Μια δομή ενισχυμένης διακυβέρνησης για την οδική ασφάλεια προτείνει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σχεδιάζοντας το πλαίσιο πολιτικής για την περίοδο 2021-2030 στη χώρα μας, όπως είπε ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου, κ. Θάνος Βούρδας κατά την εναρκτήρια συνάντηση του έργου EU RoadSafety Exchange. Παράλληλα, έθεσε τα θέματα προτεραιότητας για τη χώρα μας ως προς την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών ανάμεσα στα κράτη-μέλη.

Όπως είπε ο κ. Βούρδας, η Ελλάδα, κατά την περίοδο 2010-2018, έχει επιδείξει τη μεγαλύτερη πρόοδο στη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας μεταξύ όλων των κρατών-μελών της ΕΕ. Οι θάνατοι από οδικά ατυχήματα στη χώρα μας μειώθηκαν κατά 44% από το 2010, στοχεύοντας στο τέλος της δεκαετίας τον ευρωπαϊκό και εθνικό στόχο για μείωση των θανάτων κατά 50%.

Στην κατεύθυνση προαγωγής της οδικής ασφάλειας, μέσα σε αυτό το διάστημα, ολοκληρώθηκαν οι νέοι μεγάλοι οδικοί άξονες της χώρας και προωθήθηκαν οι δράσεις εκπαίδευσης και ενημέρωσης των χρηστών με την ανάπτυξη και λειτουργία της πλατφόρμας edrive academy.

Επίσης, η κυκλοφοριακή εκπαίδευση εντάχθηκε στο ωρολόγιο πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων της χώρας και εκσυγχρονίστηκε ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Παράλληλα, η βελτίωση της θέσης της χώρας μας φαίνεται πως προέκυψε και ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, δεδομένης της μειωμένης έκθεσης στον κίνδυνο.

68 νεκροί το 2018

Όμως, παρά την όποια πρόοδο έχει συντελεστεί, το επίπεδο οδικής ασφάλειας στη χώρα μας εξακολουθεί να παραμένει χαμηλό. Τα στατιστικά στοιχεία για την Ελλάδα παραμένουν αυξημένα. Ενδεικτικά, το 2018 είχαμε 68 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται στους 49. Παράλληλα, λόγω της αυξημένης κυκλοφορίας μοτοσικλετιστών, οι ευάλωτοι χρήστες της οδού έχουν ιδιαιτέρως αυξημένο μερίδιο μεταξύ των νεκρών από τροχαία ατυχήματα (36% των νεκρών είναι δικυκλιστές και 16% είναι πεζοί).

Όσον αφορά την ανάγκη συντονισμένης δράσης όλων των τομέων και για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου προτείνεται μια δομή ενισχυμένης διακυβέρνησης. Αυτή, όπως την περιέγραψε ο κ. Βούρδας, θα περιλαμβάνει όλους τους συναρμόδιους φορείς και θα προϋποθέτει την ενεργό συμμετοχή όλων, θα στηρίζεται σε επαρκή και αξιόπιστα δεδομένα αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης και θα αξιοποιεί ανάλογα παραδείγματα και καλές πρακτικές που αποδείχτηκαν αποτελεσματικές για την βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας. «Κρίσιμος παράγοντας για τη διαχείριση και έλεγχο των δράσεων της οδικής ασφάλειας είναι η ύπαρξη κεντρικού μηχανισμού άσκησης πολιτικής και ελέγχου υλοποίησης των δράσεων  κάτι που προϋποθέτει ανασκόπηση και πιθανότατα επανασχεδιασμό των δομών» είπε.

«Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θεωρούμε επίσης ότι για την επίτευξη μίας ουσιαστικής και διαρθρωτικού χαρακτήρα βελτίωσης στους δείκτες οδικές ασφάλειας, που δε θα είναι προσωρινή αλλά θα έχει διάρκεια στο χρόνο, απαιτείται εκπαίδευση, ενημέρωση και αλλαγή νοοτροπίας. Φιλοδοξία μας οφείλει να είναι η δημιουργία μίας νέας αντίληψης για την οδική ασφάλεια που θα προκαλέσει μία οριστική αλλαγή της σημερινής κατάστασης. Έχουμε απόλυτη πεποίθηση ότι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι μια προσπάθεια που στοχεύει στην αλλαγή της συμπεριφοράς του πολίτη, παιδιού ή ενήλικα ως προς τον τρόπο με τον οποίο κινείται στο δημόσιο χώρο» επισήμανε.

Τα θέματα προτεραιότητας

Με τα παραπάνω δεδομένα, η συμμετοχή της Ελλάδας στο 3ετές έργο EU Road Safety Exchange, το οποίο υποστηρίζει τη βελτίωση των θεσμικών ικανοτήτων και την ανταλλαγή γνώσεων και βέλτιστων πρακτικών μεταξύ των κρατών μελών, από την πλευρά του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προτείνονται ως θέματα προτεραιότητας για την Ελλάδα:

 

Τα Ατυχήματα Μοτοσυκλετών

Την Ταχύτητα

Την Απόσπαση Προσοχής

Την Ανάπτυξη Κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας

Την Επιτήρηση Οδικής Ασφάλειας