Σήμα κινδύνου για την πόλη του Βόλου εκπέμπει ο Ιατρικός Σύλλογος Μαγνησίας με επιστολή του στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Μετρήσεις των τελευταίων έξι ετών εμφανίζουν την πρωτεύουσα του νομού να πνίγεται σε ατμοσφαιρικούς ρύπους, μικροσωματίδια ΡΜ 10, που απειλούν σοβαρά
τη δημόσια υγεία. Με την αέρια ρύπανση στο «κόκκινο», ο Βόλος ξεπερνά μόνιμα και συστηματικά τα όρια συναγερμού που θέτει η Ευρωπαϊκή Ενωση, μη αφήνοντας κανένα περιθώριο εφησυχασμού των αρμοδίων. Τοπικοί φορείς- εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, οικολογικές
οργανώσεις- αλλά και η ανεξάρτητη Αρχή του Συνηγόρου του Πολίτη θεωρούν υπεύθυνη σε μεγάλο βαθμό για το φαινόμενο την τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ Ηρακλής, που εδρεύει στα Αστέρια Αγριάς, σε απόσταση αναπνοής από το πολεοδομικό συγκρότημα του Βόλου.

Oι μετρήσεις αποκαλύπτουν ότι οι τιμές των ρύπων στην περιοχή του Βόλου ξεπερνούν κατά πολύ τα επιτρεπτά όρια και για περισσότερες ημέρες τον χρόνο από όσο επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ενωση. Ενδεικτικό είναι ότι κατά τα έτη 2003-2006 η μέση ετήσια τιμή των σωματιδίων ΡΜ-10 κυμαίνεται μεταξύ 49 μg/m3 και 54 μg/m3 , όταν η νομοθεσία ορίζει ως ετήσια οριααπό κή τιμή τα 40 μg/m 3 – ειδικά για το 2006 η υπέρβαση είναι της τάξεως του 35%. Την ίδια στιγμή μετρήσεις της 24ωρης τιμής των αιωρούμενων σωματιδίων δείχνουν υπέρβαση της οριακής τιμής των 50 μg/m 3 από 97 ως 124 ημέρες τον χρόνο, πολύ περισσότερες δηλαδή από τις 35 που θέτει ως όριο η νομοθεσία.

«Δεν είμαστε αντίθετοι με τη λειτουργία του εργοστασίου.Αυτό που ζητούμε είναι η λειτουργία του να μην επηρεάζει την υγεία των πολιτών» σημειώνει ο Ιατρικός Σύλλογος στην επιστολή του. «Να λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της πολιτείας και όχι πάνω από αυτούς.Το πιο σημαντικό δεν είναι τι καίειαλλά τι βγάζει από την καμινάδα του και τι εκπέμπει στην ατμόσφαιρα».

Την κατάσταση πυροδοτεί το γεγονός ότι το εργοστάσιο λειτουργεί ουσιαστικά χωρίς άδεια περιβαλλοντικών όρων, καθώς η προηγούμενη έχει λήξει εδώ και έναν χρόνο, από τις 29 Ιανουαρίου 2007.

Το Νομαρχιακό Συμβούλιο Μαγνησίας έχει μάλιστα συγκρουστεί με την ΑΓΕΤ επιστρέφοντάς της ως «απαράδεκτη» τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είχε καταρτίσει και καταθέσει στη Νομαρχία προκειμένου να γνωμοδοτήσει σχετικώς. Η επιστροφή οφειλόταν όχι μόνο στην καθυστέρηση υποβολής της μελέτης αλλά και στο γεγονός ότι αυτή δεν εμπεριείχε τα βασικά συμφωνηθέντα διαβούλευσης που είχε προηγηθεί μεταξύ βιομηχανίας και αυτοδιοίκησης.

Η διαβούλευση είχε λάβει χώρα τέλη Ιανουαρίου του 2007, με τη συναίνεση αμφοτέρων σε δύο καίρια σημεία: την αντικατάσταση του 20%-30% του πετ κοκ (pet coke) και, την αντικατάσταση της χρήσης 10.000 τόνων μαζούτ τον χρόνο από φυσικό αέριο. Με την υπόθεση να παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις στα τοπικά μέσα, είναι αξιοσημείωτο ότι λίγους μήνες αργότερα η ΑΓΕΤ αυτοδεσμεύθηκε και για χρήση υβριδικών φίλτρων, παράμετρο που ούτε καν έθετε στο τραπέζι της συζήτησης στις αρχές του έτους.

Σε κλίμα έντονα φορτισμένο το Πανελλήνιο Κέντρο Οικολογικών Ερευνών και η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας έχουν καταθέσει μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα.

Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη, που έχει διαμεσολαβήσει στην υπόθεση, η αρμοδιότητα για τα μέτρα αντιμετώπισης της ρύπανσης ανήκει από κοινού στο ΥΠΕΧΩΔΕ και στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Γεγονός πάντως είναι ότι το υπουργείο και συγκεκριμένα η αρμόδια Διεύθυνση ΕΑΡΘ επιφυλάσσεται. Αφενός μεν θέτει ζήτημα αβεβαιότητας της μεθοδολογίας μέτρησης και της πληρότητάς της, αφετέρου δε συσχετίζει τις ποσότητες αιωρούμενων μικροσωματιδίων με φυσικά φαινόμενα όπως π.χ. η σκόνη που μεταφέρεται από τη Σαχάρα. «Το ΥΠΕΧΩΔΕ» τονίζεται χαρακτηριστικά σε σχετικό έγγραφο «στην προσπάθειά του για συνολική εκτίμηση της προέλευσης των τιμών των σωματιδίωνέχει αναθέσει δύο έργα στο Πανεπιστήμιο Αθηνώνπου χρηματοδοτούνται από το ΕΤΕΡΠΣγια να προσδιοριστούν οι υπερβάσεις που οφείλονται στη φυσικής προέλευσης σκόνη,οπότε οι τιμές αυτές να αφαιρεθούνκαι να μπορεί να εκτιμηθεί η ανθρωπογενούς προέλευσης σκόνη,ώστε να ληφθούν και τα σωστά μέτρα για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης».

Υπογραμμίζει δε ότι τα επιχειρησιακά προγράμματα αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολο των ελληνικών πόλεων και εκκρεμεί η αξιολόγηση μέτρων, σε συνεργασία με τα υπουργεία Ανάπτυξης, Μεταφορών και Οικονομίας.