Δύο από τους μεγαλύτερους εμπόρους και διανομείς μπανάνας στον κόσμο, η αμερικανική Chiquita International και η ιρλανδική Fyffes, πρόκειται να συγχωνευθούν σε μια συμφωνία αξίας περίπου 1 δισ. δολαρίων.
Από τη συμφωνία θα προκύψει η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής και εμπορίας μπανάνας παγκοσμίως που θα διακινεί 160 εκατ. κιβώτια μπανάνας τον χρόνο. Η νέα εταιρεία, η ChiquitaFyffes, αναμένεται να ελέγχει μερίδιο 14% της παγκόσμιας αγοράς μπανάνας, ενώ ο τζίρος της θα ανέρχεται σε 4,6 δισ. δολάρια ετησίως. Οι αναλυτές του κλάδου εκτιμούν ότι η συγχώνευση θα πάρει το πράσινο φως από τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές και θα ολοκληρωθεί κατά πάσα πιθανότητα ως το τέλος του τρέχοντος έτους.
Η Fyffes και η Chiquita είναι παλιοί γνώριμοι αφού οι δρόμοι τους διασταυρώθηκαν από την αρχή της δραστηριότητάς τους στα τέλη του 1800. Η Fyffes, που σήμερα εδρεύει στο Δουβλίνο, ιδρύθηκε στην Τζαμάικα με στόχο την παραγωγή μπανάνας αποκλειστικά για τη Βρετανία. Οι φυτείες της όμως υπέστησαν τρομερές καταστροφές από τυφώνες που έπληξαν το νησί της Καραϊβικής και η εταιρεία εξαγοράστηκε από την αμερικανική United Fruit Company.
Διαφθορά και ίντριγκες


Το όνομα της τελευταίας όμως ταυτίστηκε με τη διαφθορά και τις ίντριγκες. Η συμμετοχή της στο πραξικόπημα της Γουατεμάλας το 1954, το οποίο ανέτρεψε μια δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση, οδήγησε τις αμερικανικές αρχές στην εφαρμογή αυστηρών κυρώσεων για την εταιρεία.
Η United Fruit με βάση τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού των ΗΠΑ αναγκάστηκε να εκποιήσει ένα μεγάλο μέρος των συμμετοχών της. Λιγότερο από δύο δεκαετίες αργότερα, το 1970, η αμερικανική εταιρεία εξαγοράστηκε από τη United Brands, άλλαξε την επωνυμία της σε Chiquita και το 1986 πούλησε τη Fyffes στους Εισαγωγείς Φρούτων της Ιρλανδίας.
Στην ενοποιημένη εταιρεία –η χρηματιστηριακή αξία της οποίας θα ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια –βάσει της συμφωνίας συγχώνευσης οι μέτοχοι της Chiquita θα λάβουν ποσοστό 50,7% και οι μέτοχοι της Fyffes ποσοστό 49,3%. Η ChiquitaFyffes, που θα απασχολεί 32.000 υπαλλήλους, θα εδρεύει στο Δουβλίνο αλλά θα εισαχθεί στη Wall Street.
Τα καθήκοντα του προέδρου της νέας εταιρείας θα αναλάβει ο νυν επικεφαλής της Chiquita Εντ Λόνεργκαν, ενώ τα στελέχη της Fyffes θα αναλάβουν τις εκτελεστικές θέσεις-κλειδιά της νέας εταιρείας. Συγκεκριμένα, στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου θα διοριστεί ο εκτελεστικός πρόεδρος της Fyffes Ντέιβιντ Μακάν, ενώ τους ρόλους του οικονομικού διευθυντή και του εκτελεστικού διευθυντή θα αναλάβουν οι Τομ Μέρφι και Κόεν Μπος αντίστοιχα.
Πολλοί παίκτες σε κάθε λιμάνι


«Πάντα εκτιμούσαμε τη Fyffes ως πολύτιμο συνεργάτη. Η συγχώνευση έχει μεγαλύτερο νόημα τώρα καθώς η αγορά της μπανάνας είναι η πιο ανταγωνιστική που έχω δει και υπάρχουν πολλοί παίκτες σε κάθε λιμάνι του κόσμου» τόνισε στην επίσημη παρουσίαση της συμφωνίας ο Λόνεργκαν.
Σημειωτέον ότι η Chiquita και η Fyffes μαζί με την αμερικανική Dole και την Del Monte, με έδρα τα νησιά Καϊμάν, είναι οι τέσσερις μεγαλύτεροι παίκτες στην παγκόσμια αγορά μπανάνας και κατέχουν μερίδιο 80%.

«Αυτή είναι μια συμφωνία-ορόσημο για την Chiquita και τη Fyffes, που συγκεντρώνει τα καλύτερα στοιχεία από τις δύο εταιρείες και τα οποία θα δημιουργήσουν σημαντική αξία για τους μετόχους μας και θα προσφέρουν άμεσα οφέλη για τους πελάτες και τους καταναλωτές μας σε όλον τον κόσμο»
προσέθεσε στην ομιλία του ο επικεφαλής της Chiquita.
Αξίζει να αναφερθεί ότι με την επίτευξη της συμφωνίας η Chiquita θα καταφέρει να μειώσει τα χρέη της, που σήμερα είναι 4,7 φορές μεγαλύτερα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κέρδη της.

Επιλεκτική επιβολή δασμών
Η συγχώνευση μεταξύ της Chiquita και της Fyffes αποτελεί την επισφράγιση του τέλους στον λεγόμενο «Πόλεμο της Μπανάνας», διάρκειας περίπου 20 ετών, μεταξύ της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Τον Νοέμβριο του 2012 η Ευρωπαϊκή Ενωση και 11 χώρες της Λατινικής Αμερικής υπέγραψαν μια συμφωνία η οποία τερμάτισε και επισήμως τη διαμάχη σχετικά με την επιλεκτική επιβολή δασμών από την Ευρώπη στις εισαγωγές της μπανάνας.
Συγκεκριμένα, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με επίσημες καταγγελίες τους στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (WTO) οι λατινοαμερικανοί παραγωγοί κατηγορούσαν την Ευρώπη ότι επέβαλλε εξοντωτικούς δασμούς στην εισαγωγή του φρούτου όταν προέρχονταν από συγκεκριμένες χώρες, και για την ακρίβεια από χώρες που δεν αποτελούσαν πρώην ευρωπαϊκές αποικίες. Οι ΗΠΑ στη διαμάχη αυτή τάχθηκαν με την πλευρά των παραγωγών, καθώς ως τη δεκαετία του 1970 ήλεγχαν τις πλουτοπαραγωγικές πηγές των περισσότερων κρατών της Λατινικής Αμερικής.

Μάχη για το δημοφιλέστερο φρούτο στον πλανήτη
Καθώς η ζήτηση από τους καταναλωτές αυξάνεται η παγκόσμια παραγωγή μπανάνας έχει διπλασιαστεί

Η μπανάνα έχει μετατραπεί στο δημοφιλέστερο φρούτο στον πλανήτη, καθώς η ζήτησή της από τους καταναλωτές αυξάνεται ολοένα και περισσότερο. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι η παγκόσμια παραγωγή μπανάνας από το 1990 ως σήμερα έχει διπλασιαστεί και φθάνει σε περίπου 100 εκατ. τόνους ετησίως.
Οι αναλυτές του κλάδου επισημαίνουν ότι η εμπορική συμμαχία μεταξύ Chiquita και Fyffes είναι πάνω απ’ όλα μια συμφωνία στρατηγικής, καθώς επιχειρούν να αντιμετωπίσουν τη συμπίεση των τιμών λιανικής πώλησης που περιορίζει το περιθώριο κέρδους για τους παραγωγούς και τους εμπόρους, τη στιγμή μάλιστα που το κόστος παραγωγής αυξάνεται λόγω εξωγενών παραγόντων.
Τα τελευταία χρόνια το παραγωγικό κόστος σημειώνει συνεχή άνοδο κυρίως λόγω των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούν στις χώρες παραγωγής της μπανάνας αλλά και των ασθενειών που καταστρέφουν ολόκληρες σοδειές –όπως συνέβη με την ασθένεια «μπακ σιγκατόκα» στις καλλιέργειες της Καραϊβικής.
Επίσης, οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, χρησιμοποιούν την αγοραστική τους δύναμη για να αναγκάσουν τους παραγωγούς και τους διανομείς να απορροφήσουν τις αυξήσεις στο κόστος παραγωγής που προκύπτουν από τις παραπάνω συνθήκες.
Τέλος, σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο, ορισμένους από τους μεγαλύτερους ομίλους λιανικού εμπορίου στον κόσμο αγοράζουν τις μπανάνες τους απευθείας από τους παραγωγούς, γεγονός το οποίο βλάπτει περαιτέρω τα έσοδα των διανομέων, όπως η Chiquita και η Fyffes. Τα περιθώρια λειτουργίας τους έχουν συρρικνωθεί σημαντικά.
Μιλώντας σε βρετανική εφημερίδα ο Κάισον Τσανγκ του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών τόνισε: «Η τιμολογιακή πολιτική των σουπερμάρκετ έχει θολώσει την εικόνα του κλάδου. Με τον έντονο ανταγωνισμό στον τομέα του λιανικού εμπορίου και εν μέσω της κρίσης που πλήττει τις οικονομίες πολλών κρατών, είναι εξαιρετικά δύσκολο να μετακυληθεί το κόστος στους καταναλωτές».
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η συγχώνευση μεταξύ των δύο εταιρειών είναι μια απάντηση στις σύγχρονες συνθήκες της αγοράς μπανάνας και ταυτόχρονα μια έξυπνη επιχειρηματική κίνηση από δύο από τους μεγαλύτερους παίκτες του κλάδου, οι οποίοι θέλουν να μεγιστοποιήσουν το μερίδιό τους στην αγορά και το περιθώριο κέρδους τους και παράλληλα να αποκτήσουν κάποια επιρροή στον καθορισμό των τιμών της μπανάνας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ