα συνεργάτη του και συνιδρυτή του WhatsApp Μπράιαν Ακτον και στον μοναδικό τραπεζίτη που στήριξε τη δημιουργία της επιχείρησης, τον Τζιμ Γκετς της Sequoia Capital.
Ο Ζάκερμπεργκ απάντησε αμέσως και του ζήτησε να συναντηθούν προτού αναχωρήσει για το υποτιθέμενο ταξίδι ο Κουμ! Προώθησε πάλι το e-mail στους συνεργάτες του προσθέτοντας μία μόνο λέξη: «Επιμένει»! Και οι δύο τού απάντησαν ότι ο Ζάκερμπεργκ δεν είναι από τους τύπους που μπορεί να τους κάνει κανείς το βαρύ πεπόνι αλλά, αντιθέτως, είναι από αυτούς που παρατάς ό,τι κάνεις και τρέχεις για να τους δεις.
Τέλος πάντων, ο Κουμ συνάντησε τον Ζάκερμπεργκ αλλά, όταν εκείνος του πρότεινε 15,6 δισ. δολάρια, ο Ουκρανός απάντησε ότι σκεπτόταν κάτι κοντά στα… 20 δισ.! Εν τέλει το τίμημα πώλησης της WhatsApp στο Facebook ήταν μέσα στο πλαίσιο των σκέψεων του Γιαν Κουμ: 19 δισ. δολάρια. Και από αυτά (μετά τους φόρους) ο Κουμ έβαλε τα 6,8 δισ. στην τσέπη, ο συνεργάτης του Ακτον ενθυλάκωσε 3 δισ., ενώ η Sequoia Capital, η μοναδική εταιρεία συμμετοχών που ενεπλάκη στη συμφωνία, κέρδισε 3,5 δισ. δολάρια καταφέρνοντας να… 60πλασιάσει την επένδυση των 58 εκατ. ευρώ που είχε κάνει συνολικά στη νεοφυή επιχείρηση.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι πρόκειται για τρελά νούμερα για μια επιχείρηση που απασχολεί μόλις 56 εργαζομένους και έχει ετήσιο τζίρο που μετά βίας φθάνει τα 20 δισ. δολάρια. Ο Ζάκερμπεργκ όμως ήξερε ότι εδώ πληρώνεις την ιδέα, τη μεταφορά φωτογραφιών, κειμένων και (σύντομα) ηχητικών μηνυμάτων δωρεάν τον πρώτο χρόνο και μετά με μόνο 1 δολάριο τον χρόνο – όταν έχεις 300 εκατ. συνδρομητές – τα βγάζεις τα λεφτά. Και όλα αυτά δίχως διαφημίσεις, δίχως στίκερ, δίχως «προνομιακές αναβαθμίσεις». Πρόκειται για το πιο χρηστικό μέσο επικοινωνίας μετά το τηλέφωνο και το e-mail, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Υλικό για σεναριογράφους
  • Το υλικό για τους σεναριογράφους είναι μπόλικο: το εβραιόπουλο (θετικό αυτό για το Χόλιγουντ) που διώχθηκε το 1992 από τους άρτι ανεξαρτητοποιημένους πλην ρατσιστές Ουκρανούς (αρνητικό αυτό, μπορεί και να παραβλεφθεί), ο μπακαλόγατος με το λαμπρό μυαλό που σπούδασε μηχανικός στο Πανεπιστήμιο του Σαν Χοσέ, αφού είχε προβλέψει η μητέρα του να φέρει μαζί της τουλάχιστον 20 βοηθήματα μαθηματικών και φυσικής (εκδόσεις της ΕΣΣΔ, αλλά τέλος πάντων) για να μην πληρώνει τα αμερικανικά βιβλία, ο φοιτητής που, πάνω που άρχισε να τα βγάζει πέρα η οικογένειά του, χάνει στα 21 του τον πατέρα του και τρία χρόνια αργότερα τη μητέρα του από καρκίνο… Ευτυχώς ο Κουμ δεν είναι μελό τύπος.
  • Και καθώς διαθέτει και ένα «σωματότυπο Καρέλιν», είναι σίγουρο ότι οι χολιγουντιανοί παραγωγοί και σκηνοθέτες θα προσέξουν πώς θα συμπεριφερθούν σ’ αυτόν και στο παρελθόν του – αν τους αφήσει φυσικά ο ίδιος να ασχοληθούν μ’ αυτόν, πράγμα διόλου βέβαιο.

Γιατί έδωσε γην και ύδωρ ο Ζάκερμπεργκ
Κάθε πελάτης κοστίζει στην εταιρεία 5 σεντς του δολαρίου τον χρόνο και η εταιρεία χρεώνει 1 δολάριο

Το ειδικευμένο στους δισεκατομμυριούχους περιοδικό «Forbes» αναφέρει ότι ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ υποσχέθηκε στους ιδρυτές του WhatsApp «μηδέν πίεση» για να φέρουν κέρδη. «Θα είμαι ευχαριστημένος, παιδιά, αν σε μια πενταετία αποκτήσετε 4-5 εκατομμύρια νέους πελάτες» φέρεται να είπε στον Γιαν Κουμ και τον Μπράιαν Ακτον. Είναι προφανές, ωστόσο, ότι δεν πέταξε 19 δισ. δολάρια επειδή συγκινήθηκε από τις εφηβικές περιπέτειες ενός ουκρανού πρόσφυγα. Περιμένει να βγάλει λεφτά από τις εφαρμογές του WhatsApp.
Κάθε πελάτης του Κουμ και του Ακτον κοστίζει στην εταιρεία 5 σεντς του δολαρίου τον χρόνο. Η εταιρεία χρεώνει 1 δολάριο τον χρόνο αλλά μόνο τους πελάτες της στις ΗΠΑ, στη Βρετανία και σε δυο-τρεις ακόμα χώρες της Δύσης, στις οποίες οι καταναλωτές έχουν συμφιλιωθεί με την ιδέα ότι το τζάμπα στο Internet και τις εφαρμογές του τελείωσε. Διότι ο πολύς κόσμος απαιτεί κάτι το αρκούντως σοφιστικέ για να βάλει το χέρι στην τσέπη, ακόμη κι αν πρόκειται για να το βάζει μία φορά τον χρόνο για να βγάζει ένα μόλις δολαριάκι.
Φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι πάντως. Και η WhatsApp πιστεύει ότι ο ετήσιος τζίρος της θα φθάσει το 1 δισ. δολάρια το 2017. Κατά το «Forbes», πολλά στελέχη της εταιρείας (πολλά από τα λίγα, δηλαδή, διότι καμιά πενηνταριά είναι όλα κι όλα τα στελέχη του WhatsApp) εισηγούνται στη διοίκηση να ξεκινήσει να χρεώνει αεροπορικές εταιρείες και διάφορες άλλες εταιρείες για το δικαίωμα χρήσης της πλατφόρμας της εταιρείας.
Από συνδρομές το WhatsApp πηγαίνει πολύ καλά. Από την 1η Δεκεμβρίου 2013 προσθέτει κάθε ημέρα που περνά περίπου 1 εκατ. νέα ονόματα στο πελατολόγιό του. Οπως όμως και το ίδιο το περιοδικό των πλουσίων και επιτυχημένων σημειώνει, ο μεγάλος κίνδυνος για την εταιρεία είναι να αντιμετωπίσει μια μαζική έξοδο χρηστών για χάρη της επόμενης νέας ιδέας που με μαθηματική βεβαιότητα θα προκύψει. Το ρίσκο αυτό αφορά βεβαίως τον Ζάκερμπεργκ. Ο Γιαν Κουμ τα έχει ήδη πιάσει τα λεφτά του.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk