Η αφίσα Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality) που πρωτοεμφανίστηκε πριν πέντε μήνες αποτελεί έργο τέχνης της Ελλάδας Στασινόγλου  φτιαγμένο αποκλειστικά για το δημόσιο χώρο.

Συνδυάζοντας το φυσικό με το ψηφιακό, η αφίσα, με ένα κλικ του κινητού τηλεφώνου, μεταμορφώνεται από στατική χάρτινη επιφάνεια σεκινηματογραφική ταινία. Η ιστορία της ψηφιακής ταινίας εμπλουτίζεται κάθε δύο μήνες με καινούργιο επεισόδιο.Η αφίσα «Είμαι άνθρωπος όχι σκουπίδι» που βρίσκεται κολλημένη πάνω σε κάδους παντού σε όλη τη χώρα δεν προωθεί ένα γεγονός. Η αφίσα είναι το ίδιο το γεγονός. Ταινία και αφίσα φτιάχτηκαν με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Αλλά αντί για μια ακόμα ακαδημαϊκή αναφορά σε ιστορικά γεγονότα η Στασινόγλου επέλεξε να μιλήσει για τη φρίκη του προσφυγικού στην εποχή μας.  Η δημόσια παρέμβασή της θέτει ως προτεραιότητα το σύγχρονο φαινόμενο της παιδικής δουλείας, το τράφικινγκ και την σεξουαλική εκμετάλλευση ανηλίκων προσφύγων.

Στα δύο προηγούμενα επεισόδια συναντήσαμε τη μικρή Χάγια από την Σενεγάλη η οποία, σαν ψάρι έξω από το νερό (φοράει πάντα ένα σωσίβιο), προσπαθεί να συγχρονιστεί με την Αθήνα της ανάπτυξης, της ανέχειας, της γραφειοκρατίας, της διαφθοράς και του μπούλινγκ.

Συνεπής στο ραντεβού της (93.000 έχουν ήδη σκανάρει την αφίσα) η Στασινόγλου μόλις ανέβασε το τρίτο επεισόδιο προκειμένου να συμπέσει μετην εθνική συμφορά του ξεριζωμού του ελληνισμού της Μικράς Ασίας.Όπως και τότε έτσι και σήμερα, μας λέει η Στασινόγλου, οι νεοφερμένοι πρόσφυγες πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης της κάθε είδους εξουσίας και τηςαδιαφορίας του κράτους. Κάτω από έναν αττικό ουρανό που δεσπόζουν οι  κατασκευαστικοί γερανοί ξεδιπλώνονται σκηνές αυταρχισμού καιεκμετάλλευσης ανηλίκων, εμπορίου ανθρωπίνων οργάνων και σκοτεινών οικονομικών πάρε δώσε.Παράλληλα, η ταινία διηγείται και την ιστορία μιας μεγάλης φιλίας, αυτή της Χάγιας και της μουσουλμάνας Ιζάρ από τη Συρία, ως αντίδοτο στηνυποδόρια βία ενός νέου Γολγοθά που ανατέλλει βιαστικά.

Η Στασινόγλου έχοντας επινοήσει έναν τελείως δικό της ανεπανάληπτο αφηγηματικό κόσμο πέρα από δεσμά τόπου και χρόνου (η αφίσα έχει κολληθεί και προβάλλει την ταινία σε 25 πόλεις) μας προτείνει την τέχνη ως αντιβίωση και καλεί το γενικό κοινό να σηκώσει επιτέλους τα μάτια απότην οθόνη και να γίνει συμμέτοχος του προβλήματος.Όμως σε αντίθεση με τον παραδοσιακό κινηματογράφο που προβάλλεται στην αίθουσα, σε τηλεοπτικές οθόνες ή στα κοινωνικά δίκτυα, η επαυξημένηαφίσα «Είμαι άνθρωπος όχι σκουπίδι» συνιστά σε μια ρηξικέλευθη πρόταση οπτικοακουστικής επικοινωνίας που αλλάζει τους νόμους της βαριάς αστικής πληροφορίας.Το ρετροφουτουριστικό πρότζεκτ που συνδυάζει χαρτί και υψηλή τεχνολογία συνοδεύεται από μια αίσθηση αυθορμητισμού και ελευθερίας, τόσο λόγω της ιστορίας της ταινίας όσο και σε συνάρτηση με το ίδιο το μέσο της αφίσας (δεν είναι και λίγο να βλέπεις ξαφνικά σινεμά ταυτόχρονα παντού γύρω σου) ενώ παράλληλα περικλείει μέσα της το σπόρο για το καινούργιο που έρχεται.Η Στασινόγλου με το ανοιχτό πολυμεσικό έργο της «Είμαι άνθρωπος όχι σκουπίδι» μας δίνει μια πρώτη γεύση από τον φυσικό δημόσιο χώρο του αύριο ο οποίος, όπου και να κοιτάξουμε γύρω μας,  θα λειτουργεί σαν τρύπα στον ιστό του χρόνου για να μας ταξιδεύσει στο ανάμεσα. Σύντομα παντού γύρω μας πολλαπλά ερεθίσματα, σαν ανοίγματα της ώρας, θα μας συμπαρασύρουν με ένα κλικ στον άνεμο άλλων εποχών. Βρισκόμαστε στο κατώφλι της εποχής της Επαυξημένης Πραγματικότητας.Nέο επεισόδιο  5/11/2022Όλα τα προηγούμενα επεισόδια προβάλλονται  στην www.stasishellas22.grΗ Ελλάδα Στασινόγλου γεννήθηκε στο Mόντρεαλ και ήρθε στην Ελλάδα το 2020. Το προηγούμενο έργο της, το app «STASISHELLAS», μια ανελέητησάτιρα της ελληνικής κατάστασης, με αφορμή την επέτειο για τα 200 χρόνια, διατίθεται δωρεάν σε Google Play και App Store.www.stasishellas22.grinfo@stasishellas.gr