Το Shein έχει δεχθεί διοικητικές κυρώσεις και έχει τεθεί υπό δικαστικό έλεγχο, μετά από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν στη Γαλλία για την ηλεκτρονική πώληση κούκλων «sex toys», οι οποίες είχαν την εμφάνιση παιδιών. Μάλιστα, ο υπουργός Οικονομικών της χώρας απείλησε την εταιρεία, πως αν δεν αποσύρει τα εν λόγω προϊόντα, θα προχωρήσει σε απαγόρευση του κινέζικου ηλεκτρονικού καταστήματος.

Η εταιρεία δήλωσε ότι επέβαλε «αυστηρές κυρώσεις» στους εμπόρους και ενίσχυσε τους ελέγχους, καθώς όπως ανέφερε θα προχωρήσει σε δημοσιοποίηση των στοιχείων των αγοραστών των συγκεκριμένων προϊόντων στις γαλλικές δικαστικές Αρχές. Παράλληλα, δήλωσε ότι θα θέσει περιορισμό και στους πωλητές των κούκλων. «Ενώ κάθε πωλητής είναι υπεύθυνος για τις δικές του καταχωρίσεις, η Shein δεν ανέχεται καμία παραβίαση των εσωτερικών κανόνων και πολιτικών της», ανέφερε χαρακτηριστικά η ανακοίνωση της εταιρείας.

Παρόλα αυτά, από τη Δευτέρα η Shein αποτελεί αντικείμενο έρευνας από την εισαγγελία του Παρισιού και θα δεχτεί ερωτήσεις από μια επιτροπή διερεύνησης γεγονότων της Εθνοσυνέλευσης.

Η Shein «μπαίνει» στη γαλλική αγορά

Εν μέσω όλων αυτών των ζητημάτων που έχουν προκύψει, η εταιρεία προχώρησε σήμερα, Τετάρτη 5 Νοεμβρίου, στο άνοιγμα του πρώτου φυσικού καταστήματός της στο Παρίσι.

Ενδεικτικό της εξαιρετικά αμφιλεγόμενης φύσης αυτών των εγκαινίων στη 1 μ.μ. στον 6ο όροφο του πολυκαταστήματος BHV, οι αστυνομικές δυνάμεις ήταν παρούσες γύρω από το κατάστημα ήδη από το βράδυ της Τρίτης, με την αστυνομική διεύθυνση του Παρισιού να παρακολουθεί την εκδήλωση με «ιδιαίτερη προσοχή». Η άφιξη της πλατφόρμας, που ιδρύθηκε στην Κίνα το 2012 και πλέον εδρεύει στη Σιγκαπούρη, αναδεικνύει τις εντάσεις γύρω από τη ρύθμιση του ηλεκτρονικού εμπορίου και της «fast- fachion», αποκαλούμενης κι ως «γρήγορης μόδας».

Στο στόχαστρο από μια πρόταση νόμου κατά της «γρήγορης μόδας», η εταιρεία έχει ήδη δεχτεί πρόστιμο τρεις φορές φέτος στη Γαλλία, συνολικού ύψους 191 εκατομμυρίων ευρώ, για παραβίαση των κανονισμών για τα cookies, ψευδή διαφήμιση, παραπλανητικές πληροφορίες και απόκρυψη στοιχείων σχετικά με τη χρήση πλαστικών μικροϊνών.

Ωστόσο, ήδη από την ανακοίνωση της επικείμενης άφιξής της στις αρχές Οκτωβρίου, η κυβέρνηση, η δημαρχία του Παρισιού, αιρετοί αξιωματούχοι, ενώσεις και παράγοντες της γαλλικής βιομηχανίας της ένδυσης έχουν καταδικάσει την εμφάνιση της εταιρείας στη Γαλλία. Αυτό συνέβη ακόμη και πριν η Γενική Διεύθυνση για τον Ανταγωνισμό, την Κατανάλωση και την Καταπολέμηση της Απάτης (DGCCRF) αποκαλύψει το Σάββατο την πώληση κουκλών με χαρακτηριστικά μικρού κοριτσιού ως «sex toys».

Πρόβλημα στη Γαλλία τα φυσικά καταστήματα

Στον 6ο όροφο του πολυκαταστήματος BHV στη Γαλλία είναι το σημείο συνάντησης για τους πελάτες της Shein το μεσημέρι για να ανακαλύψουν έναν χώρο 1.200 τ.μ. Ο Φρεντερίκ Μερλάν, ο επικεφαλής της Société des Grands Magasins (SGM), του συνεργάτη της Shein στη Γαλλία και ιδιοκτήτη του BHV από το 2023, διαβεβαίωσε τους πελάτες ότι τα προϊόντα που πωλούνται στο κατάστημα δεν προέρχονται από τη διαδικτυακή πλατφόρμα της Shein και ότι πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ακόμη και πριν από την άφιξη της Shein στο BHV, αρκετές γαλλικές μάρκες εγκατέλειψαν το πολυκατάστημα, καταγγέλλοντας μια εταιρική σχέση που έρχεται σε αντίθεση με τις αξίες και τα συμφέροντά τους. Τα συνδικάτα των εργαζομένων είναι επίσης αντίθετα.

Βέβαια, υψίστης σημασίας είναι το πώς θα αντιδράσουν στα καταστήματα αυτά και οι καταναλωτές. Μάλιστα, για να τους προσελκύσουν και να προσπαθήσουν να καταστείλουν τη δυσαρέσκεια άλλων συνεργαζόμενων εμπορικών σημάτων, με τις αγορές που πραγματοποιούνται σήμερα στο κατάστημα της Shein οι πελάτες θα παίρνουν ένα κουπόνι ίδιας αξίας που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί αλλού στο BHV.

Η μάρκα, η οποία διεκδικεί 25 εκατομμύρια πελάτες στη Γαλλία, δεν είναι καθόλου άγνωστη στους καταναλωτές: σε αυτή ξόδεψαν οι Γάλλοι το 2024 τα περισσότερα χρήματα, σε σχέση με άλλες εταιρείες του λιανεμπορίου, σύμφωνα με μελέτη.

Πέντε ακόμη καταστήματα Shein θα ανοίξουν σύντομα στη Ντιζόν, την Γκρενόμπλ, τη Λιμόζ, την Ανζέρ και στη Ρενς. Τα πολυκαταστήματα που θα τα φιλοξενούν δεν θα είναι πλέον οι Galeries Lafayette αλλά τα BHV, καθώς ο όμιλος Galeries Lafayette τερμάτισε τη σύμβασή του με την SGM για να αποφύγει τη σύνδεσή του με την Shein.

Η βιομηχανία της ένδυσης και οι μικρές επιχειρήσεις επηρεάζονται ιδιαίτερα από την εισροή προϊόντων που κατασκευάζονται στην Ασία, κυρίως στην Κίνα. Το 2024, εισήχθησαν στην ΕΕ 4,6 δισεκατομμύρια δέματα αξίας κάτω των 150 ευρώ. Ο αριθμός αυτών των αφορολόγητων δεμάτων διπλασιάζεται κάθε δύο χρόνια με τον τρέχοντα ρυθμό.