«Μας ενημέρωσαν μέσω του αριθμού έκτακτης ανάγκης 112 και άμεσα ξεκίνησε η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης». Η αναφορά αυτή γίνεται προς δημοσιογράφους από στελέχη της Πυροσβεστικής όταν ειδοποιούνται τηλεφωνικά για κάποιον ορειβάτη που έχει χάσει τον προσανατολισμό του ή έχει εγκλωβιστεί σε απόκρημνο σημείο και του Λιμενικού Σώματος όταν τους καλούν μετανάστες λέγοντας τους πως βρίσκονται σε λέμβο σε δυσχερή θέση και χρειάζονται βοήθεια.
To 112 είναι ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης. Όμως όπως λένε στελέχη της Πυροσβεστικής είναι ένας αριθμός που γνωρίζουν ελάχιστοι στην Ελλάδα αλλά αντιθέτως δείχνουν να γνωρίζουν πολύ καλά μετανάστες και άνθρωποι που ασχολούνται με σπηλαιολογία, πεζοπορία, ορειβασία κ.α.

Σύμφωνα με πληροφορίες στο κτίριο που βρίσκεται το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος στο Χαλάνδρι έχει διαμορφωθεί ειδικός χώρος που θα στεγάσει το τηλεφωνικό κέντρο του 112 και εκεί θα βρίσκονται εκπρόσωποι από αρμόδιες υπηρεσίες όπως ΕΛΑΣ, ΠΣ, Λιμενικού Σώματος, ΕΚΑΒ κ.α. με στόχο να υπάρχει άμεση ανταπόκριση σε περίπτωση κλήσης έκτακτης ανάγκης χωρίς ωστόσο να έχει εξακριβωθεί πότε ακριβώς θα γίνει η «μετακόμιση».

Όπως αναφέρει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως Ημέρα Εορτασμού του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης «112», με στόχο την αύξηση της ενημέρωσης του κοινού σχετικά με την ύπαρξη και τη χρήση του αριθμού. Μέσω του συγκεκριμένου αριθμού οι πολίτες και οι επισκέπτες στα κράτη-μέλη της ΕΕ συνδέονται με τις κατά περίπτωση και κατά τόπους αρμόδιες αρχές άμεσης απόκρισης (π.χ. Αστυνομία, Πυροσβεστική) όταν αντιμετωπίζουν κάποια έκτακτη κατάσταση.

Η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν σε 24ωρη βάση. Η κλήση μπορεί να πραγματοποιείται από οποιαδήποτε συσκευή σταθερής (ακόμα και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα) ή κινητής τηλεφωνίας (ακόμα και χωρίς κάρτα SIM), καθώς και σε περίπτωση που δεν υπάρχει κάλυψη ή ο καλών βρίσκεται εκτός δικτύου (εθνική και διεθνής περιαγωγή). Επιπλέον, η υπηρεσία δίνει τη δυνατότητα εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης του καλούντος.

Στην Ελλάδα, αρμόδιος φορέας για το «112» είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, υπό την οποία λειτουργεί η Υπηρεσία Κλήσεων Έκτακτης Ανάγκης 112 (ΥΚΕΑ 112). Η ΥΚΕΑ 112 είναι στελεχωμένη με ειδικά εκπαιδευμένους χειριστές, οι οποίοι ομιλούν τρεις τουλάχιστον γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά) και ανταποκρίνονται σε πραγματικά έκτακτα περιστατικά (π.χ. δεν παρέχουν πληροφορίες για την πρόγνωση του καιρού ή την κυκλοφορία των οχημάτων στα οδικά δίκτυα). Οι χειριστές των κλήσεων συνδέουν τον καλούντα (ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης) με: την Ελληνική Αστυνομία (100), το Πυροσβεστικό Σώμα (199) το ΕΚΑΒ (166) το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (108), καθώς και με την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS «1056» την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά «116000» και την Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών «116111».

Στην Ελλάδα, το «112» λειτουργεί παράλληλα με τους υπόλοιπους αριθμούς έκτακτης ανάγκης, ενώ ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες το έχουν υιοθετήσει ως κύριο εθνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης. Επίσης, λειτουργεί εκτός ΕΕ, σε χώρες όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική.

Το 2018 ο αριθμός «112» δέχθηκε 1.695.202 κλήσεις από Έλληνες πολίτες, αλλά και αλλοδαπούς που βρίσκονται στη χώρα μας, ενώ πραγματοποιήθηκαν εντοπισμοί καλούντων σε 280 περιπτώσεις. Από το σύνολο των κλήσεων, 73.114 προωθήθηκαν σε φορείς έκτακτης ανάγκης.

Το καλοκαίρι έντονη ήταν η αντίδραση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για μη έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου που αφορά στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών «112» στην Ελλάδα, που είχε ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα άμεσης ειδοποίησης των κατοίκων στο Μάτι, ώστε να εγκαταλείψουν την περιοχή.

Στην ανακοίνωση σημειώνονταν τότε ότι ξεπεράστηκαν τα εμπόδια και σύμφωνα με την ΓΓΠΠ, «το έργο αυτή τη στιγμή προχωράει κανονικά και, βάσει του χρονοδιαγράμματος, το νέο «112» αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2019, ενώ γίνεται προσπάθεια για ταχύτερη υλοποίηση».