Με ταχείς ρυθμούς αυξάνεται η χρήση των χρεωστικών καρτών στην ελληνική αγορά, τάση που αναμένεται να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια, δεδομένων των σημαντικών περιθωρίων ανάπτυξης που παρουσιάζει το συγκεκριμένο μέσο πληρωμής στη χώρα μας. Ο λόγος γίνεται για κάρτες που είναι συνδεδεμένες με καταθετικά προϊόντα πρώτης ζήτησης (Ταμιευτηρίου, τρεχούμενους), οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στους κατόχους τους να πραγματοποιούν αγορές αγαθών και υπηρεσιών με άμεση χρέωση του λογαριασμού τους. Αντί ο καταναλωτής να επισκεφθεί το ΑΤΜ για να «σηκώσει» χρήματα, μπορεί με την κάρτα να πραγματοποιήσει κατευθείαν τα ψώνια του. Για να ολοκληρωθεί η συναλλαγή απαιτείται η εισαγωγή του PIN στο τερματικό της επιχείρησης στην οποία γίνεται η συναλλαγή. Πρόκειται για τον ίδιο μυστικό κωδικό που χρησιμοποιείται για την ανάληψη μετρητών.
Η υπηρεσία παρέχεται εντελώς δωρεάν ενώ, σε αντίθεση με τις πιστωτικές κάρτες, είναι αδύνατον να επιβληθούν τόκοι, καθώς για να πραγματοποιηθεί μια συναλλαγή θα πρέπει να υπάρχει υπόλοιπο στην τράπεζα. Αν και η διείσδυση των χρεωστικών καρτών παραμένει σε χαμηλά επίπεδα στη χώρα μας σε σχέση με άλλες οικονομίες της ευρωζώνης, τα τελευταία χρόνια καταγράφεται ταχεία ανάπτυξη τόσο ως προς τον αριθμό τους όσο και ως προς τον τζίρο που πραγματοποιείται με αυτές. Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν επεξεργαστεί ελληνικές τράπεζες, στο τέλος της περυσινής χρονιάς κυκλοφορούσαν στην εγχώρια αγορά συνολικά 9 εκατ. χρεωστικές κάρτες, μέσω των οποίων πραγματοποιήθηκαν συναλλαγές αξίας 1,2 δισ. ευρώ περίπου, χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτό ποσό οι αγορές μέσω Διαδικτύου.
Ενδεικτική της διάδοσης των χρεωστικών καρτών στο ευρύ καταναλωτικό κοινό είναι ότι παρά την κρίση και τη συνεχιζόμενη μείωση των δαπανών των νοικοκυριών, ο τζίρος τους τα χρόνια της κρίσης έχει υπερδιπλασιαστεί. Βέβαια, ως ποσοστό επί της κατανάλωσης τα νούμερα είναι ακόμη πολύ χαμηλά, καθώς στην Ελλάδα μόλις το 2%-2,50% των δαπανών γίνεται με χρεωστική κάρτα έναντι 40% στην Πορτογαλία ή 50% στην Κύπρο. Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, η ενίσχυση των μεγεθών τα τελευταία χρόνια είναι ενθαρρυντική. Οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ότι σημαντικό ρόλο για την αύξηση της χρήσης των χρεωστικών καρτών έχει παίξει ο σημαντικός εκσυγχρονισμός που έχει συντελεστεί στο συγκεκριμένο τομέα, με την εισαγωγή των «έξυπνων» πλαστικών. Με τον τρόπο αυτόν από τη μία πλευρά ενισχύθηκαν τα επίπεδα ασφαλείας στις συναλλαγές και από την άλλη πλευρά δόθηκε η δυνατότητα στις τράπεζες να δημιουργήσουν σύγχρονα προγράμματα επιβράβευσης για τους πελάτες τους, όπως αυτά που ισχύουν εδώ και χρόνια στις πιστωτικές κάρτες.
Προγράμματα επιβράβευσης με δώρα και εκπτώσεις
Κίνητρα στους καταναλωτές δίνουν οι τράπεζες προκειμένου να χρησιμοποιούν πλαστικό χρήμα για αγορές τοις μετρητοίς
Η ανάπτυξη των τραπεζικών προϊόντων δίνει τη δυνατότητα στα νοικοκυριά να πετύχουν την ελάφρυνση του ετήσιου προϋπολογισμού τους, χωρίς να αλλάξουν συνήθειες, απλώς και μόνο με την αντικατάσταση των μετρητών με τη χρεωστική τους κάρτα. Οσο πιο πολύ χρησιμοποιείται τόσο περισσότερο αυξάνεται η ανταμοιβή για τον καταναλωτή, ο οποίος απολαμβάνει αυτόματα μια σειρά από προνόμια. Η επιβράβευση μπορεί να έχει διάφορες μορφές. Ορισμένες τράπεζες έχουν εντάξει τις χρεωστικές κάρτες στα ίδια προγράμματα ανταμοιβής που ισχύουν για τις πιστωτικές, ενώ άλλα πιστωτικά ιδρύματα διοργανώνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα κληρώσεις με πλούσια δώρα. Αναλυτικότερα:
ALPHA BANK
- Τη δυνατότητα να εκδώσουν τη χρεωστική κάρτα Enter Bonus American Express, η οποία όχι μόνο δίδει πρόσβαση στον τραπεζικό τους λογαριασμό αλλά και επιβραβεύει τις καθημερινές αγορές μέσω του Προγράμματος Συναλλαγών Bonus προσφέρει στους πελάτες της η Alpha Bank. Με τον τρόπο αυτόν έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν ψώνια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, χωρίς μετρητά, με απευθείας χρέωση του λογαριασμού και με επιβράβευση Bonus.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα λειτουργεί ως εξής: Ο κάτοχος της κάρτας συλλέγει πόντους σε κάθε συναλλαγή, τους οποίους στη συνέχεια μπορεί να εξαργυρώσει με προϊόντα και υπηρεσίες χιλιάδων επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Σε αντίθεση με άλλα προγράμματα, η συλλογή των πόντων γίνεται ανεξαρτήτως της επιχείρησης στην οποία χρησιμοποιήθηκε η κάρτα. Για αγορές πάντως στο δίκτυο συνεργαζόμενων επιχειρήσεων η επιβράβευση είναι μεγαλύτερη, έως και τετραπλάσια.
Για παράδειγμα, κάποιος που δαπανά τον χρόνο 2.000 ευρώ για τη βενζίνη του αυτοκινήτου του, 3.500 ευρώ για αγορές σε σουπερμάρκετ, 1.000 ευρώ για πετρέλαιο θέρμανσης και 500 ευρώ για το κινητό του τηλέφωνο, μπορεί να κερδίσει ως και 28.000 πόντους bonus, μόνο από αυτές τις αγορές. Αυτοί μπορούν να εξαργυρωθούν με τουλάχιστον τρία δωρεάν αεροπορικά ταξίδια ή με συνολική έκπτωση 205 ευρώ για βενζίνη ή για αγορές σε σουπερμάρκετ.
EUROBANK
- Tο πρόγραμμα επιβράβευσης Επιστροφή και για τις χρεωστικές της κάρτες προσφέρει η Eurobank . Μέσω αυτού οι κάτοχοι των καρτών της ψωνίζοντας σε πάνω από 4.500 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις συγκεντρώνουν ευρώ τα οποία αντιστοιχούν σε ένα ποσοστό επί της αξίας των αγορών που πραγματοποιούνται. Αναλυτικότερα, τα ευρώ της επιστροφής υπολογίζονται με βάση το ποσοστό συμμετοχής της κάθε επιχείρησης στο πρόγραμμα, επί της αξίας της συναλλαγής. Αυτά μπορούν να εξαργυρωθούν με τη μορφή έκπτωσης σε επόμενη αγορά με την κάρτα, πιστωτική ή χρεωστική, στους 12 μεγάλους συνεργάτες του προγράμματος και σε οποιαδήποτε από τις 4.500 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.
Για παράδειγμα, με ετήσιες αγορές 3.600 ευρώ σε σουπερμάρκετ, 1.800 ευρώ σε πρατήρια βενζίνης, 600 ευρώ σε εστιατόρια, 600 ευρώ σε ξενοδοχεία, 200 ευρώ για το service του ΙΧ και 1.440 ευρώ σε άλλες επιχειρήσεις, το όφελος μπορεί να φτάσει τα 311 ευρώ. Το ποσό αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αγορές σε οποιαδήποτε επιχείρηση του προγράμματος.
ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
- Εκτός από τις κληρώσεις που διοργανώνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα για όλες τις κάρτες της, η Τράπεζα Πειραιώς δημιούργησε τη χρεωστική κάρτα ΑΒ Plus MasterCard Debit, η οποία συνδέεται με έναν ή περισσότερους καταθετικούς λογαριασμούς. Η χρεωστική κάρτα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αγορές αντί για μετρητά, ανάληψη και κατάθεση μετρητών σε ΑΤΜ, πληρωμές και μεταφορά χρημάτων με άμεση χρέωση του λογαριασμού και άλλες συναλλαγές οποιαδήποτε στιγμή στο 24ωρο.
Η κάρτα ΑΒ Plus MasterCard Debit δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τα super market ΑΒ Βασιλόπουλος και προσφέρει πρόγραμμα επιβράβευσης αγορών το οποίο συνδέεται με το πρόγραμμα πιστότητας ΑΒ Plus. Χρησιμοποιώντας την σε όλες τις αγορές, σε επιχειρήσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με το σήμα της MasterCard, ο κάτοχός της συλλέγει πόντους οι οποίοι προστίθενται στους πόντους που έχουν συλλεγεί με την κάρτα ΑΒ Plus. Επιπλέον, για αγορές μέσα στα ΑΒ κερδίζει διπλάσιους πόντους.
Αναλυτικά, με την ΑΒ Plus MasterCard Debit οι κάτοχοί της κερδίζουν 1 πόντο ΑΒ Plus για κάθε 3 ευρώ αγορών που πραγματοποιούν στα καταστήματα AB Βασιλόπουλος, 1 πόντο ΑΒ Plus για κάθε 10 ευρώ αγορών σε οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση και 100 πόντους καλωσορίσματος ΑΒ Plus με την πρώτη αγορά. Κάθε φορά που ο πελάτης συγκεντρώνει 200 πόντους ΑΒ Plus κερδίζει μία επιταγή έκπτωσης ΑB Plus αξίας 6 ευρώ από τα ΑΒ Βασιλόπουλος.
ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
- Η Εθνική Τράπεζα προσφέρει το πρόγραμμα επιβράβευσης «Δώρο τα Ψιλά», το οποίο ωστόσο δεν είναι ενεργοποιημένο την τρέχουσα περίοδο. Η προσφορά στρογγυλοποιεί το ποσό που πληρώνει ο κάτοχος της χρεωστικής κάρτας προς τα πάνω, στο 1 ευρώ, και χαρίζει την όποια διαφορά, την οποία καταθέτει στον λογαριασμό του πελάτη.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ