• Αναζήτηση
  • Ο ακήρυκτος πόλεμος για τις ιδιωτικοποιήσεις

    Κρατάει χρόνια η κόντρα του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών κ. Χρήστου Σπίρτζη με την εκάστοτε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.

    Κρατάει χρόνια η κόντρα του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών κ. Χρήστου Σπίρτζη με την εκάστοτε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Λειτουργεί δε ως τροχοπέδη για την έγκαιρη υλοποίηση σειράς ιδιωτικοποιήσεων (ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό), με αποτέλεσμα να μην τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα που έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς. Και στην εν εξελίξει αξιολόγηση οι τεχνοκράτες του κουαρτέτου εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για την ανακολουθία της ελληνικής πλευράς και τους «χαλαρούς ρυθμούς» που δεν επιτρέπουν την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων δράσεων οι οποίες σχετίζονται με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.

    Αναβλητικότητα

    «Σε κάθε αξιολόγηση παρατηρούνται οι ίδιες παιδικές ασθένειες» φέρεται να είπε στέλεχος του κουαρτέτου κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων στο «Χίλτον» καθώς εκτός των συμφωνημένων στόχων είναι τα projects του Ελληνικού, της Εγνατίας, της επέκτασης της σύμβασης στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε συνδυασμό με την πώληση του 30% της ΔΕΠΑ και της ΔΕΗ. Οι καθυστερήσεις στις αποκρατικοποιήσεις αποτελούν σήμα κατατεθέν της κυβέρνησης και της πολιτικής αναβλητικότητας που ακολουθεί. Με τη στάση του κ. Σπίρτζη να αποτελεί ένα ξεκάθαρο παράδειγμα της τακτικής αυτής.
    Είναι σαν να μην έχει περάσει ούτε μια μέρα από τα μέσα του 2015 και τις επιθέσεις του κ. Σπίρτζη προς τον τότε πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιο Πιτσιόρλα. Μέσα στην εβδομάδα ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών «άδειασε» τη σημερινή διοίκηση του (ανεξάρτητου κατά τα άλλα) Ταμείου υπό τον κ. Αρη Ξενόφο σημειώνοντας ότι στερείται τεχνικής επάρκειας και πως αν το υπουργείο είχε αναλάβει τον διαγωνισμό της Εγνατίας και την παράταση της σύμβασης παραχώρησης στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, θα είχαν ολοκληρωθεί, και μάλιστα με το τριπλάσιο τίμημα.
    Βέβαια, όσον αφορά την Εγνατία έκανε ό,τι περνά από το χέρι του για να τρενάρει τον διαγωνισμό. Ο υπουργός επέμενε από πέρυσι να ξεκινήσει από τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο το αναλογικό σύστημα διοδίων, αν και κάτι τέτοιο δεν προβλεπόταν στην προκήρυξη για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης. Ως εκ τούτου ο υποψήφιος επενδυτής δεν θα είχε τη δυνατότητα να υπολογίσει τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια και να καταθέσει δεσμευτική προσφορά.

    Καθυστερήσεις

    Στο ΤΑΙΠΕΔ, λοιπόν, υποστηρίζουν πως δεν έχουν καμία αντίρρηση για το αναλογικό σύστημα αν είχε προηγηθεί του διαγωνισμού. Προτείνουν δε να εφαρμοστεί η αναλογικότητα στα διόδια με την τεχνική που θα επιλέξει ο προτιμητέος επενδυτής.
    Σε κάθε περίπτωση, το χρονοδιάγραμμα έχει πάει πίσω κατά τουλάχιστον δύο μήνες, καθώς τον Μάρτιο θα έπρεπε να ξεκινήσει η φάση των δεσμευτικών προσφορών. Μόλις την Τετάρτη το Ταμείο ανακοίνωσε τα επτά επενδυτικά σχήματα τα οποία πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής και θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές. Ομως ο διαγωνισμός έχει πολύ δρόμο μπροστά του, καθώς η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα οριστικοποιηθεί στην εξέλιξή του (καθορίζοντας και το ύψος του τιμήματος), με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι μπορεί να φθάσει και τα 40 χρόνια.
    Οσον αφορά την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», αυτή, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα των προαπαιτούμενων δράσεων, θα έπρεπε να έχει κυρωθεί από τη Βουλή μέσα στον Απρίλιο. Ομως το ΤΑΙΠΕΔ ακόμη περιμένει τη θετική γνωμοδότηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) της Κομισιόν.
    Και βέβαια, για όσο καιρό δεν υπογράφεται η επέκταση δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου του αεροδρομίου, ο οποίος υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να τρέχει από τον Μάρτιο.
    Τον ίδιο μήνα, βάσει Μνημονίου, θα έπρεπε να ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για το 65% της ΔΕΠΑ, με το υπουργείο Ενέργειας και τους θεσμούς να αναζητούν το μοντέλο «διάσπασης» της εταιρείας.

    Το 17% της ΔΕΗ

    Εξάλλου η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι εντός του Ιουνίου θα προκηρυχθεί διαγωνισμός «για την πώληση ή άλλης μορφής αξιοποίηση του 17% της ΔΕΗ» . Η πιθανή διαφορετική αξιοποίηση «θα παραγάγει τουλάχιστον ισοδύναμα οικονομικά οφέλη για το ελληνικό Δημόσιο σε σχέση με την πώληση». Ομως για να πουληθεί το 17% της ΔΕΗ θα πρέπει να προηγηθούν η ολοκλήρωση της πώλησης των λιγνιτικών μονάδων (εκκρεμής η προκήρυξη) και η παρουσίαση ενός αξιόπιστου επιχειρησιακού σχεδίου από τη διοίκηση της «παραπαίουσας» επιχείρησης. Σύμφωνα με κυβερνητικό στέλεχος, η ΔΕΗ «πάει για το δεύτερο εξάμηνο του έτους».
    Για την αξιοποίηση του Ελληνικού είναι τόσο πολλές οι δράσεις που απαιτούνται για να προχωρήσει το έργο που δεν είναι δυνατόν να μην προκύψουν καθυστερήσεις. Πάντως έχουν ξεκινήσει οι μετεγκαταστάσεις φορέων, με τον κ. Σπίρτζη να εμφανίζεται βέβαιος ότι έως τα τέλη του επόμενου μήνα θα έχουν «απομακρυνθεί» το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και οι εγκαταστάσεις της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
    Από την αρχή του έτους εντός προγράμματος ολοκληρώθηκαν η πώληση του ΔΕΣΦΑ και του 5% του ΟΤΕ, ενώ από το ΤΑΙΠΕΔ παρατάθηκε η καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα ΕΛΠΕ έως τις 30 Μαΐου.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία