Οικολόγοι από κούνια!

Υπάρχει άραγε κατάλληλη ηλικία για να αρχίσουμε να εισάγουμε τα παιδιά στη συζήτηση για την προστασία του περιβάλλοντος; Φαίνεται ότι για τους ισπανούς συγγραφείς Νούρια και Εμπάρ Χιμένεθ ισχύει το «όσο νωρίτερα τόσο το καλύτερο». Σε αυτό το πνεύμα είναι γραμμένα τα τέσσερα βιβλιαράκια τα οποία απαρτίζουν τη σειρά «Φροντίζω τον πλανήτη μου», καθένα από τα οποία πραγματεύεται ένα διαφορετικό θέμα-πρόβλημα. Ετσι στο βιβλίο «Φουου! Ο αέρας» τα παιδιά συνειδητοποιούν μέσα από παραδείγματα της καθημερινής ζωής τους την αναγκαιότητα και την ομορφιά του αέρα, ενώ πληροφορούνται πώς αυτός μολύνεται και τι θα μπορούσαν να κάνουν ώστε να τον προστατεύσουν.

Υπάρχει άραγε κατάλληλη ηλικία για να αρχίσουμε να εισάγουμε τα παιδιά στη συζήτηση για την προστασία του περιβάλλοντος; Φαίνεται ότι για τους ισπανούς συγγραφείς Νούρια και Εμπάρ Χιμένεθ ισχύει το «όσο νωρίτερα τόσο το καλύτερο». Σε αυτό το πνεύμα είναι γραμμένα τα τέσσερα βιβλιαράκια τα οποία απαρτίζουν τη σειρά «Φροντίζω τον πλανήτη μου», καθένα από τα οποία πραγματεύεται ένα διαφορετικό θέμα-πρόβλημα. Ετσι στο βιβλίο «Φουου! Ο αέρας» τα παιδιά συνειδητοποιούν μέσα από παραδείγματα της καθημερινής ζωής τους την αναγκαιότητα και την ομορφιά του αέρα, ενώ πληροφορούνται πώς αυτός μολύνεται και τι θα μπορούσαν να κάνουν ώστε να τον προστατεύσουν. Στο ίδιο πνεύμα (εξήγηση της αναγκαιότητας του στοιχείου σκιαγράφησης του προβλήματος και πρακτικές επίλυσης που μπορούν να εφαρμοστούν από τον καθένα) είναι γραμμένα και τα υπόλοιπα βιβλία: το «Πλατς! Το νερό», το «Κλικ! Η ενέργεια» και το «Μπλιάχ! Τα σκουπίδια». Σημαντικό ρόλο στη μετάδοση των μηνυμάτων των βιβλίων παίζει η εξαιρετική εικονογράφηση που υπογράφει η Ρόζα Μ. Κούρτο. Παραδείγματος χάριν, τι θα μπορούσε

να καταδείξει τη χρησιμότητα του νερού στην καθημερινότητά μας αν όχι μια εικόνα παιδιών στο μπάνιο τους ή μιας οικογένειας στην κουζίνα του σπιτιού της (με τον πατέρα να μεταφέρει τα πλυμένα ρούχα, τη μια κόρη να τοποθετεί την καράφα με το νερό στο στρωμένο τραπέζι, τα πιάτα να περιμένουν να πλυθούν στον νεροχύτη, κτλ.). Ομοίως, το καλό παράδειγμα της ανακύκλωσης γίνεται άμεσα κατανοητό με την εικόνα παιδιών που ακολουθούν τον πατέρα μεταφέροντας σκουπίδια στην ανακύκλωση. Μια σειρά από προτεινόμενες δραστηριότητες στο τέλος του κάθε βιβλίου (π.χ., κατασκευή ανεμοδούριου ή «ανακύκλωση» ενός τενεκεδένιου κουτιού σε μολυβοθήκη) δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να θέσουν σε εφαρμογή αυτά που διδάσκονται από τα βιβλία, ενώ στις τελευταίες δύο σελίδες υπάρχουν προτάσεις που βοηθούν τους γονείς να αξιοποιήσουν καλύτερα το κάθε βιβλίο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ελληνική έκδοση το κείμενο υπογράφει η εξαιρετική συγγραφέας παιδικών βιβλίων Ρένα Ρώσση-Ζαΐρη.

soufleri@tovima.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Science