Μαραγκοί που έβλεπαν την τέχνη τους να χάνεται και τις παραδοσιακές δουλειές τους (έπιπλα, ντουλάπια κ.τ.λ.) να μειώνονται λόγω της οικονομικής κρίσης αναγκάστηκαν να αλλάξουν πορεία και να ασχοληθούν με νέες, καινοτόμες δραστηριότητες και πλέον να περιμένουν να κερδίσουν με τα προϊόντα από ξύλο τις αγορές.
Πολλοί τεχνίτες σκέφτηκαν να αξιοποιήσουν το ξύλο με άλλη μορφή κατασκευάζοντας ξύλινα γυαλιά και ποδήλατα. Πρόκειται για νέες εταιρείες που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης με στόχο κυρίως τις εξαγωγές στην Ευρώπη, με ικανοποιητικά μέχρι στιγμής αποτελέσματα.
Η ελληνική εταιρεία κατασκευής ξύλινων σκελετών γυαλιών Maragu εμφανίστηκε πριν από λίγους μήνες με δημιουργούς τα παιδιά της οικογενείας Κατάκη, δύο εκ των οποίων ήταν τεχνίτες μαραγκοί. Πλέον μαζί με τους συνεργάτες τους συζητούν με καταστήματα οπτικών σε Λονδίνο, Βιέννη, Γενεύη και Παρίσι για συνεργασία.
Παράλληλα δύο άλλα αδέλφια και μαραγκοί, ο Γιώργος και ο Αργύρης Λεκοβίτσης, στη Θεσσαλονίκη, κατασκεύασαν τον πρώτο ξύλινο σκελετό ποδηλάτου και έχουν ήδη παραγγελίες σε Γερμανία και Αυστρία.
Φιλοδοξία και των δύο εταιρειών είναι κυρίως οι εξαγωγές, διότι φοβούνται την αστάθεια και την οικονομική κατάσταση των ελλήνων καταναλωτών που παραμένουν κουμπωμένοι.
Η Maragu στην Ευρώπη


Η πολυσυλλεκτικότητα της ομάδας με τη συνεργασία μαραγκών, σχεδιαστών, οπτικών και επαγγελματιών επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αποτελεί το βασικό στοιχείο ανάπτυξης της ελληνικής εταιρείας ξύλινων γυαλιών ηλίου Maragu.
Η εταιρεία ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2014 και έχει ήδη ικανοποιητικές πωλήσεις στο εξωτερικό μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος, ενώ σύντομα τα προϊόντα της θα έχουν και φυσική παρουσία στο Λονδίνο.
Τα ξύλινα γυαλιά ηλίου εμφανίστηκαν στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ πριν από τρία χρόνια, ενώ στην Ελλάδα κυκλοφόρησαν πριν από δύο χρόνια και σήμερα έχουν γίνει μόδα.
Με την εταιρεία ασχολούνται τα αδέλφια Θωμάς, Γιώργος και Βασίλης Κατάκης. Η τέχνη του μαραγκού, αναφέρει ο κ. Θωμάς Κατάκης, «θεωρήθηκε περιττή πολυτέλεια κατά τη διάρκεια της κρίσης στην Ελλάδα. Ως εκ τούτου η προσπάθεια ήταν να δημιουργηθεί ένα προϊόν εξαγωγικό το οποίο λειτούργησε με τη σειρά του ως διέξοδος στην οικονομική κρίση της χώρας μας. Γι’ αυτόν τον σκοπό μεταγγίσαμε στο παραδοσιακό επάγγελμα του μαραγκού ικανότητες design και στρατηγικής επικοινωνίας».
Ευρύτερη ομάδα


Πέραν των μαραγκών, υπάρχει μια ευρύτερη ομάδα που περιλαμβάνει τον σχεδιαστή Γιώργο Δρακίδη, τους digital designers byMaK, τον οπτικό Φίλιππο Ραχάλ και άλλα στελέχη προκειμένου το τελικό προϊόν που θα φτάσει στα χέρια του καταναλωτή να είναι άρτιο όχι μόνο σχεδιαστικά αλλά και επικοινωνιακά. Σημειώνεται ότι τα προϊόντα της εταιρείας είναι γυαλιά ηλίου από ξύλο και πρώτος στόχος είναι η εδραίωση στην ευρωπαϊκή αγορά γυαλιών ηλίου, κάτι για το οποίο χρειάζεται πολλή προσπάθεια. «Το μελλοντικό όραμα της εταιρείας είναι το χτίσιμο ενός ευρύτερου fashion brand. Η προσπάθεια είναι στον αέρα μόλις μερικούς μήνες μέσω e-shop με πολύ καλά αποτελέσματα» σημειώνει το ίδιο στέλεχος.
Η έδρα της εταιρείας είναι στην Ελλάδα τόσο σε παραγωγικό όσο και σε φορολογικό επίπεδο. Η τάση όμως για limited edition και χειροποίητα αξεσουάρ μόδας προέκυψε από τις ΗΠΑ και από την ίδια χώρα ξεκίνησαν οι πρώτες εταιρείες που έφτιαχναν ξύλινα γυαλιά. «Αν και πρεσβεύουμε ότι δεν φτιάχνουμε ξύλινα γυαλιά αλλά γυαλιά ηλίου από ξύλο», σύμφωνα με τον επιχειρηματία.
Πάντως η Ελλάδα είναι μια καλή αγορά για γυαλιά ηλίου «λόγω της μεγάλης ηλιοφάνειας, των σύγχρονων και καλόγουστων καταναλωτών της που επιζητούν το εξεζητημένο και χειροποίητο αξεσουάρ, ενώ ταυτόχρονα φαίνεται να ισορροπεί και η καταναλωτική εμπιστοσύνη της. Αυτό σίγουρα βοηθάει το έργο της Maragu. Από την άλλη μεριά, οι ευρωπαϊκές αγορές στις οποίες απευθυνόμαστε κυρίως έχουν φθαρεί από τη μακροχρόνια οικονομική στασιμότητα, ενώ παράλληλα ο ανταγωνισμός τους είναι πολύ πιο έντονος από τις εταιρείες γυαλιών. Στα θετικά πρέπει σίγουρα να συνυπολογιστούν το υψηλό διαθέσιμο εισόδημά τους αλλά και η επιθυμία των ευρωπαίων καταναλωτών για οτιδήποτε καινοτόμο όπως τα γυαλιά ηλίου Maragu» όπως αναφέρει ο ίδιος.

Θεσσαλονίκη
Ξεκίνησαν οιεξαγωγές του πρώτου ξύλινου ποδηλάτου

Στη Θεσσαλονίκη κατασκευάστηκε το 2013 το πρώτο ξύλινο χειροποίητο ποδήλατο από τα αδέλφια Γιώργο και Αργύρη Λεκοβίτση.
Τα ποδήλατα με τον ξύλινο ευλύγιστο και συνάμα ανθεκτικό σκελετό εμφανίστηκαν το 2014 στην αγορά ενώ προσέλκυσαν το ενδιαφέρον συλλεκτών, ακόμη και ειδικών.
Ως πρόσφατα τα ποδήλατα ήταν σε πειραματικό στάδιο. Επειτα από πολλές προσπάθειες τα δύο αδέλφια από τη Θεσσαλονίκη κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα πρωτότυπο ποδήλατο, το οποίο, σύμφωνα με τους ίδιους, απορροφά τους κραδασμούς και είναι πολύ ιδιαίτερο.
Το κόστος του ξεκινά από τα 1.800 ευρώ περίπου, αλλά έχουν ήδη παραγγελίες από τη Γερμανία και την Αυστρία.
Τα δύο αδέλφια συμμετείχαν με τα ξύλινα ποδήλατά τους σε διεθνή έκθεση ποδηλάτων στη Γερμανία, όπου και πέτυχαν τις πρώτες εξαγωγές τους, ενώ εφέτος θέτουν υψηλότερους στόχους.
Αυτή την περίοδο ο Γιώργος και ο Αργύρης Λεκοβίτσης βρίσκονται σε συζητήσεις για ενδεχόμενη επέκταση στην Ολλανδία και στη Σουηδία.
Οπως μας είπε ο κ. Γιώργος Λεκοβίτσης, «δεν έχουμε προσπαθήσει να προωθήσουμε τα ποδήλατα στην Ελλάδα, διότι φοβόμαστε την κρίση. Οταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση στη χώρα μας, θα κινηθούμε και τοπικά». Πάντως, προσθέτει ο ίδιος επιχειρηματίας, «αν και προχωράμε με αργά βήματα, φαίνεται ότι πιάνουν τόπο και αποδίδουν. Είμαστε ικανοποιημένοι και στοχεύουμε να επεκταθούμε και σε άλλες χώρες της Ευρώπης».
Τα δύο αδέλφια διατηρούσαν μια βιοτεχνία με έπιπλα στη συμπρωτεύουσα και πριν από δύο χρόνια η κρίση και η έλλειψη παραγγελιών τούς οδήγησαν να σκεφθούν κάτι διαφορετικό από το άμεσο αντικείμενο εργασίας τους, όπως το ξύλινο ποδήλατο.
Επειτα από πολλές μελέτες, επιλογή υλικών και ατέλειωτες ώρες εργασίας, περιγράφει ο κ. Γιώργος Λεκοβίτσης, «φτιάξαμε ένα γερό ποδήλατο, το οποίο είναι μια ξεχωριστή πρόταση, γιατί είναι χειροποίητο και από ένα φυσικό υλικό».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ