Ξεκίνησε σήμερα Πέμπτη το 3ημερο Παγκόσμιο Συνέδριο Μαρινών που πραγματοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και θεωρείται το μεγαλύτερο και σημαντικότερο συνέδριο για τουριστικούς λιμένες στον κόσμο.

Το συνέδριο διεξάγεται στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και θα έχει ως θέμα «Cross Sea Challenges for Marinas -Setting the Scene for Collective Development and Growth». Περισσότεροι από 400 προσκεκλημένοι παρακολουθούν τις εργασίες του συνεδρίου του Διεθνούς Συμβουλίου Ενώσεων Ναυτικής Βιομηχανίας (ICOMIA), την οργάνωση της οποίας έχει αναλάβει η Ένωση Μαρίνων Ελλάδας, ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν στην έναρξη του συνεδρίου  ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, Τομεάρχης Ναυτιλίας και βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Πλακιωτάκης καθώς και η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου.

Στον χαιρετισμό του ο κ. Κουβέλης επεσήμανε ότι «ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί κρίσιμο πόλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, γιατί γύρω του αναπτύσσονται επιμέρους δραστηριότητες, οι οποίες αφορούν την πρακτόρευση, τον ανεφοδιασμό, την στελέχωση των σκαφών με πληρώματα. Κατά συνέπεια το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κινείται σε δύο κατευθύνσεις. Καταρχάς ενθαρρύνει τις επενδύσεις που θα μπορούσαν να γίνουν στο πλαίσιο της λειτουργίας των μαρίνων. Η Ελλάδα, στη βάση της φυσικής ομορφιάς που έχουν οι θάλασσές της και το τουριστικό ενδιαφέρον τόσο για τα νησιά όσο και για την ενδοχώρα, είναι προφανές ότι έχει ανάγκη από μαρίνες. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει συντάξει Νομοσχέδιο το οποίο αναμένεται να ψηφισθεί στα μέσα του Νοεμβρίου , με το οποίο στο εξής οι αξιοποιήσεις των λιμανιών θα γίνονται με τη διαδικασία των υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων.»

Ακόμη υπογράμμισε ότι από τις πιο ελκυστικές δραστηριότητες είναι και οι μαρίνες, σε περιοχές Οργανισμών Λιμένων οι οποίες ευνοούν τον θαλάσσιο τουρισμό. «Στον συγκεκριμένο τομέα το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει την πάγια θέση ότι είναι ανοικτό σε επενδυτικές προτάσεις.»

Επιπλέον ανέφερε ότι «η κυβέρνηση, θέλει τις επενδύσεις, επιδιώκει την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων αλλά και την τοποθέτηση ελληνικών σε μία σειρά από δραστηριότητες, όπως είναι και οι μαρίνες, στο πλαίσιο της ανάπτυξης που έρχεται μετά το τέλος των μνημονίων. Αυτή όμως η ανάπτυξη οφείλει να είναι βιώσιμη. Και για να είναι βιώσιμη πρέπει να είναι και δίκαιη. Οι προκλήσεις και οι δυνατότητες είναι παρούσες. Δεν έχουμε παρά να προχωρήσουμε.»

Aπο την πλευρά του ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «ο χώρος του θαλάσσιου τουρισμού έχει τεράστιες δυνατότητες και προοπτικές. Αποτελεί έναν αναξιοποίητο προνομιακό τομέα του ελληνικού τουρισμού μας, που αν τύχει της ανάλογης προσοχής και στήριξης μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας Μέσω ενός ολοκληρωμένου προγράμματος και τις απαραίτητες συνέργιες με άλλους δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, είναι εφικτό να αυξήσουμε τα δημόσια έσοδά μας, να κερδίσουμε παραγωγικές επενδύσεις που θα αποφέρουν πλούτο και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, να ενισχύσουμε την εξωστρέφειά μας και τέλος, να προβάλλουμε την Ελλάδα διεθνώς.»

Ακολούθως κατέθεσε μια σειρά προτάσεων μεταξύ των οποίων είναι «να καταρτιστεί άμεσα εθνικό σχέδιο (Master Plan) σχετικά με την χωροθέτηση – κατασκευή μαρινών. Η κατασκευή μίας μαρίνας δεν μπορεί να εξαρτάται μόνο από τις ανάγκες μίας τοπικής κοινωνίας, αλλά να καθορίζεται από τις ανάγκες του ίδιου του προϊόντος (yachting) π.χ. ποιες είναι οι πύλες εισόδου, που εμφανίζονται οι μεγαλύτερες ανάγκες παραμονής – διαχείμασης σκαφών αναψυχής, τουριστική κίνηση σκαφών αναψυχής, γεωγραφική κατανομή της χώρας κτλ. Έτσι δεν θα παρατηρείται το φαινόμενο αλλού να υπάρχουν έρημες μαρίνες και αλλού να μην υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις.»

Επιπλέον πρότεινε «να καθοριστούν άμεσα όλες οι εγκαταστάσεις και οι υποδομές των εγκαταστάσεων που το Δημόσιο (άμεσα ή έμμεσα) έχει στην ιδιοκτησία του, διάθεσή του και οι οποίες θα μπορούσαν γρήγορα και χωρίς ιδιαίτερο κόστος να μετατραπούν σε αξιοπρεπείς μαρίνες, να βελτιωθούν οι υποδομές στο σύνολο των λιμανιών της χώρας, ώστε να μπορούν να υποδέχονται κρουαζιερόπλοια και να καλύπτουν τις ανάγκες τους για homeporting, να εκσυγχρονιστεί το θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των τουριστικών λιμένων, ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία και να διαμορφωθεί ένα φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον που θα συμβάλει στην προσέλκυση νέων επενδυτών στις μαρίνες…Θα πρέπει να καταργηθούν άμεσα σειρά ρυθμίσεων που έχει εισάγει η παρούσα κυβέρνηση εξοντώνοντας τον κλάδο του Θαλάσσιου Τουρισμού με αποκορύφωμα την ΚΥΑ για τον ΦΠΑ στα τουριστικά πλοία και επιτελούς να απλοποιηθεί η νομοθεσία με πραγματικά θαρραλέες και σύγχρονες παρεμβάσεις. Ακόμη να δοθούν κίνητρα για την προσέλκυση ξένων σκαφών αναψυχής και κεφαλαίων για αγορά σκάφους μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της υπερφορολόγησης, των ασφαλιστικών εισφορών των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, της επιβολής ΕΝΦΙΑ στους μισθωτές των μαρινών της ΕΤΑΔ, παρά το γεγονός ότι είναι μισθωτές και όχι ιδιοκτήτες.»

«Ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί αυτή τη στιγμή την ατμομηχανή του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας» επισήμανε η κυρία Δούρου κατά τον χαιρετισμό της και συμπλήρωσε ότι «τα τουριστικά μεγέθη αυξάνονται θεαματικά χρόνο με τον χρόνο και βρισκόμαστε μπροστά στην πρόκληση να αντιμετωπίσουμε με ευθύνη και έξυπνες επιλογές αυτή τη σημαντική ευνοϊκή συγκυρία». Επιπροσθέτως σημείωσε ότι «παρ’ όλη τη θεαματική αύξηση, υπάρχουν σημαντικά κεφάλαια στη θαλάσσια τουριστική βιομηχανία που οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε πάντοτε με όρους σεβασμού στο περιβάλλον, στον κάτοικο και τον επισκέπτη».