Με την κατάθεση, από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Γιάννη Βρούτση, της αναλογιστικής μελέτης για το σύνολο των κύριων και επικουρικών συντάξεων, και της μελέτης του Πανεπιστημίου Αθηνών για την επάρκεια των συντάξεων, άρχισε στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, η επεξεργασία του νομοσχεδίου με τίτλο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση και ψηφιακός μετασχηματισμός Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.)».

Η μία είναι η αναλογιστική μελέτη την οποία συνέταξε η Εθνική Αναλογιστική Αρχή και η άλλη η μελέτη που διαμόρφωσε η ομάδα εμπειρογνωμόνων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (τέως ΑΣΟΕΕ) υπό τον καθηγητή Πάνο Τσακλόγλου.

Κατάθεση μελετών για πρώτη φορά

Όπως παρατήρησε ο υπουργός, η κατάθεση αυτών των κειμένων «γίνεται για πρώτη φορά ιστορικά» και θα είναι άμεσα διαθέσιμες στους βουλευτές των επιτροπών Κοινωνικών και Οικονομικών Επιτροπών της Βουλής.

Το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο κατατέθηκε τη Δευτέρα στη Βουλή και προβλέπει -μεταξύ άλλων- μειωμένη ποινή για τους συνταξιούχους του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, που επιθυμούν να εργαστούν, αυξάνεται ωστόσο η ποινή για τη «μαύρη εργασία» των συνταξιούχων, όσων δηλαδή εργάζονται και δεν το έχουν δηλώσει στον ΕΦΚΑ.

Παράλληλα, περιλαμβάνει αλλαγές σε συντάξεις, εισφορές και εφάπαξ.

Μεταξύ άλλων, προβλέπει αυξήσεις στις κύριες συντάξεις για όσους έχουν περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης, επιστροφή των περικοπών του 2016 σε επικουρικές, νέο ενιαίο πλαίσιο απονομής εφάπαξ σε όλους τους ασφαλισμένους και κατάργηση της διπλής εισφοράς για εργαζομένους με μπλοκάκι.

Αναλογιστική μελέτη

Η κατάργηση της 13ης σύνταξης χρηματοδοτεί τις αυξήσεις

Το ασφαλιστικό σύστημα μακροπρόθεσμα ισορροπεί, ενώ η συνταξιοδοτική δαπάνη μεσομακροπρόθεσμα παραμένει εντός των ορίων που θέτει η ΕΕ, σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα της αναλογιστικής μελέτης.

Οι αυξήσεις στις συντάξεις που προβλέπονται στο νέο Ασφαλιστικό θα χρηματοδοτηθούν έως το 2045 από τα χρήματα που περισσεύουν μετά την κατάργηση της 13ης σύνταξης, όπως αναφέρει το euro2day.gr παρουσιάζοντας τα βασικά συμπεράσματα της αναλογιστικής μελέτης.

Βασικά συμπεράσματα

Ειδικότερα, στα βασικά συμπεράσματα της αναλογιστικής μελέτης αναφέρονται τα εξής:

* Μεσομακροπρόθεσμα εκτιμάται ότι το ανταποδοτικό/αναλογικό τμήμα των παροχών σχεδόν καλύπτεται από τα έσοδα από εισφορές και με τις παρούσες δημογραφικές και μακροοικονομικές παραδοχές το σύστημα ισορροπεί.

* Η συνταξιοδοτική δαπάνη ως ποσοστό του ΑΕΠ μεσομακροπρόθεσμα κινείται εντός των ορίων του μέσου όρου της συνταξιοδοτικής δαπάνης ως ποσοστό του ΑΕΠ των χωρών της ευρωζώνης.

* Στο βασικό σενάριο όπως και στο μεταρρυθμιστικό σενάριο, ο λόγος συνταξιούχων προς εισφέροντες προβλέπεται ότι βαίνει αυξανόμενος και από 0,54 το 2018 καταλήγει στο 0,62 το 2070.

* Η συνταξιοδοτική δαπάνη υπό τις προϋποθέσεις του ισχύοντος συστήματος εκτιμάται ότι θα διαμορφωνόταν από 15,6% του ΑΕΠ το 2018, σε 11,6% κατά το έτος 2070.

* Σύμφωνα με το μεταρρυθμιστικό σενάριο, η δαπάνη για παροχές από 15,6% του ΑΕΠ το 2018 εκτιμάται σε 11,9% του ΑΕΠ για το 2070.

* Η μέση μηνιαία κύρια σύνταξη, στη μεταρρύθμιση, αυξάνεται σταδιακά, εξαιτίας της αύξησης των ετήσιων συντελεστών αναπλήρωσης από τα 30 έτη ασφάλισης και άνω, καθώς και τη σταδιακή αύξηση των ετών ασφάλισης.

Η μέση ετήσια κύρια σύνταξη επηρεάζεται από την περικοπή της 13ης σύνταξης, ήτοι την αντικατάσταση του άρθρου 120 του Ν.4611/2019 και την εισαγωγή του μηχανισμού 0,5% του ΑΕΠ, μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται κοινωνικές παροχές.

* Η διαφορά της συνταξιοδοτικής δαπάνης της κύριας ασφάλισης μεταξύ της μεταρρύθμισης και του ισχύοντος συστήματος στα τελευταία έτη της προβολής, οφείλεται στην αύξηση των ετησίων συντελεστών αναπλήρωσης από τα 30 έτη ασφάλισης και άνω, καθώς και στην αλλαγή των εισφορών των αυτοαπασχολουμένων, ελευθέρων επαγγελματιών και αγροτών.

* Η διαφορά της συνταξιοδοτικής δαπάνης της επικουρικής ασφάλισης μεταξύ της μεταρρύθμισης και του ισχύοντος συστήματος βραχυπρόθεσμα οφείλεται στην κατάργηση της περικοπής των επικουρικών συντάξεων.

Μελέτη Επάρκειας Συντάξεων

Σε ότι αφορά τα συμπεράσματα της μελέτης που διαμόρφωσε η ομάδα εμπειρογνωμόνων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (τέως ΑΣΟΕΕ) υπό τον καθηγητή Πάνο Τσακλόγλου, και την οποία παρουσιάζει κατ’ αποκλειστικότητα το capital.gr, αναφέρονται τα εξής:

*Το μέσο βιοτικό επίπεδο των συνταξιούχων και των μελών των νοικοκυριών τους είναι ελαφρά υψηλότερο του εθνικού μέσου όρου.

*Τα ποσοστά των συνταξιούχων και των μελών των νοικοκυριών τους που βρίσκονται κάτω από το όριο επαρκούς βιοτικού επιπέδου είναι αρκετά χαμηλότερα του εθνικού μέσου όρου.

*Είναι πολύ πιθανό ότι το μέσο εισόδημα των μη συνταξιούχων και των νοικοκυριών τους στα πιο πρόσφατα χρόνια είναι υψηλότερο σε σχέση με αυτό που έχει βασισθεί η μελέτη και επομένως, σε σχετικούς όρους, η θέση των συνταξιούχων και των νοικοκυριών τους να είναι λίγο ευνοϊκότερη από ο,τι δείχνουν τα αποτελέσματα της μελέτης.

*Τα προς ψήφιση μέτρα αντιστοιχούν στο 0,2% -0,3% του ΑΕΠ, ενώ υπάρχει πρόβλεψη ότι το υπολειπόμενο ποσό (σ.σ. από το 0,5% που προβλέπει ως «συμπληρωματική» δαπάνη το ν/σ Βρούτση) μπορεί να διατεθεί για τους σκοπούς της άσκησης κοινωνικής πολιτικής.

Αν τμήμα ή το σύνολο αυτού κατευθυνθεί προς τους συνταξιούχους, προφανώς η σχετική τους θέση στην κατανομή του εισοδήματος θα βελτιωθεί και θα βρίσκονται σε καλύτερη θέση από αυτή που δείχνουν τα αποτελέσματα της μελέτης.

* Συγκριτικά με τα περισσότερα από τα άλλα κράτη –μέλη της ΕΕ, η σχετική θέση των Ελλήνων συνταξιούχων σε σύγκριση με τον εθνικό μέσο όρο δείχνει να είναι περισσότερο ευνοϊκή.