Σεισμογράφος και ΕΜΥ στο Λύκειο Κρανιδίου

Και μετεωρολογικός σταθμός και σεισμογράφος και αστεροσκοπείο; Και όλα αυτά μέσα σε ένα σχολείο; Στην περιοχή του Κρανιδίου, σε ένα λύκειο απομακρυσμένο από τα αστικά κέντρα, χτισμένο μέσα στο πράσινο και μακριά από τη βοή της πόλης, καθηγητές και μαθητές έχουν συνηθίσει σε μια διαφορετική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Κάθε πρωί ακολουθούν μια ιδιότυπη ιεροτελεστία: ένας καθηγητής συνοδεία μαθητών επισκέπτεται τον μετεωρολογικό σταθμό που βρίσκεται μέσα στην αυλή του σχολείου και είναι συνδεδεμένος με το δίκτυο της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΜΥ) για να πάρει τις προγνώσεις για την περιοχή Κρανιδίου.

Και μετεωρολογικός σταθμός και σεισμογράφος και αστεροσκοπείο; Και όλα αυτά μέσα σε ένα σχολείο; Στην περιοχή του Κρανιδίου, σε ένα λύκειο απομακρυσμένο από τα αστικά κέντρα, χτισμένο μέσα στο πράσινο και μακριά από τη βοή της πόλης, καθηγητές και μαθητές έχουν συνηθίσει σε μια διαφορετική εκπαιδευτική πραγματικότητα.

Κάθε πρωί ακολουθούν μια ιδιότυπη ιεροτελεστία: ένας καθηγητής συνοδεία μαθητών επισκέπτεται τον μετεωρολογικό σταθμό που βρίσκεται μέσα στην αυλή του σχολείου και είναι συνδεδεμένος με το δίκτυο της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΜΥ) για να πάρει τις προγνώσεις για την περιοχή Κρανιδίου. Μία φορά την εβδομάδα, στις 8.30 το πρωί, μέσα στη φθινοπωρινή καταχνιά, είκοσι νέοι και ο καθηγητής τους συγκεντρώνονται έξω από το δωμάτιο όπου στεγάζεται ο μετεωρολογικός σταθμός, κάνουν μάθημα, διασκεδάζουν με το «χαζό» θερμόμετρο – όπως έχουν ονομάσει το θερμόμετρο που κρατούν υγρό με ένα βρεγμένο πανί, αναπαριστώντας τεχνητά τη βροχή, για να μελετούν τα καιρικά φαινόμενα- και μετρούν με το βροχόμετρο την ένταση τοπικών καταιγίδων.

Λίγο πιο πέρα, στο ίδιο σχολείο, ένας πρότυπος σεισμογράφος συνδεδεμένος με τον σεισμολογικό σταθμό του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) καταγράφει όλες τις σεισμικές δονήσεις στην περιοχή, τις οποίες οι μαθητές συγκεντρώνουν και μελετούν.

O ι καθηγητές του σχολείου βέβαια δεν είναι καθόλου ικανοποιημένοι με τόσο λίγα. Η δημιουργία αστεροσκοπείου μέσα στο σχολείο, που ήταν το επόμενο σχέδιό τους, «κολλάει» στην έλλειψη χρηματοδότησης από το υπουργείο Παιδείας, παρ΄ ότι έχουν ήδη προμηθευτεί δυο επαγγελματικά τηλεσκόπια… « Τους ενημερώσαμε αλλά ως σήμερα δεν είχαμε ανταπόκριση » λέει ο κ. Κωνσταντίνος Τσεφαλάς , καθηγητής Φυσικής και ένας από τους «εγκεφάλους» της συγκέντρωσης και ανάπτυξης όλων αυτών των επιστημονικών «θησαυρών» που συγκινούν τους μαθητές του Λυκείου Κρανιδίου και τους κάνουν να βλέπουν διαφορετικά το σχολείο τους. « Θέλουμε πολύ να φτιάξουμε το αστεροσκοπείο » λέει ο κ. Τσεφαλάς. « Εχουμε προχωρήσει στην εγκατάσταση, αλλά μας λείπουν 15.000 ευρώ. Είναι σημαντικό ποσό για τον μισθό ενός εκπαιδευτικού. Ομως είμαστε δάσκαλοι και έχουμε αποφασίσει ότι στη ζωή μας δεν θα γίνουμε πλούσιοι. Διαδραστικό πίνακα έχουμε αγοράσει ήδη εδώ και έναν χρόνο με προσφορά δύο γονέων των μαθητών μας. Για το αστεροσκοπείο δεν μας έχουν απαντήσει από το υπουργείο Παιδείας. Ομως πεισμώνουμε και θα τα καταφέρουμε να το φτιάξουμε μόνοι μας » συνεχίζει ο καθηγητής.

Η βελτίωση των υποδομών του σχολείου χρηματοδοτήθηκε από τρεις πηγές: τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων, ιδιώτες και γονείς μαθητών που φοιτούν ή φοίτησαν στο σχολείο και τη σχολική του επιτροπή. « Στην πραγματικότητα, έχουμε δύο μετεωρολογικούς σταθμούς. Ο ένας δίνει 3 φορές την ημέρα στοιχεία στην ΕΜΥ και ο δεύτερος, που είναι συνδεδεμένος με την ιστοσελίδα του σχολείου μας, παρέχει στοιχεία για τον καιρό της κάθε ημέρας και μπορεί να δώσει εξαήμερη πρόγνωση της περιοχής Κρανιδίου » εξηγεί ο κ. Τσεφαλάς.

Τ ον εξοπλισμό παραχώρησε η Μετεωρολογική Υπηρεσία μετά το αίτημά τους να αναλάβουν έναν παλιό μετεωρολογικό σταθμό που επρόκειτο να κλείσει στην Κόρινθο. Το σχολείο ζήτησε να πάρει τα μηχανήματα και να αναλάβει τη λειτουργία του σταθμού τα επόμενα χρόνια, όπως και έκανε, εντάσσοντας παράλληλα τη λειτουργία του στο πρόγραμμα των σχολικών εργαστηρίων. Ετσι, οι μαθητές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα σύννεφα και να καταλαβαίνουν γιατί ο καιρός έρχεται πάντα από τα δυτικά, επειδή έτσι περιστρέφεται η γη.

« Δεν είμαστε απλά ενθουσιασμένοι. Προσπαθούμε να βοηθάμε όσο μπορούμε, να συμμετέχουμε στη συγκέντρωση χρημάτων, να κάνουμε ό,τι μπορούμε για τις εκδηλώσεις που κάνει το σχολείο » λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο 17χρονος Γιώργος Παπουτσής , μαθητής στη Γ΄ τάξη του Λυκείου Κρανιδίου. «Μπορούμε να καταλάβουμε το μάθημα της Φυσικής, που είναι πολύ ενδιαφέρον, και να παρακολουθούμε τους καθηγητές που παίρνουν προβλέψεις. Νομίζω ότι πολλοί μαθητές έχουν επηρεαστεί και επαγγελματικά από τον σταθμό μας και σκέφτονται να κάνουν σπουδές με αυτή την κατεύθυνση » συνεχίζει ο Γιώργος.

« Δεν μπορούμε να τα περιμένουμε και όλα από την πολιτεία » συμπληρώνει ο κ. Ηλ. Δρούλας, καθηγητής Χημείας στο Λύκειο Κρανιδίου. « Με την προσωπική μας εργασία έχουμε κάνει το σχολείο μας να ξεχωρίζει και δεν νομίζω ότι έχω δει καλύτερο σχολείο στη χώρα ως σήμερα ».

Προσθέτει, ωστόσο, ότι η επέκταση των εγκαταστάσεων του σχολείου υποστηρίχθηκε ιδιαίτερα και από τον δήμο της περιοχής.

Το Λύκειο Κρανιδίου, όπως λέει στο «Βήμα» ο διευθυντής του κ. Κ. Μαρκαντώνης, φιλοξενεί κάθε μήνα διαλέξεις πανεπιστημιακών και «φιλοξενεί» συχνά τις πολιτιστικές εκδηλώσεις της περιοχής. «Κάνουμε μια προσπάθεια να φτιάξουμε ένα καινούργιο σχολείο, ένα σχολείο πρότυπο» καταλήγει ο κ. Μαρκαντωνάκης.

«Από το μεράκι μας ξεκίνησαν όλα»
Πώς η Φυσική έγινε ένα μορφωτικό παιχνίδι

Επάνω: παιδιά του νηπιαγωγείου παίρνουν ένα «πρώτο μάθημα» Φυσικής από τον καθηγητή του Λυκείου Κρανιδίου κ. Κ. Τσεφαλά στις εγκαταστάσεις του μετεωρολογικού σταθμού. Αριστερά: μαθήτριες του Λυκείου Κρανιδίου με όργανα Φυσικής ανά χείρας σε ώρα πειράματος

Πώς ξεκίνησαν οι εκπαιδευτικοί νεωτερισμοί στο Λύκειο του Κρανιδίου; Με προσωπική δουλειά και μεράκι, απαντά ο καθηγητής Φυσικής κ. Κ. Στεφαλάς. « Είχαμε μια πολύ απλή ιδέα. Η Φυσική είναι μια επιστήμη που πρέπει να διαχέεται. Εδώ, στην ανατολικότερη άκρη της Πελοποννήσου, που είναι η περιοχή μας, αναρωτηθήκαμε πώς θα μπορούσε το σχολείο μας να γίνει κέντρο επιστημονικής αναφοράς. Πέρα από την τυπική εκπαίδευση των παιδιών έπρεπε να τα κάνουμε και να καταλάβουν στην πράξη όσα διδάσκονται. Να δουν κάποια πράγματα που το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου τους στερεί τη δυνατότητα να δουν. Σήμερα ένα παιδί τελειώνει το λύκειο και δεν ξέρει να διαβάσει ένα θερμόμετρο ή να ξεχωρίσει τα είδη της υγρασίας. Η Φυσική μπορεί να κάνει τα παιδιά να ζουν καλύτερα» τονίζει ο καθηγητής Φυσικής του Λυκείου Κρανιδίου.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk