ΑΠΟ ΘΕΣΕΩΣ

Τα «κερατιάτικα»

O περιορισμός των δαπανών και των ελλειμμάτων του κράτους είναι αναγκαία προϋπόθεση για την εξυγίανση της οικονομίας, αλλά δεν αρκεί για να λύσει το πρόβλημα της χώρας. Πρέπει παράλληλα ο ιδιωτικός τομέας να ενισχύσει τον ρόλο του, ώστε να καλύψει τα κενά που θα αφήσει ο περιορισμός του Δημοσίου. Κενά που θα γίνουν πολύ εμφανή και στην απασχόληση αλλά και στο εισόδημα και στην κατανάλωση. Πολλοί πιστεύουν ότι η κυβέρνηση έχει ενεργό ρόλο στην ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα. Υπό μια έννοια αυτό είναι σωστό, αλλά με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που πολλοί φαντάζονται.

O περιορισμός των δαπανών και των ελλειμμάτων του κράτους είναι αναγκαία προϋπόθεση για την εξυγίανση της οικονομίας, αλλά δεν αρκεί για να λύσει το πρόβλημα της χώρας. Πρέπει παράλληλα ο ιδιωτικός τομέας να ενισχύσει τον ρόλο του, ώστε να καλύψει τα κενά που θα αφήσει ο περιορισμός του Δημοσίου. Κενά που θα γίνουν πολύ εμφανή και στην απασχόληση αλλά και στο εισόδημα και στην κατανάλωση.

Πολλοί πιστεύουν ότι η κυβέρνηση έχει ενεργό ρόλο στην ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα. Υπό μια έννοια αυτό είναι σωστό, αλλά με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που πολλοί φαντάζονται. Η κυβέρνηση ούτε έχει υποχρέωση ούτε πρέπει να ενισχύσει με επιδοτήσεις κλάδους και δραστηριότητες. Ούτε διαθέτει τα χρήματα ούτε είναι υγιής τρόπος ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας η επιδότηση.

Αυτό που πρέπει να κάνει είναι να καταργήσει τη γραφειοκρατία και να μειώσει την παρέμβασή της, ώστε να μπορούν οι επιχειρήσεις να ασκήσουν τη δραστηριότητα τους ελεύθερα και να μειώσουν τα κόστη τους, αυξάνοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητά τους.

Στο πλαίσιο αυτής της λογικής εντάσσεται και η απελευθέρωση του κλάδου των μεταφορών, ενός από τους κλάδους που παίζουν καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία των επιχειρήσεων.

Η αντίδραση των ιδιοκτητών των μέσων «δημοσίας χρήσεως» είναι λογική ως έναν βαθμό και αναμενόμενη. Αλλάζουν τα δεδομένα του κλάδου τους, ο οποίος ήταν ως σήμερα προστατευόμενος. Επί της ουσίας, όμως, δεν πλήττονται ευθέως. Στη χειρότερη περίπτωση θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός και θα πέσουν λίγο οι τιμές τους. Δεν θα μείνουν όμως χωρίς δουλειά, ούτε θα «καταστραφούν», όπως πολλοί κραυγάζουν.

Βεβαίως και ο τρόπος με τον οποίο το κάνει η κυβέρνηση δεν είναι και ο πιο έξυπνος. Ο Μπερλουσκόνι τους είχε δώσει δώρο μια επιπλέον άδεια για να την εμπορευθούν, ώσπου οι τιμές των αδειών εκμηδενίστηκαν και ο κλάδος «άνοιξε» εκ των πραγμάτων. Το κράτος καλείται να προχωρήσει σε μείωση της παρέμβασής του στις δουλειές του ιδιωτικού τομέα, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να βρει έξυπνους τρόπους για να αναπτυχθεί.

Η κυβέρνηση, αλλά και η δογματική τρόικα που για όλα έχει μια λύση- τη λύση που προτείνει το εγχειρίδιο της εισαγωγής στην οικονομική επιστήμη του πρώτου έτους των οικονομικών σπουδών-, καλά θα κάνουν να ανοίξουν λίγο τα αφτιά τους στις απόψεις των ενδιαφερομένων, όπως ο ΣΕΒ, και να καταλάβουν ότι όταν οι βιομήχανοι λένε πως έχουν περιθώρια συγκρατημένων αυξήσεων το εννοούν και δεν χρειάζεται διοικητικό πάγωμα των μισθών παντού. Εξάλλου το κόστος παραγωγής και λειτουργίας των ελληνικών επιχειρήσεων λιγότερο επηρεάζεται από το ύψος των μισθών και περισσότερο από το κόστος της γραφειοκρατίας και τα «κερατιάτικα» που αναγκάζεται ο κάθε επιχειρηματίας να πληρώσει στο κράτος πάνω και κάτω από το τραπέζι για να μπορέσει να λειτουργήσει.

gnikolo@dolnet.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Courchevel – Παρίσι – Ντουμπάι Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Γαλλία με περισσότερα από 300.000 κρούσματα ημερησίως, σκέφτεται να «κατηφορίσει» από την Courchevel... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk