Αυστηρούς όρους περικοπών δαπανών αν ενεργοποιηθεί ο «κόφτης», πλαφόν 0,2% του ΑΕΠ στην εξαίρεση προσφυγικών δαπανών από το πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά και των εσόδων και των δαπανών του ΕΣΠΑ συνολικά, αλλά και ειδικούς όρους στην αποπληρωμή οφειλών προς ιδιώτες.

Αυτό αποκαλύπτεται μεταξύ πολλών άλλων στο Τεχνικό Μνημόνιο Συνεργασίας (TMU), στο δεύτερο κείμενο του μνημονίου που υπέγραψε έναν μήνα πριν ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Το υποστηρικτικό κείμενο του επικαιροποιημένου μνημονίου περιέχει όλους τους δείκτες, τους ποιοτικούς στόχους, τα κριτήρια απόδοσης και γενικότερα τα «ψιλά γράμματα» των όρων που συμφωνήθηκαν με τους δανειστές.

Περιέχει αναλυτική λίστα με την ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ και όλες τις άλλες ΔΕΚΟ που μεταφέρονται στο υπερταμείο άμεσα καθώς και ρήτρα για την απόφαση μεταφοράς άλλων ΔΕΚΟ. Επίσης με αυτό η κυβέρνηση δεσμεύεται για όλα τα μέτρα που έχει λάβει, για αναλυτικό πλέγμα φορολογικών – ασφαλιστικών ελέγχων αλλά και στόχων.

Κόφτης


Αναγράφεται ρητά το πλαίσιο που θα ισχύει για τον κόφτη δαπανών σε περίπτωση που υπάρχει υπερβολικό έλλειμμα το 2017.

Ορίζεται ότι η περικοπή (που μπορεί να φτάσει 2017- 2019 στα 3,5 δισ. ευρώ ή στο 2% του ΑΕΠ) πρέπει να είναι «καθαρή». Δηλαδή τα μέτρα που θα ληφθούν θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε μετά από την απώλεια(πχ φορολογικών εσόδων/εισφορών) να προκύπτει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα (αρα τα ονομαστικά μέτρα θα είναι υψηλότερα).

Ορίζονται επίσης οι επιπτώσεις στα κρατικά έσοδα από κάθε πεδίο περικοπών δαπανών:
· από συντάξεις χάνεται το 15%
· από μισθούς και αποδοχές χάνεται το 45% και
· από καταναλωτικές δαπάνες για αγαθά υπηρεσίες το 19,3% (λόγω έμμεσων φόρων)

Οροφή στο προσφυγικό


Για το προσφυγικό και την εξαίρεση δαπανών που δεν καλύπτονται από κοινοτικά κονδύλια από τον υπολογισμό των πρωτογενών πλεονασμάτων υπάρχει μία πάρα πολύ σημαντική ρήτρα: ότι η συνολική εξαίρεση δεν πρόκειται να υπερβαίνει το 0,2% του ΑΕΠ ετησίως, δηλαδή περίπου τα 350 εκατ. ευρώ. Και τούτο όταν σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ το 2015 και με τα σύνορα ανοιχτά, οι δαπάνες του προσφυγικού άγγιξαν τα 600 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης δεν θα εξαιρούνται δαπάνες για μισθούς και αποδοχές μονίμων δημοσίων υπαλλήλων.

Επισημαίνεται επίσης ότι για να εξαιρεθεί η δαπάνη θα πρέπει να είναι καλά τεκμηριωμένη με εκ των υστέρων μελέτη, ενώ θα εξαιρείται και όποια καθυστέρηση στην καταβολή επιδοτήσεων της ΕΕ που συνδέονται με το προσφυγικό.

















Φέσια με ρήτρες

Ορίζεται επίσης ο νέος πολύ πιο αυστηρός μηχανισμός αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες (5,5 δισ.ευρώ σήμερα). Υπάρχει ρήτρα που προβλέπει ότι δεν θα υπάρχει νέα καταβολή δόσης για την αποπληρωμή οφειλών αν δεν έχει εκκαθαριστεί προηγουμένως το 80% των οφειλών για τις οποίες έχουν ήδη διατεθεί τα ποσά από τους θεσμούς.

Σημειώνεται ότι η τελευταία δόση προβλέπει 1,8 δισ. ευρώ που θα διανεμηθεί με ρυθμό 500-800 εκατ. ευρώ τον μήνα, ενώ το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει ήδη εκδώσει εγκύκλιο προς τους αρμόδιους φορείς.

Στο TMU oρίζονται επίσης συγκεκριμένες υποχρεώσεις παροχής πληροφοριών από το υπουργείο οικονομικών για το ρυθμό βουλής των επιστροφών φόρου (οι εκκρεμείς βεβαιωμένες ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ).

Συμφωνήθηκαν επίσης μία σειρά από δείκτες απόδοσης για τη συλλογή εσόδων και την διενέργεια εκτεταμένων φορολογικών ελέγχων στη βάση όσων αποφασίστηκαν στο Συμπληρωματικό Μνημόνιο. Τίθενται επίσης αναλυτικοί κανόνες και όροι για τους ελέγχους αλλά και για τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων.

Περιέχει επίσης τους όρους για την επανεκτίμηση των αντικειμενικών αξιών έως το τέλος Ιουνίου του 2017, αλλά και για την παρακολούθηση της πορείας των μη εξυπηρετούμενων δανείων με βάση συγκεκριμένους ποιοτικούς όρους. Περιγράφει επίσης τη νομοθετική αλλαγή για την εξωδικαστική διαχείριση των επιχειρηματικών δανείων.