Στην προσέλκυση επενδύσεων, την κατάργηση περιττών γραφειοκρατικών περιορισμών και τη διευκόλυνση της πρόσβασης μέσω κινήτρων και όχι μόνο μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο για άντληση κεφαλαίων, αλλά και στην προστασία των επενδυτών, με αναβάθμιση της εποπτείας σε υφιστάμενα και νέα επενδυτικά προϊόντα, στοχεύουν οι νέες ρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με νομοθετική ρύθμιση.
Το σχέδιο νόμου, που παρουσίασε πρόσφατα ο αρμόδιος υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης με την αρμόδια γενική γραμματέα Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κυρία Θεώνη Αλαμπάση, περιλαμβάνει τέσσερις άξονες ρυθμίσεων που αφορούν μεταξύ άλλων φορολογικά και άλλα κίνητρα για την ενίσχυση της λειτουργίας του Χρηματιστηρίου και την ενθάρρυνση της ζήτησης και την εισαγωγή εταιρειών σε αυτό, τη θεσμική θωράκιση των εποπτικών μηχανισμών όπως είναι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και η Τράπεζα της Ελλάδος, επιπλέον μέτρα για την προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία και ενσωμάτωση Κοινοτικών Οδηγιών και διατάξεων προς συμμόρφωση με Οδηγίες ή Κανονισμούς.
Φορολογικά κίνητρα
Οσον αφορά τα φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση του Χρηματιστηρίου, σε αυτά περιλαμβάνονται τα εξής:
Επέκταση των κινήτρων που ισχύουν για τους επενδυτικούς αγγέλους (angel investors) και για επενδύσεις στην Εναλλακτική Αγορά. Σύμφωνα με τα κίνητρα αυτά, ποσό ίσο με το 50% της εισφοράς τους εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα, μέχρι τις 300.000 ευρώ.
Αύξηση της έκπτωσης δαπανών για εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Οι επιλέξιμες δαπάνες για την εισαγωγή προσαυξημένες κατά 100% (με ανώτατο όριο προσαύξησης τις 200.000 ευρώ) θα εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων κατά τον χρόνο πραγματοποίησής τους, για διάρκεια 3 ετών.
Μείωση από 15% σε 5% του συντελεστή φορολογίας σε τόκους εισηγμένων εταιρικών ομολόγων που αποκτούν φυσικά πρόσωπα – φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος. Ετσι διαμορφώνεται ομοιόμορφο καθεστώς φορολογικής μεταχείρισης των ημεδαπών και αλλοδαπών επενδυτών για το εισόδημα από τόκους, ανεξαρτήτως του τόπου χρηματιστηριακής διαπραγμάτευσης των εν λόγω ομολογιών (Ελλάδα, Ευρωπαϊκή Ενωση, χώρες εκτός ΕΕ).
Αξίζει να τονιστεί ότι αρκετά από τα παραπάνω κίνητρα είχαν αναφερθεί στην επίσημη μελέτη που είχε συνταχθεί για το υπουργείο Οικονομικών από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (European Bank for Reconstruction and Development –EBRD) σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2023 και το φορολογικό κομμάτι αυτής της μελέτης είχε επιμεληθεί ο πρώην υφυπουργός Οικονομικών και διαχειριστής εταίρος της δικηγορικής εταιρείας MK Legal κ. Γιώργος Μαυραγάνης.
Εναλλακτική Αγορά
Με τις πρόσθετες παρεμβάσεις ενίσχυσης του Χρηματιστηρίου διευκολύνεται η μεταφορά κινητών αξιών από τη Αγορά Αξιών του Χρηματιστηρίου Αθηνών στην Εναλλακτική Αγορά. Στόχος είναι η ανάπτυξη της εν λόγω και η διευκόλυνση αφενός των επιχειρήσεων που θέλουν να παραμείνουν εισηγμένες αλλά δεν πληρούν τους κανόνες της Αγοράς Αξιών, αφετέρου του ίδιου του Χρηματιστηρίου προκειμένου να μεταφέρει εταιρείες που δεν πληρούν τους κανόνες της Αγοράς Αξιών αλλά μπορούν να ακολουθήσουν τους κανόνες της Εναλλακτικής Αγοράς.
Επίσης, θεσπίζεται η δυνατότητα εισαγωγής στο Χρηματιστήριο μετοχών με Πολλαπλά Δικαιώματα Ψήφου, όπως ισχύει ήδη σε ορισμένες χώρες. Σήμερα πολλοί ιδιοκτήτες εταιρειών αποφεύγουν να εισαγάγουν τις μετοχές της εταιρείας τους στο Χρηματιστήριο, επειδή φοβούνται ότι θα χάσουν τον έλεγχό της. Οι μετοχές με πολλαπλά δικαιώματα ψήφου, επιτρέπουν στους ιδρυτές των υπό εισαγωγή εταιρειών να έχουν περισσότερες ψήφους ανά μετοχή από ό,τι οι νέοι επενδυτές, διατηρώντας έτσι τον έλεγχο.
Μικρομεσαίοι
Ακόμη, αυξάνεται από 5 σε 8 εκατ. ευρώ ετησίως το όριο για την έκδοση πληροφοριακού δελτίου αντί ενημερωτικού δελτίου σε δημόσιες προσφορές κινητών αξιών. Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνεται η πρόσβαση μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο ΧΑ καθώς το κόστος για την έκδοση πληροφοριακού δελτίου, που παρέχει επίσης ουσιαστική πληροφόρηση στους επενδυτές, είναι σημαντικά χαμηλότερο από το αντίστοιχο κόστος για την έκδοση ενημερωτικού δελτίου.
Παράλληλα, ρυθμίζεται το πλαίσιο που διέπει τα ομολογιακά δάνεια με ομολογίες εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά, ενώ επεκτείνεται και σε περιπτώσεις συγχώνευσης εισηγμένων με μη εισηγμένες εταιρείες το καθεστώς εκποίησης μετοχών δικαιούχων που δεν έχουν εμφανιστεί.
Παροχή υπηρεσιών: Προστασία των επενδυτών και κυρώσεις για τα κρυπτονομίσματα
Την ίδια στιγμή και σε συνέχεια των ρυθμίσεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2024/1114 για τις αγορές κρυπτοστοιχείων, που τέθηκε ήδη σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου 2024, το σχέδιο νόμου προβλέπει επιπλέον ρυθμίσεις με τις οποίες:
Ορίζονται ως αρμόδιες εποπτικές αρχές κατά περίπτωση η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή η Τράπεζα της Ελλάδος για τα κρυπτονομίσματα και τα κρυπτοστοιχεία, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που είναι συνδεδεμένα με συνάλλαγμα ή άλλο περιουσιακό στοιχείο.
Εντάσσεται ποινική διάταξη για παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων χωρίς την προβλεπόμενη άδεια: φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους ή χρηματική ποινή ή και τα δύο.
Προβλέπονται οι αρμοδιότητες των εποπτικών αρχών, καθώς και τα διοικητικά μέτρα και κυρώσεις για παραβίαση της νομοθεσίας για τα κρυπτοστοιχεία (χρηματικά πρόστιμα, ανάκληση άδειας κ.ά.).
Ειδικότερα στις κυρώσεις για φυσικά και νομικά πρόσωπα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα εξής:
Δημόσια ανακοίνωση που υποδεικνύει το υπαίτιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο και τη φύση της παράβασης.
Εντολή προς το υπαίτιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο για παύση της παραβατικής συμπεριφοράς και αποφυγή της επανάληψής της.
Χρηματικό πρόστιμο έως το διπλάσιο του ποσού του οφέλους που αποκομίστηκε ή της ζημίας που αποφεύχθηκε λόγω της παράβασης, εφόσον το όφελος ή η ζημία μπορούν να προσδιοριστούν, ακόμη και αν αυτό υπερβαίνει τα ανώτατα ποσά.
Πρόστιμο έως 700.000 σε φυσικά πρόσωπα.
Πρόστιμα έως 5 εκατ. ευρώ ή ποσοστό από 3-12% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών ανάλογα με την ένταση της παράβασης σε νομικά πρόσωπα.
Αποστέρηση των κερδών που αποκομίστηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν λόγω της παράβασης, στον βαθμό που αυτά μπορούν να προσδιοριστούν.
Ανάκληση ή αναστολή, ολική ή μερική, της άδειας παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων.
Προσωρινή απαγόρευση μέχρι 6 μηνών και σε περίπτωση υποτροπής απαγόρευση διάρκειας τουλάχιστον 10 σε βάρος μέλους του διοικητικού οργάνου του παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων ή κάθε άλλου υπαιτίου για την παράβαση φυσικού προσώπου, να ασκεί διοικητικά καθήκοντα στους παρόχους υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων.
Προσωρινή απαγόρευση διενέργειας συναλλαγών για ίδιο λογαριασμό επί κρυπτοστοιχείων σε βάρος μέλους του διοικητικού οργάνου παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων ή κάθε άλλου υπαιτίου για την παράβαση φυσικού προσώπου.





