• Αναζήτηση
  • Η επόμενη ημέρα στο υπουργείο Πολιτισμού

    Στο Ακροπόλ Παλάς υποδέχτηκε τους εκπροσώπους του Τύπου η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού αναλύοντας στρατηγικούς στόχους με ασαφή χρονοδιαγράμματα και αιχμές κατά της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

    Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μία συνάντηση πρώτης γνωριμίας. Εχθές Τρίτη, στις 12 ακριβώς το μεσημέρι, η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, καθισμένη στο πάνελ δίπλα στους υφυπουργούς Κωνσταντίνο Στρατή και Γιώργο Βασιλειάδη και στους γενικούς γραμματείς Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη και Ιούλιο Συναδινό, καθώς έχουν ήδη περάσει 40 ημέρες από την ανάληψη του υπουργικού θώκου, ξεκίνησε να ξεδιπλώνει τα σχέδια της για την πολιτική που οραματίζεται στον τομέα του πολιτισμού.

    Η τοποθεσία που επέλεξε ήταν μάλλον κομβική, καθώς υποδέχτηκε τους δημοσιογράφους στο υπό ανακαίνιση κτήριο του Ακροπόλ Παλάς, αυτό το σύγχρονο γεφύρι της Αρτας – ήδη από το 2016 ο τότε υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς, το οραματιζόταν ως μια «θερμοκοιτίδα πολιτισμού νέων καλλιτεχνών». Φαίνεται ήρθε η ώρα της κυρίας Ζορμπά να το εγκαινιάσει – πρόκειται να αποπερατωθεί εντός του 2018 –  με την ίδια να το περιγράφει «ως ένα φιλόξενο χώρο» για εκθέσεις, παραστάσεις, μουσική, βιβλίο και κάθε μορφή σύγχρονης τέχνης και δημιουργίας, «ανοιχτό στις ανεξάρτητες και νεανικές δημιουργικές και καλλιτεχνικές δυνάμεις».

    Πότε θα λειτουργήσει; «Ταχύτατα» ήταν η απάντηση που ακούστηκε από τα χείλη της υπουργού.

    Το σχέδιο                             

    Πέρα από τη σημειολογική επιλογή της τοποθεσίας η κυρία Ζορμπά με ενισχυμένες αρμοδιότητες σε σχέση με την προκάτοχό της Λυδία Κονιόρδου ανέπτυξε τους νέους στρατηγικούς στόχους του Υπουργείου. Οπως άλλωστε αναμενόταν –  η ίδια είχε διατελέσει πρώτη διευθύντρια του καταργηθέντος  Εθνικού Κέντρου Βιβλίου – επανέλαβε την πρόθεση δημιουργίας ενός Νέου Οργανισμού Βιβλίου και Ανάγνωσης. Σημειωτέον απέφυγε να δώσει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα λειτουργίας, σημειώνοντας ότι έχει «ξεκινήσει η διαβούλευση με τους εκδότες». Η κάπως ασαφής αυτή απάντηση της υπουργού εγείρει ερωτήματα, καθώς ανάλογες υποσχέσεις είχαν ακουστεί και από τα χείλη της κυρίας Κονιόρδου.

    Οι στρατηγικοί στόχοι ακόμα περιλαμβάνουν:

    Α. Τη δημιουργία ενός Παρατηρητήριου Εθνικού Πολιτισμικού Κεφαλαίου με στόχο την ανάλυση της συγκρότησης του υλικού και συμβολικού πολιτισμικού κεφαλαίου της χώρας και την παρακολούθηση της εξέλιξής του σε ετήσια βάση.

    Β. Ανάπτυξη Περιφερειακής Πολιτικής Σύγχρονου Πολιτισμού με το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη δεκαετία 2020-’30.

    Γ. Εμφαση στους δεσμούς Πολιτισμού – Παιδιών μέσα από έρευνα του Παιδαγωγικού τμήματος ΕΚΠΑ για τη σχέση των ανηλίκων με τις υπηρεσίες και την κατανάλωση πολιτιστικών προϊόντων και αγαθών. Η έρευνα θα υποστηρίξει στη συνέχεια πολιτικές παρεμβάσεις και νέα προγράμματα για τα παιδιά.

    Δ. Το πρόγραμμα «Νέοι και παιδιά και Νέοι δημιουργοί και καλλιτέχνες» με καινοτόμες προτάσεις και παραγωγή πολιτισμικών σχεδίων για τις νεότερες ηλικίες.

    Ε. Στο πεδίο Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώθηκε η πρόθεση ανάπτυξης μορφών πολιτιστικής έκφρασης και πρακτικών εντός και εκτός γηπέδων και πρωτοβουλίες με σκοπό την ωφέλεια τόσο των φιλάθλων όσο και του κόσμου εκτός γηπέδων.

    Οι στρατηγικοί στόχοι του Υπουργείου είναι ιδιαίτερα φιλόδοξοι και μακρόπνοοι, δίνοντας έμφαση κυρίως στην νέα γενιά και τον σύγχρονο πολιτισμό. Πέρα όμως από τις καλές προθέσεις, έντονο προβληματισμό δημιουργεί το γεγονός ότι δεν δόθηκαν συγκεκριμένα βήματα υλοποίησης, καθώς το χρονικό πλαίσιο είναι ασφυχτικό, δεδομένου και των επικείμενων βουλευτικών εκλογών, όποτε και αν αυτές τελικά γίνουν. Βέβαια, συνεργάτες της υπουργού κάνουν λόγο για άμεσα υλοποιήσιμα σχέδια με ορίζοντα μέχρι τους πρώτους μήνες του νέου έτους.

    Οι αιχμές κατά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης  

    Η συνέντευξη Τύπου, η οποία ήταν φτωχή τελικά σε ειδήσεις, είχε μάλλον έντονες αιχμές κατά της αντιπολίτευσης με φόντο και την απεργία της ερχόμενης Πέμπτης (11 Οκτωβρίου) που έχουν κηρύξει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων του υπουργείου Πολιτισμού (ΠΟΕ-ΥΠΠΟ), η Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων εξαιτίας της διαφαινόμενης παραχώρησης μνημείων και αρχαιολογικών χώρων στο Υπερταμείο.

    Η απεργία που βάζει λουκέτο στους αρχαιολογικούς χώρους  χαρακτηρίστηκε «άτοπη» από την υπουργό η οποία ξεκαθάρισε ότι «η εξαίρεση του Νόμου 4389/2016 για τους αρχαιολογικούς χώρους δεν εγείρει αμφιβολίες» ενώ τόνισε ότι το υπουργείο Πολιτισμού βρίσκεται σε διαρκή επαφή με το υπουργείο Οικονομικών και έχει δρομολογηθεί η διαδικασία ώστε να τεθεί στη διάθεση του υπουργείου Πολιτισμού το ταχύτερο ο πλήρης κατάλογος των ακινήτων που εξαιρούνται και τα οποία αντιστοιχούν σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, μουσεία, ιστορικούς τόπους και ακίνητα. «Η πιστοποιημένη ταυτοποίηση θεωρούμε ότι θα κλείσει τον κύκλο της αμφιβολίας γύρω από αυτό το θέμα τελεσίδικα» ανέφερε.

    Σε σαφώς πιο έντονους τόνους ο υφυπουργός Κωνσταντίνος Στρατής τόνισε ότι η επικείμενη απεργία θα στερήσει μισό εκατομμύριο έσοδα από το υπουργείο Πολιτισμού για ένα «μη θέμα», προχωρώντας μάλιστα σε επίθεση και προς στον Κυριάκο Μητσοτάκη.

    «Θα πρέπει να πάρει θέση ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το τι εννοούσε λέγοντας ότι βλέπει θετικά τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη διαχείριση των αρχαιολογικών χώρων. Λέει και κάτι άλλο στη συνέντευξή του αυτή. “Αν κάποιος δοκιμάσει για παράδειγμα να κλείσει την Ακρόπολη, θα τον πετάξω έξω”. Εμείς δεν ακολουθούμε αυτή την τακτική. Εμείς μιλάμε με τους εργαζόμενους, τους εξηγούμε λογικά τα επιχειρήματα που έχουμε –και τα πολιτικά και τα νομικά– και τους καλούμε να σκεφτούν πού βρισκόμαστε».

    Ωστόσο αργότερα ήρθε διάψευση από την Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων η οποία σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι παρά τα αλλεπάλληλα αιτήματα που έχει υποβάλει δεν έχει συναντηθεί ακόμη με την νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου. «Τα περί κόστους της απεργίας σε μισό εκατομμύριο ευρώ τα θεωρούμε ανάξια σχολιασμού» τονίζουν χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση «γιατί το κόστος από την εκχώρηση των μνημείων και των μουσείων είναι ανυπολόγιστο».

     

    Πολιτισμός