Πιο ανθεκτικές στην κρίση έχουν αποδειχθεί οι εταιρείες franchise στην Ελλάδα, γι’ αυτό και ολοένα και περισσότεροι Ελληνες θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες με τη μέθοδο ανάπτυξης της δικαιόχρησης. Σήμερα υπάρχουν περίπου 600 αλυσίδες franchise στην Ελλάδα που απασχολούν 110.000 εργαζομένους και αυτός ο αριθμός τείνει να αυξάνεται. Οπως ανέφερε ο κ. Μαξιμιλιανός Κωνσταντινίδης, πρόεδρος της ΚΕΜ ΑΕ, εταιρείας που διοργανώνει τη φερώνυμη έκθεση franchise, η κρίση χτύπησε πολύ λιγότερο τις εταιρείες δικαιόχρησης σε σχέση με τις παραδοσιακές και φαίνεται ότι αποτελούν ασπίδα προστασίας για τους επενδυτές.
Νέες συμβάσεις


Η διεθνής έκθεση KEM Franchise διοργανώνεται από 27 Φεβρουαρίου ως 2 Μαρτίου 2015 στο εκθεσιακό κέντρο ΜΕΚ Παιανίας. Στην περυσινή διοργάνωση της ΚΕΜ σημειώθηκε αύξηση προσέλευσης κατά 50% σε σχέση με το 2013.
Σημειώνεται ότι τα τελευταία έξι χρόνια ο θεσμός του franchise έχει ενδυναμωθεί, αφού κατά γενική ομολογία προσφέρει μια χαμηλού ρίσκου πρόταση ενασχόλησης για νέους επίδοξους επιχειρηματίες αλλά και για εκείνους που επιθυμούν να διευρύνουν την υφιστάμενη δραστηριότητά τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το Παρατηρητήριο του Franchising επισημαίνει πως οι 85 στους 100 επιχειρηματίες ανοίγουν κατάστημα με τη μέθοδο του franchise για επιβίωση και μόλις οι 15 στους 100 για επένδυση. Σύμφωνα με στοιχεία της διεθνούς έκθεσης ΚΕΜ Franchise, κατά τις τελευταίες διοργανώσεις υπεγράφησαν μόνο από τους εκθέτες που συμμετείχαν στη συγκεκριμένη έκθεση πάνω από 400 συμβάσεις συνολικού ύψους αρχικής επένδυσης 55.000.000 ευρώ.
Ειδικότερα η ελληνική αγορά έχει κατακλυστεί από επώνυμες μικρές και μεγάλες αλυσίδες επιβεβαιώνοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ότι τέσσερις στους πέντε ενδιαφερόμενους νέους επιχειρηματίες αναζητούν μέσα από το franchising τη λύση στα επιχειρηματικά και επαγγελματικά όνειρά τους. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι συνήθως κερδοφόρες (ειδικά όταν ανήκουν σε κλάδους «μεγάλης ζήτησης») καθώς πλέον οι ίδιοι οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα επώνυμα καταστήματα για να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Δοκιμασμένη ιδέα


Το πιο βασικό ίσως πλεονέκτημα του franchise είναι ότι μια έτοιμη, δοκιμασμένη ιδέα είναι σαφώς πιο ασφαλής από μια πειραματική, η οποία τις περισσότερες φορές εφαρμόζεται χωρίς να υπάρχει ανάλογη εμπειρία. Με το franchising ο αυτόνομος επιχειρηματίας δεν χρειάζεται να ρισκάρει με μια πιθανώς αποτυχημένη ιδέα και ένα αβέβαιο branding αλλά λαμβάνει μια στημένη επιχείρηση και τη μεταφέρει στον χώρο της επιλογής του.
Οσον αφορά την εφετινή έκθεση KEM Franchise, σύμφωνα με τον κ. Μαξιμιλιανό Κωνσταντινίδη, «επώνυμες εταιρείες από όλους τους κλάδους παρουσιάζουν προτάσεις για κάθε budget, ενώ χαρακτηριστικό της έκθεσης παραμένει η on the spot συνεργασία, με αποτέλεσμα η διοργάνωση να μην έχει μόνο ενημερωτικό χαρακτήρα αλλά και απευθείας πώλησης – συνεργασίας μικρών και μεγάλων brands».
Παράλληλα με τη διεθνή έκθεση ΚΕΜ Franchise θα πραγματοποιηθεί και η έκθεση Business Opportunity (Επώνυμες Εμπορικές Συνεργασίες) που απευθύνεται σε όσους θέλουν να εντάξουν στην επιχείρησή τους Shop in Shop, corner ή να ασχοληθούν με αποκλειστικές αντιπροσωπείες.

Ερευνα


Σύμφωνα με την κλαδική έρευνα που διεξάγεται σε κάθε διοργάνωση της έκθεσης, ένα μεγάλο ποσοστό franchisees, το 64%, διαθέτει αρχικό κεφάλαιο ως 100.000 ευρώ, το 13,64% από 100.000 ως 200.000 ευρώ, το 10,55% από 200.000 ως 300.000 ευρώ και το 11,81% από 300.000 ευρώ και άνω, ενώ αυξημένο παρουσιάζεται το ενδιαφέρον του κοινού κατά την τελευταία διετία να ανοίξει τη δική του επιχείρηση, με τον έναν στους τέσσερις Ελληνες να αναζητεί λύσεις άμεσα υλοποιήσιμες.
Επίσης η έρευνα παρουσιάζει την κατανομή ενδιαφέροντος των επισκεπτών ανά κύρια κατηγορία. Είναι σαφές ότι μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει η κατηγορία «εστίαση – τρόφιμα» (33,40%), η οποία συνεχίζει να αποτελεί τον κύριο στόχο των επενδυτών. Ακολουθούν η «παροχή υπηρεσιών» (16,50%), η κατηγορία «διάφορα» με 11,34% και η «υγεία – ομορφιά» (10,66%). Σημαντικά ποσοστά παρουσιάζουν οι κατηγορίες «ένδυση – υπόδηση – αξεσουάρ» (10,53%) και «οικιακός εξοπλισμός» (10,34%). Η «εκπαίδευση – επιμόρφωση» (7,23%), ενώ αποτελεί μέρος της «παροχής υπηρεσιών», συγκεντρώνει σημαντικό ποσοστό ενδιαφέροντος.


Πλεονεκτήματα
Διείσδυση σε νέες αγορές και οικονομίες κλίμακος

Ο θεσμός του franchising έχει σημαντικά πλεονεκτήματα για όλους, όπως για τον καταναλωτή, ο οποίος έχει μεγάλη ποικιλία επιλογών και υψηλή ποιότητα προϊόντων με ανταγωνιστικές τιμές, για τους εργαζομένους, αφού δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, καθώς και για την εθνική οικονομία, αφού μειώνεται η ανεργία, ενώ εισπράττονται άμεσοι και έμμεσοι φόροι.
Αλλά κυρίως επωφελούνται οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, δηλαδή ο franchisor (δικαιοπάροχος), ο οποίος έχει γρήγορη διείσδυση σε νέες αγορές, επιτυγχάνει οικονομίες κλίμακος και μειώνει τα προς επένδυση κεφάλαια και τον επιχειρηματικό του κίνδυνο, και o franchisee (δικαιοδόχος), ο οποίος επωφελείται από το γνωστό και καθιερωμένο όνομα, τη συνολική τεχνογνωσία σε όλους τους τομείς, που του προσφέρει ο franchisor, τις οικονομίες κλίμακος της αλυσίδας, που του επιτρέπουν να αγοράζει σε χαμηλές τιμές, τη δυνατότητα άμεσης καθιέρωσης και γρήγορης ανάπτυξης και τη σταθερή ποιότητα και μεγάλη αξιοπιστία προϊόντων και υπηρεσιών. Ετσι οι επιχειρηματικές αποτυχίες είναι πολύ λιγότερες. Ενα μεγάλο πλεονέκτημα του franchising είναι ότι μεταφέρει ολοκληρωμένα και μεθοδικά τη γνώση για την έναρξη και λειτουργία μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ετσι συμβάλλει στη λύση του οξύτατου προβλήματος σπουδών – ανεργίας. Μειονεκτήματα του θεσμού δεν υπάρχουν πραγματικά, θα μπορούσε όμως να προβληματιστεί κανείς με το γεγονός ότι ο franchisee πρέπει να παραδώσει ένα μέρος της ανεξαρτησίας του για να πάρει τεχνογνωσία, τυποποιημένες διαδικασίες και ένα όνομα που φέρει καλή φήμη στην αγορά. Η σύμβαση franchising είναι δηλαδή σύμβαση προσχώρησης και από μερικούς ερμηνεύεται –κακώς –ως λεόντειος υπέρ του franchisor. Υπάρχουν όμως τεκμηριωμένα επιχειρήματα ότι κάτι τέτοιο δεν είναι ακριβές και ότι δεν περιθωριοποιείται ο ρόλος του franchisee. Eνα άλλο σημείο είναι τα royalties που καταβάλλει ο franchisee, καθώς και η σχετικά μεγάλη αρχική επένδυση. Τέλος, η μεγάλη αλληλεξάρτηση franchisor – franchisee μπορεί να δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα, γι’ αυτό και η επιλογή εκατέρωθεν πρέπει να είναι πολύ προσεκτική και μελετημένη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ