Στη γραμμή που έδωσε ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς για την πάταξη της γραφειοκρατίας, με στόχο την τόνωση της επιχειρηματικότητας, κινείται το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Στην προεκλογική μάχη ρίχνεται και η αποτίμηση από τα βήματα που γίνονται με βάση τον κυβερνητικό στόχο-και της ΕΕ- για τη μείωση των διοικητικών βαρών κατά 25% στην Ελλάδα. Κάπου ανάμεσα και οι …μικρομεσαίοι που έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση και τις πολιτικές που ακολουθούνται.
Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Κυριάκος Μητσοτάκης και η υφυπουργός κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου επιδιώκουν να φέρουν μετρήσιμα αποτελέσματα, με τις θεσμικές παρεμβάσεις τους για την απλούστευση των διαδικασιών, οι οποίες αφορούν την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων, με έμφαση στις μικρομεσαίες. Ο περιορισμός των χρονοβόρων διαδικασιών και η απλοποίηση των συστημάτων αδειοδοτήσεων μπήκε σε τροχιά υλοποίησης, αρχής γενομένης από 25 διαδικασίες αδειοδότησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Ήδη το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, σε συνεργασία με τα καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργεία, θεσμοθέτησε για ορισμένες επαγγελματικές δραστηριότητες, την πλήρη κατάργηση αφ΄ενός της απαίτησης υποβολής φακέλου δικαιολογητικών και αφ΄ετέρου, οι συναφείς γνωστοποιήσεις σχετικά με την αντικατάσταση, μεταβίβαση καταστήματος. Η γνωστοποίηση κατατίθεται από τον ενδιαφερόμενο μετά τη χορήγηση προέγκρισης από το Δήμο.
Η κατάργηση αφορά στις εξής επαγγελματικές κατηγορίες:
-Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος διάθεσης τροφίμων και ποτών (19 δραστηριότητες αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών όπως παντοπωλείο, ιχθυοπωλείο, κρεοπωλείο, κατάστημα ξηρών καρπών, γαλακτοκομικών και ζαχαρωδών ειδών κ.λπ.).
– Καταστήματα παροχής υπηρεσιών υγειονομικού ενδιαφέροντος αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας (κομμωτήριο, κουρείο, κατάστημα περιποίησης χεριών ποδιών, εργαστήριο δερματοστιξίας).
-Γυμναστήριο ή αθλητική σχολή (αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού).
Αξίζει να σημειωθεί ότι με το νέο σύστημα , ο ενδιαφερόμενος και οι εμπλεκόμενοι τρίτοι για την έναρξη άσκησης δραστηριότητας αναλαμβάνουν ενώπιον των αρχών, την ευθύνη για τη νόμιμη λειτουργία της επιχείρησης. Η βεβαιωση που υπογράφουν για την τήρηση του συνόλου των όρων και προϋποθέσεων για τη λειτουργία της εκάστοτε επιχείρησης, επέχει θέση άδειας. Σύμφωνα με το υπουργείο, ενδυναμώνονται οι ex post έλεγχοι, οι οποίοι ορίζεται να διενεργούνται υποχρεωτικά στο 20% των υποβληθεισών γνωστοποιήσεων (ποσοστό κατά πολύ μεγαλύτερο του 5% που ισχύει για τις υπεύθυνες δηλώσεις), ενώ θεσμοθετείται η παύση/ διακοπή λειτουργίας, (στη θέση της ανάκλησης διοικητικής πράξης).
Τα οφέλη από τις ρυθμίσεις αυτές καταγράφονται ως εξής από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης:
– Απαλλαγή των δημοσίων υπηρεσιών από την υποχρέωση ελέγχου μεγάλου αριθμού δικαιολογητικών για τις περιπτώσεις λειτουργίας επιχειρήσεων, χαμηλής επικινδυνότητας και μηδαμινής ή ελάχιστης συνάθροισης κοινού.
– Χρησιμοποίηση των υπαλλήλων, οι οποίοι αποδεσμεύονται από τον έλεγχο δικαιολογητικών υπαλλήλων, για τον καλύτερο σχεδιασμό των προϋποθέσεων λειτουργίας των εν λόγω επιχειρήσεων και για συχνότερους και καλύτερης ποιότητας ex post ελέγχους
– Μετατόπιση μέρους της ευθύνης για την τήρηση της νομιμότητας από τη διοίκηση στον αιτούντα. Η ορθή και σαφής αποτύπωση του θεσμικού πλαισίου επί του εντύπου κάθε διαδικασίας δεν αφήνει περιθώρια ούτε α) για λανθασμένη, αυθαίρετη ή πλεονασματική προβολή απαιτήσεων στον πολίτη από τη διοίκηση ούτε β) για δυσανασχέτηση του σε περίπτωση επιβολής σε αυτόν ποινών κατά τη διενέργεια ελέγχων.
– Μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου για τη διοίκηση (ανθρωποώρες, χαρτί, κτίρια υποδοχής κοινού κ.λπ.).
– Μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου για τον πολίτη και εστίαση στο έργο της επιχείρησής του.
– Μακροπρόθεσμα βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και μέσω αυτής βελτίωση της οικονομίας γενικότερα.



